تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چگونه حضرت علی (ع) را یاری کنیم؟

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، مدیر موسسه منبر آسمانی و کارشناس مذهبی درمورد راهکار‌هایی برای یاری کردن حضرت علی (ع) بیان کرد: چگونه می‌توان در کشور علی علیه‌السلام، راه علی علیه‌السلام را ادامه داد؟ و دل علی علیه‌السلام را شاد کرد؟ درمورد امیرالمومنین علیه السلام باید از محبت کنده شویم و به ولایت حضرت علیه السلام برسیم. متأسفانه در کشور ما، آنانی که گناه می‌کنند با وجود این که سنگ محبت علی علیه‌السلام را به سینه می‌کوبند ولی هنوز تحت ولایت علی علیه‌السلام نیامده‌اند. در نتیجه، این موضوع اتفاق نمی‌افتد مگر با انجام و استمرار چهار کار که درخواست حضرت علی علیه السلام است.

۴ راهکار حضرت علی علیه‌السلام برای یاری‌اش

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند: اگر می‌خواهید مرا کمک کنید با ۴ چیز کمک کنید و حضرت امیر علیه‌السلام در نامه ۴۵ نهج البلاغه درباره یاورانشان می‌فرمایند: «إِنَّکُمْ لَا تَقْدِرُونَ عَلَى ذَلِکَ وَ لَکِنْ أَعِینُونِی‏ بِوَرَعٍ‏ وَ اجْتِهَادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سَدَاد» «همانا شما قادر نیستید که مثل من زندگی کنید، اما أَعِینُونِی‏ (مرا یاری کنید)».

این‌که مولا علی علیه‌السلام می‌فرمایند: أَعِینُونِی‏. این یعی چه؟ حضرت علیه‌السلام مگر به کمک ما نیاز دارند؟ بله. حضرت علی علیه السلام برای اداره جامعه به همه ما نیاز دارند وگرنه کار دین جلو نمی‌رود. 

ما باید فشار سنگینیِ کار جامعه را از دوش ولی برداریم وگرنه راه را درست نمی‌رویم. این مسئله مانند این می‌ماند که پدر، فرزند خود را در آغوش بگیرد و در حال عبور از بلندی باشد و بچه به صورت دائم نافرمانی کند و آرام نگیرد و به جای کمک به پدر، به او فشار آورد.

 در این‌جا، احتمال می‌رود که این بچه حتی پدر را به فشار زیاد به ته دره بیندازد. 

ورع
حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی مطرح کرد: اولین درخواست امیرالمومنین، حضرت علی علیه السلام از آنانی که می‌خواهند ایشان را یاری نمایند، ورع است.

 ورع چیست؟ باید گفت: در مقام ورع نه تنها باید از گناهان اجتناب کرد و عمل به واجبات نمود، بلکه باید از شبهات و کار‌های حلال و مباحی که ممکن است مقدمه‌ای برای ورود به گناه شوند نیز، اجتناب ورزید. 

عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه‌السلام قَالَ: «الْوُقُوفُ‏ عِنْدَ الشُّبْهَةِ خَیْرٌ مِنَ الِاقْتِحَامِ فِی الْهَلَکَة» «امام باقر علیه‌السلام می‌فرمایند: ورع آن است که انسان در برخورد با مسائل شبهه‌ناک توقف کند، اگر شبهه حرام است یعنی احتمال می‌دهد انجام فعلی، حرام باشد و باید آن را ترک کند و اگر احتمال واجب بودن می‌دهد، انجام دهد.»

کوشش (اجتهاد)

این کارشناس مذهبی گفت: اجتهاد و کوشش در راه خداوند متعال است که شامل همه نوع کوشش می‌شود؛ چه در میدان نبرد، چه در میدان انفاق چه در میدان عبادت و... انسان علی‌یار همچون مولایش حضرت علی علیه‌السلام یک لحظه برای خدمت به شیعیان و محبین امیر مومنان علیه السلام در اقصی نقاط عالم، آرام نمی‌نشیند.

حضرت علی علیه‌السلام چاه حفر می‌کردند و وقتی کار حفر تمام می‌شد، می‌فرمودند: این چاه را وقف نمودم. علی علیه‌السلام درخت می‌کاشتند و تا تمام می‌شد، می‌فرمودند: این نخل را وقف نمودم. حضرت علی علیه‌السلام برای خود تلاش نمی‌کردند بلکه برای عیال الله عرق می‌ریختند. 

عفت

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی ادامه داد: سومین درخواست حضرت علی علیه السلام این است که دارای عفت باشید؛ هم عفت چشمی و هم عفت بطنی.

 عَفَّ به معنای بستن است یعنی یله و رها نباشید و چشمتان را آزاد نگذارید تا هر صحنه‌ای را چه در دنیای حقیقی و چه در دنیای مجازی ببینید. یعنی سر هر سفره‌ای ننشینید و لب به هر غذایی نزنید و عفت شکم داشته باشید و از هر راهی پول در نیاورید بلکه به شغلتان نگاه کنید، به پولی که در می‌آورید نگاه کنید از چه راهی به دست می‌آورید. بعضی‌ها فکر می‌کنند، چون از راه حلال پول در می‌آورند دیگر، آدم خوبی هستند و همه چیز حل است. نه بزرگوار! آنچه به مالت عفت می‌بخشد این است که خمس مالت را پرداخت کنی. اصلاً تا به حال به کسی رجوع نموده‌ای تا خمست را محاسبه کند؟ حال چه برسد به اینکه خمس بدهی.

سِداد

این کارشناس مذهبی افزود: سِداد یعنی درستی و استواری.

 سَد یعنى دیوار محکمی که در مقابل فشار آب بتواند استقامت کند، بسیارى از مردم ما در عقاید محکم نیستند و مثل پَرِ کاه به این طرف و آن طرف مى‏روند مثلاً خیلی‌ها هستند که در چند روز اول که وارد دانشگاه می‌شوند خیلی آدم‌های خوبی هستند، اما تا با شبهه اعتقادی یا سیاسی و مذهبی مواجه می‌شوند به جای تحقیق درباره جواب شبهه، استقامت خودشان در راه دین را از دست می‌دهند. به همین خاطر، حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند: محکم باشید. زیرا اگر استقامت در راه دین نداشته باشید؛ این مهم به دست نمی‌آید مگر با مطالعه، تحقیق، پژوهش و پای منبر نشستن و آموختن.

خدایا ما را عامل به این چهار خواسته حضرت امیرالمومنین علیه السلام قرار بدهید.

خدایا ما را در راه و هدف علی علیه‌السلام و ولایت محکم و استوار بدارید و خدای مهربان، ما را از یاوران امام زمانمان علیه‌السلام قرار بدهید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چگونه حضرت علی (ع) را یاری کنیم؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..