تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




راهنمای سفر به کهگیلویه و بویراحمد؛ پناه بردن به اقلیم سرد

ماهنامه همشهری سرزمین من - رضا یوسفی: تجربه چشمگیر دیدن اقلیم سرد و گرم به طور همزمان در سفری کوتاه و مسافتی کم، از شگفتی هایی است که در استان کوچک و سرسبز کهگیلویه و بویراحمد به راحتی امکان پذیر است؛ استانی که مقصد مناسبی برای طبیعت دوستان است و بی ربط نیست اگر یاسوج و طبیعت اطرافش را پایتخت طبیعت ایران می دانند.

این شهر شرقی استان، در سایه قامت بلند دنا در اقلیمی سردسیر واقع شده حال آن که نیمه غربی استان در آب و هوایی کاملا متفاوت با گرما دست و پنجه نرم می کند. نیمه اول تابستان، فصل مناسبی برای سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد است تا بتوان هر دو اقلیم دلپذیر آن را با هم تجربه کرد؛ استانی که علاوه بر طبیعتی بکر، تاریخ پر فراز و نشیبی نیز در سابقه اش دارد. بسیاری از مقاصد گردشگری این استان دارای راه های دسترسی آسان و آسفالته است که البته هر یک از این جاده ها با طبیعت زیبایش، خود یک جاذبه گردشگری است.

راهنمای سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد

در مرکز استان

یاسوج

مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، در نیمه سردسیری این استان (منطقه بویراحمد) واقع شده و از بیشتر مناطق این شهر می توان دامنه های زیبای دنا را دید. اگر از سمیرم و پاتاوه وارد استان شده اید، مسیر مستقیم، شما را به یاسوج می رساند. اگر هم قبلش در سی سخت بوده اید، دیگر نیازی نیست دوباره به جاده برگردید و می توانید مسیر مستقیم سی سخت - یاسوج را طی کرده، از «میدان جهاد» وارد یاسوج شوید. مسافران جنوب هم که از ورودی جنوبی یاسوج یعنی «اکبرآباد» و «میدان آریوبرزن» به این شهر می رسند.

پارک جنگلی و آبشار یاسوج

از خیابان «جمهوری» و روگذر «بلوار ارم» می توانید وارد خیابان آبشار شوید تا به پارک جنگلی یاسوج که به شهر چسبیده، برسید و علاوه بر اتراق در پارک، آبشار کوچک یاسوج را در انتهای پارک ببینید.

راهنمای سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد

پارک ساحلی

این پارک در حاشیه رود «بِشار» واقع شده است و برای گشت و گذار در آنجا باید «میدان سنگی» را هم رد کنید تا قبل از ورود به جاده شیراز، پارک را در سمت چپ تان ببینید. روبروی این پارک هم یک شهربازی هست و می توانید با فرزندان تان به آنجا بروید.

راهنمای سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد

تنگه مهریان

در ابتدای جاده یاسوج به سی سخت، می توانید در این تنگه زیبا و پر درخت، ساعاتی را اتراق کرده و البته با رعایت نکات زیست محیطی، غذای تان را در دل طبیعت نوش جان کنید.

راهنمای سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد

موزه یاسوج

تنها موزه شهر یاسوج در «خیابان پاسداران»، «گلستان 4» واقع شده و شماره تلفنش 32222417-074 است.

راهنمای سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد

روستایی شگفت انگیز

پراشکفت

تا هنوز از مناطق سردسیر استان خارج نشده اید، پیشنهاد می کنیم سری هم به روستای «پراشکفت» بزنید. این روستا مملو از آب و درخت و کوهستان است و گرچه فاصله زیادی با مرکز استان ندارد اما خوشبختانه هنوز می توان سکوت و لطافت را در آن تجربه کرد. «پراشکفت» قبلا «پیراِشکفت» نامیده می شد. برای سفر به این جزیره آسایش، باید از جنوب یاسوج وارد جاده بابامیدان شوید که به طرف نورآباد و بوشهر می رود. (حواس تان باشد که وارد جاده شیراز نشوید.) در اوایل جاده بابامیدان و گچساران، بعد از این که اولین پیچ 180 درجه را رد کردید، وارد دومین فرعی سمت راست تان شوید که به جاده «دشت روم» معروف است.

در این جاده حدودا 20 کیلومتر که برانید به یک دوراهی می رسید که مسیر سمت راستش به طرف «چیتاب» می رود ولی شما مسیر سمت چپ را انتخاب کنید تا بعد از 20 کیلومتر دیگر (که کوهستانی خواهد شد) به روستای پراشکفت برسید. دو رود «دشت روم» و «بابکان» (یا همان پراشکفت) در این روستا به هم متصل می شوند و از این اتصال، رودخانه «کبکیان» شکل می گیرد که این رود هم در ادامه اش با رود «بشار» (که از یاسوج می گذرد) یکی می شود و به «خرسان» و نهایتا «کارون» می ریزد.

راهنمای سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد

وقتی وارد روستا می شوید، ابتدا از پلی که روی دشت روم است، عبور می کنید و سپس از پل رودخانه کبکیان می گذرید. بنای قدیمی امامزاده روستا، از نوادگان امام موسی کاظم (ع) که ساختمان بقعه زیبا و نقلی اش کاملا متناسب با بافت روستا ساخته شده، در حاشیه روستا و روی تپه ای پلکانی واقع شده که با درختان اطرافش منظره ای زیبا را پدید آورده است. زیارت این بقعه متبرک، یک کوهپیمایی سبک هم محسوب می شود که نشاط سفر شما را دو چندان می کند، به ویزه که به شما این امکان را می دهد که از بالای این تپه به تماشای مناظر زیبای پراشکفت بپردازید.

آبشار تنگ تامرادی

راهنمای سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد

خروش کوهساران

بعدا از دیدن روستای پراشکفت می توانید به جاده برگردید و مسیر را به طرف «بابامیدان» ادامه دهید. «تنگاری» را که رد کردید یک مسیر فرعی در سمت راست تان خواهید دید که به طرف «سپیدار» می رود. وارد آن جاده که شدید، حدود 10 کیلومتر برانیدتا قبل از سپیدار و در موقعیت E51.4255 و N30.5518 خروجی «تامرادی» را در سمت چپ خود ببینید. وارد این مسیر فرعی شوید و حدود هشت کیلومتر برانید تا سرسبزی های آبشار «تنگ تامرادی» را در سمت راست جاده ببینید. در نزدیکی آبشار اول می توانید خودرو را پارک کنید و سپس به دیدن آبشارهای چهارگانه و همچنین چشمه «بلوط عسلی» بروید که نامش برگرفته از درختان پر تعداد بلوط در منطقه است.

دوگنبدان تا دهدشت

مناطق گرمسیر استان

استان کهگیلویه و بویراحمد، فقط کوهستان و منطقه سردسیر ندارد. نیمه غربی استان، اقلیم گرمسیری دارد و شاید سفر به آن دشت های کم ارتفاع در تابستان جذابیتی نداشته باشد اما در هوای اردیبهشت ماه می توان از دیدنی های این بخش استان هم لذت برد.

دوگنبدان (گچساران)

از «تنگ تامرادی» به جاده یاسوج - بوشهر برگردید و مسیر را به سمت جنوب ادامه دهید. حدود 50 کیلومتر بعد از سه راه «سپیدار»، به سه راه «بابامیدان» می رسید که مسیر سمت راستش به «دوگنبدان» می رود و اینجاست که وارد منطقه گرمسیر استان می شوید. مهم ترین جاذبه دوگنبدان، «کوه قلعه دژ سلیمان» است که برای دیدن آن باید در «میدان هفت تیر» (معروف به فلکه سه راهی)، جاده گناوه را انتخاب کنید. حدود 15 کیلومتر که از شهر دور شدید، کوه قلعه را در سمت راست جاده می بینید.

راهنمای سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد

طبیعت برابر در شهرستان گچساران در اوایل بهار

دهدشت

در طول مسیر دوگنبدان تا دهدشت، فرعی های دو روستای زیبای کوهستانی «مارین» و «اسپر» را در سمت راست جاده خواهید دید که می توانید سری به آنها هم بزنید و دوباره هوای خنک را تجربه کنید. بعد از این دو خروجی، روستای «شامبراکان» و قلعه دوره قاجارش را در مسیر اصلی می بینید. در ادامه از کنار «دریاچه سد کوثر» (در سمت چپ جاده) رد خواهید شد و سپس حدود دو کیلومتر مانده به شهر «چُرام»، چشمه و باغ زیبای «بلقیس» را در سمت چپ خود خواهید دید که البته از دیدنی های معروف استان است.

از چرام تا دهدشت هم حدود 20 کیلومتر راه دارید. قدمت بافت تاریخی دهدشت، به دوران ساسانی بر می گردد و به «بلاد شاهپور» معروف بوده است. حمام تاریخی «کهیار» که در مجاورت یک کاروانسرا که هر دو مربوط به دوره صفویه هستند از دیدنی های «شهر قدیم دهدشت» است که در «خیابان ابوذر غفاری» (جنوب دهدشت) قرار دارند.

راهنمای سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد

روستای کوهستانی مارین




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «راهنمای سفر به کهگیلویه و بویراحمد؛ پناه بردن به اقلیم سرد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..