تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




زندگی خود را با آنچه در اینستاگرام می‌بینید، مقایسه نکنید

برترین‌ها: با فراگیر شدن رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های مجازی که تمام روز و شب زندگی ما را فراگرفته، به سختی می‌توانیم در زندگی دوستان و اقوام (و حتی غریبه‌ها!) سرک نکشیم!

مخصوصا وقتی پای روابط به میان می‌آید، با وجود اینکه می‌دانیم مقایسه کردن زندگی و روابط و آدم‌ها با دیگران اصلا کار درستی نیست (و حتی می‌تواند رفتاری سمی باشد!) باز هم ناخودآگاه این کار را انجام می‌دهیم.

انقلاب تکنولوژی و رسانه‌های اجتماعی، باعث شده آدم‌ها به راحتی با هم ارتباط برقرار کنند و آشنا شوند، اما در عوض، زمینه‌ای فراهم شده که افراد، یکدیگر را با جزئیات زندگی، روابط شان با همسر و نامزد و دوستان و ... و اتفاقات جورواجور زندگی خود بمباران کنند.

زندگی‌تان را با آنچه در اینستاگرام می‌بینید مقایسه می‌کنید؟!

تقریبا تمام جنبه‌های روابط یک نفر با همسر یا نامزدش در شبکه‌های مجازی فریاد زده می‌شود تا به همه ثابت شود که این رابطه، کامل و ایده آل و خواستنی و رویایی است! اگر بخواهیم روراست باشیم باید قبول کنیم گاهی واقعا به سختی می‌توانیم خودمان را از این چرخه‌ی فراگیر و مُد روز کنار بکشیم و حتی شاید احساس کنیم به شدت گرفتار شده‌ایم و راه فراری هم نداریم! و مطمئنا یکی از بدترین تبعات گرفتار شدن در این چرخه‌ی همگانی، مقایسه کردن است.

نگاه کردن به زندگی از پشت لنز‌های رسانه‌های اجتماعی باعث می‌شود هر آنچه که می‌بینیم فیلتر شده باشد، و این احساس را به ما بدهد که هر چه که هستیم و هر آنچه که داریم، کافی نیست یا باید بیشتر داشته باشیم و بهتر و کامل‌تر باشیم.

گویی از زندگی عقب افتاده‌ایم و دیگران به چیز‌هایی رسیده‌اند که ما هنوز نرسیده‌ایم. حالا تصور کنید کسی که مدام احساس می‌کند چیزی کم دارد چگونه می‌تواند از زندگی‌اش لذت ببرد و به حس رضایت برسد؟

در ادامه با ما همراه باشید تا به شما بگوییم چرا نباید زندگی و رابطه‌ی خود را با زندگی و رابطه‌ی دیگران مقایسه کنید و بهتر است هر چه زودتر این عادت سمی را کنار بگذارید. به گفته‌ی کارشناسان، شما با مقایسه‌ی زندگی زناشویی، رابطه و همسر خود با دیگران:

خشمگین و ناراضی خواهید بود

دیر یا زود از دست همسرتان ناراحت و عصبانی خواهید شد، زیرا چیز‌هایی که در تصاویر به اشتراک گذاشته شده در شبکه‌های مجازی می‌بینید به نظرتان خیلی از قشنگ‌تر و ایده آل‌تر از آنچه در زندگی شما جریان دارد هستند، حتی پست‌هایی که ربطی به رابطه‌ی شما ندارند.

مشکلات خاصی که ممکن است بر رابطه‌ی شما و همسرتان اثر بگذارند شامل این موارد می‌شوند: از دست همسرتان شاکی و عصبانی می‌شوید که چرا شبیه آنچه در تصاویر می‌بینید نیست یا رفتار نمی‌کند.

شما با توجه کردن به آنچه دیگران از زندگی خود به نمایش می‌گذارند، نه تنها بی‌دلیل نسبت به همسرتان حس بدی پیدا می‌کنید بلکه به جای اینکه در لحظه در کنار همسرتان باشید و از بودن در کنارش لذت ببرید، به مقایسه‌ی او با دیگران مشغول می‌شوید و نتیجه‌ی این مقایسه خوشایند نیست.

قدر چیز‌هایی که دارید را نخواهید دانست

در شبکه‌های مجازی و رسانه‌های اجتماعی معمولا فقط «خوبی»‌ها و «زیبایی»‌های زندگی دیگران به اشتراک گذاشته می‌شود و به ندرت از چالش‌های و سختی‌هایی گفته می‌شود که همه‌ی افراد به طور طبیعی در زندگی خود با آن‌ها روبرو هستند.

در نتیجه، مقایسه کردن رابطه‌ی زناشویی‌تان با تصاویری دستکاری شده و تحریف شده از روابط دیگران (واز همه مهمتر، تصاویر کاملا انتخاب شده!) می‌تواند نگاه‌تان را به رابطه‌ی خودتان تغییر بدهد. شما نسبت به هر آنچه که دارید بی‌تفاوت خواهید شد و نمی‌توانید درک کنید کوچک‌ترین نعمت‌هایی که در زندگی‌تان دارید چقدر باارزش‌اند، چون سرگرم شمردن نداشته‌های‌تان (که دیگران دارند!) هستید.

این نارضایتی فقط از درون آزارتان نمی‌دهد، بلکه بر شیوه‌ی تعامل با همسرتان نیز اثر می‌گذارد. بدون تردید همسر شما نیز احساس ناامنی و بی‌اعتمادی و تهدید می‌کند و شاید تعجب کند چرا تغییر رفتار داده‌اید.

زندگی‌تان را با آنچه در اینستاگرام می‌بینید مقایسه می‌کنید؟!

توقعات غیرواقعی در شما ایجاد خواهد شد

هیچکس کامل نیست و چیزی به عنوان «همسر کامل و ایده آل» هم وجود ندارد. اما از آنجایی که رسانه‌های اجتماعی فقط امتیازات و خوبی‌های زندگی یک نفر را به نمایش می‌گذارند، شما ناخودآگاه در ذهن خود، رویای یک همسر کامل و بی‌عیب را پرورش می‌دهید که در دنیای واقعی وجود ندارد و متاسفانه خیلی از افراد در این خیالات غرق می‌شوند و نمی‌توانند به دنیای واقعی با تمام کم و کاستی‌هایش برگردند.

رسانه‌های اجتماعی، توقعات غیرواقعی و دور از دسترس در شما ایجاد می‌کنند و شما هم طبق همان معیار‌ها به دنبال یک شریک زندگی رویایی، فرصت‌های واقعی و زیبای زندگی‌تان را از دست خواهید داد.

بی‌دلیل احساس حسادت و نارضایتی خواهید کرد

گفتیم که طبق آنچه در تصاویر می‌بینید، معیارهای‌تان را شکل می‌دهید و ناخوداگاه از همسر خود انتظاراتی دارید که اگر برآورده نشوند (و معمولا هم برآورده شدنی نیستند!)، از دست همسرتان عصبانی و ناراضی خواهید بود، در حالی که واقعا دلیلی برای این حس بد وجود ندارد و او کاری نکرده است که سبب خشم شما شود.

فرض کنید همسر شما، در شب تولدتان شما را غافلگیر می‌کند و لحظات و خاطرات به یاد ماندنی و شیرین برای‌تان می‌سازد. آخر شب، گوشی‌تان را دست‌تان می‌گیرید و در اینستاگرام تصاویری از یک جشن تولد دیگر را می‌بینید که همسر یک نفر دیگر برای او هدیه‌های گرانقیمت‌تر از هدیه‌هایی که شما دریافت کرده‌اید خریده است یا او را به رستورانی برده است که لاکچری‌تر و معروف‌تر است. بقیه‌ی ماجرا با خودتان!

بدین ترتیب اجازه می‌دهید لذتی که در رابطه‌ی شما و همسرتان وجود دارد به راحتی تحت تاثیر معیار‌ها و نُرم‌های دیگران قرار بگیرد و آنچه واقعی و ملموس است (زندگی و رابطه‌ی خودتان) با آنچه ممکن است غیرواقعی و تحریف شده باشد (زندگی و رابطه‌ی دیگران) مقایسه و قضاوت شود.

فراموش نکنید که چیزی تحت عنوان «استاندارد»، «ایده آل» و یا «نرمال» در رابطه‌ها وجود ندارد و همه چیزی بستگی به شما و همسرتان و شرایط خاص زندگی‌تان دارد.

ممکن است دوستان‌تان را از خود دور و دلسرد کنید

اگر مدام گوشی به دست مشغول سرک کشیدن در زندگی فلان زوج باشید و هر لحظه از چند و، چون رابطه و تفریحات آن‌ها خبر کسب کنید یا حتی بدتر؛ مکررا پیش دوستان و خانواده در مورد این افراد حرف بزنید و کنجکاوی و حسادت خود را بروز دهید، همین آدم‌هایی که دوست‌تان دارند و در کنارتان زندگی می‌کنند از شما دور و دورتر خواهند شد.

به هر حال هیچکس دوست ندارد پیش کسی باشد که مدام از زندگی دیگران حرف می‌زند و در حال مقایسه و حسادت کردن است. حتی اگر شما با کسی رابطه رمانتیک هم داشته باشید، نمی‌توانید مدام از مشکلات ناله کنید و در مورد کاستی‌های‌تان حرف بزنید، چون با این کارتان او را از خودتان دور و دلسرد و دلزده می‌کنید.

زندگی‌تان را با آنچه در اینستاگرام می‌بینید مقایسه می‌کنید؟!

کم کم طرز فکرتان غیرمنطقی می‌شود

از آنجایی که در رسانه‌های اجتماعی، جنبه‌های منفی زندگی افراد معمولا فیلتر و سانسور می‌شود و فقط خوبی‌ها و قشنگی‌ها به نمایش گذاشته می‌شود، شاید شما کم کم تصور کنید دنیا کلا همینطور است و همه چیز خوب و آرام و زیبا پیش می‌رود و این طرز فکر می‌تواند بینهایت ناسالم و صدمه زننده باشد.

مغز ما عاشق قطعیت است و تمایل دارد در فاز «یا همه چیز یا هیچ چیز» عمل کند. شما عکس‌های عاشقانه و شاد زوجی را در اینستاگرام می‌بینید و مغزتان تصور می‌کند این زوج، هفت روز هفته و بیست و چهار ساعت شبانه روز همین اندازه خوشبخت و شاد و آرام و بی‌دغدغه‌اند. سپس رابطه‌ی خود را منفی ارزیابی می‌کنید، زیرا مثلا همین دو ساعت پیش با همسرتان بگومگو کرده‌اید.

ارتباط شما با همسرتان افت می‌کند

رسانه‌های اجتماعی می‌توانند شما را افسرده و ناامید کنند، زیرا توقعات غیرواقعی، حسادت‌های بی‌دلیل و قضاوت‌های غیرمنصفانه همه و همه باعث می‌شوند شما از همسرتان فاصله بگیرید و دور شوید و حتی بیشتر با هم مشاجره کنید.

به عبارتی دیگر، شما با نگاه تحقیرآمیز نسبت به همسرتان، تمایل کمتری به ارتباط با او پیدا می‌کنید و کمرنگ‌تر شدن ارتباط صمیمی و سالم، همیشه مشکلات و پیامد‌هایی با خود دارد.

حتما بار‌ها شنیده‌اید که ارتباط موثر، کلید یک رابطه‌ی شاد و سالم است که رضایت هر دو طرف را در این رابطه تامین می‌کند. اغلب اوقات، مشکلات در رابطه در واقع ناشی از عدم ارتباط هستند!

زندگی‌تان را با آنچه در اینستاگرام می‌بینید مقایسه می‌کنید؟!

در یک رابطه دو نفر باید بتوانند به راحتی و در فرصت‌های مناسب به دور از استرس و عجله، با هم در مورد احساسات، انتظارات و دلخوری‌های‌شان حرف بزنند، بدون اینکه به هم بی‌احترامی یا توهین کنند و همدیگر را سرزنش نمایند.

اجازه ندهید باور‌ها و ارزش‌های فردی‌تان دستخوش پیام‌هایی بشود که از رسانه‌های اجتماعی و زندگی دیگران دریافت می‌کنید. بد نیست گاهی از این فضای مجازی فاصله بگیرید و واقعیت‌ها را با چشمان خودتان و از زاویه دید خودتان ببینید.

با این کار هم باور‌های شخصی‌تان را پرورش می‌دهید و هم فرصت بیشتری برای بودن در کنار عزیزان‌تان دارید که شما را با تمام عیب‌ها و کمبودهای‌تان دوست دارند.

ضمنا مدام به خودتان یادآوری کنید که آنچه در رسانه‌های اجتماعی می‌بینید، لزوما واقعیت ندارد و چیزی است که یک نفر دیگر انتخاب کرده و تصمیم گرفته به شما نشان بدهد. قدر داشته‌ها و عزیزان خود را بدانید و با قیاس و قضاوت، کام‌تان را تلخ نکنید.

منبع: bustle




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «زندگی خود را با آنچه در اینستاگرام می‌بینید، مقایسه نکنید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..