تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سبز انتخاباتی؟

آفتاب‌‌نیوز :

در هفته‌های اخیر نرخ اخزا کاهشی بوده و در آخرین خبر‌ها به ۲۹‌ درصد رسیده‌است، نرخ دلار در سامانه نیما نیز رشد آهسته و پیوسته‌ای داشته و به حوالی ۴۳‌هزار‌تومان رسیده‌است. بخش دستوری بازار نیز ترجیح را بر حضور در صف‌های خرید گذاشته‌است، بانک‌مرکزی نیز با تزریق قابل‌توجه نقدینگی در عملیات بازار باز چراغ‌سبزی به سیاست‌های انبساطی نشان‌داد و تمام این عوامل در کنار یکدیگر منجر به ورود ۲۲۹‌میلیارد‌تومان پول طی دو روز متوالی و سبز ماندن بازار سرمایه برای پنجمین روز متوالی معاملاتی شد. بازار سرمایه هفته آینده پس از حدود یک‌ماه معامله در دامنه‌نوسان محدود و مثبت و منفی دو درصدی با دامنه‌نوسان ۶ درصدی باز خواهد شد. کارشناسان از پیش‌بینی خود در مورد وضعیت بازار سرمایه بعد از جمعه انتخاباتی گفتند.

احتمال رشد ۲۰‌ درصدی

ابراهیم سماوی، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه در روز چهارشنبه ما شاهد رشد حدودا یک‌درصدی شاخص‌کل به میزان حدود ۲۰‌هزار واحد بودیم، گفت: از بین تقریبا تمام نماد‌های بازار ۸۰‌درصد سبزرنگ شدند و بیش از ۵۰۰ نماد در محدوده‌های مثبت مورد معامله قرار گرفتند. ارزش معاملات بازار به‌صورت کلی همراه با انواع صندوق‌ها به حدود ۸ هزار و ۳۴۶‌میلیارد‌تومان رسید که اگر این مبالغ به محدوده ۱۰ همت برسد، می‌توان گفت کم‌کم بازار فاز اصطکاکی خود را تمام کرده‌است. وی درخصوص دلایل اصلی این موضوع گفت: یک بحث کاهش ابهامات در مورد اینکه چه کسی سکاندار کشتی دولت چهاردهم خواهد بود است که خب، اگر در هفته‌جاری انتخابات به مرحله دوم کشیده شود، در هفته‌های جاری مشخص می‌شود و بخشی از ابهامات کاسته می‌شود.

سماوی افزود: مورد بعدی این است که دولت وقت آخرین روز‌های دوران خود را می‌گذراند و نهاد‌هایی که به‌صورت دستوری خرید و فروش انجام می‌دهند، ترجیح می‌دهند بورس را سبز رنگ به دولت بعدی تحویل دهند و این موضوع از معاملات نماد‌های بزرگتر بسیار مشهود است. نکته بعدی که مهم‌تر است بحث کاهش ریسک نقدشوندگی است. با توجه به اینکه مقرر شده از شنبه سهام شرکت‌ها در بورس و فرابورس در مثبت و منفی ۶‌درصد بازگشایی شود، این موضوع بخش زیادی از ابهامات را کاهش داد و بازار هم از این کاهش ابهامات استقبال کرد.

این تحلیلگر بورسی خاطرنشان کرد: مورد بعدی که وجود دارد این است که در روز گذشته جریان‌های نقدی صندوق‌ها خیلی بیشتر از صنایع بود؛ چه درآمد ثابت‌ها و چه صندوق‌های کالایی که معروف‌ترین آن‌ها نیز صندوق‌های طلاست و صندوق‌های سهامی اهرمی بیشترین جریان ورود پول حقیقی را در بین صندوق‌ها داشتند که این نشان می‌دهد بخش حقیقی حجم نقدینگی خود را به سمت بازار سرمایه می‌آورد تا در زمان مناسب بتواند از جاماندگی بازار و همچنین کاهش روز‌های اصطکاکی هفته‌های اخیر استفاده کند. وی ادامه‌داد: به‌طور کلی در وضعیت و شرایط فعلی بازار سرمایه عموما خیلی به اخبار وزن نمی‌دهد و تنها خبری که برایش مهم است و موضوعیت دارد بحث ریاست‌جمهوری است.

در روز شنبه بازار کماکان به دلایلی که ذکر شد می‌تواند مثبت بماند. همچنین در مورد وضعیت بورس در صورتی‌که انتخابات نهایی شود نیز می‌توان به رشد ۱۵ تا ۲۰‌درصدی خوشبین بود، چراکه بسیاری از نماد‌ها از شاخص قیمت‌های جهانی جاماندند و می‌توانند جاماندگی خود را با توجه به افق دید مثبتی که وجود دارد، جبران کنند. مورد بعدی که در سال‌جاری در مورد بورس خیلی پررنگ است علاوه‌بر بحث انتخابات داخلی بحث رئیس‌جمهور آینده ایالات‌متحده است و باید دید چه کسی در کاخ‌سفید بر مسند قدرت می‌نشیند و چه سیاست‌های عملیاتی را در قبال ایران اتخاذ خواهد کرد. سماوی گفت: از طرف دیگر موضوع بودجه‌مطرح است و اینکه دولت جدید چه رویکردی را در قبال بودجه‌اتخاذ خواهد کرد. این موارد مهم هستند و شرکت‌ها باید آن‌ها را مدنظر قرار دهند و بر این اساس اقدامات لازم را صورت دهند.

دو، یک به نفع بورس؟

محمد خبری‌زاد، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه برای بررسی وضعیت بورس پس از انتخابات ما باید ابتدا وضعیت حال‌حاضر را بررسی کنیم، گفت: در حال‌حاضر بورس در پایین‌ترین سطوح ممکن است و در بررسی اکثر شاخص‌های بنیادی و حتی تکنیکال بورس در کف خود قرار داشته و آمادگی رشد را دارد؛ البته به شرط اینکه ریسک جدیدی به بازار اضافه نشود. وی ادامه‌داد: با فرض اینکه روز شنبه تکلیف انتخابات مشخص‌شده باشد؛ یعنی انتخابات به دور دوم نرود به‌نظر می‌رسد در بین سه کاندیدای اصلی (آقایان پزشکیان، قالیباف و جلیلی) با فرض انتخاب دو نفر اول بازار سیگنال منفی نخواهد گرفت و حداقل مثبت ملایمی خواهد بود تا کابینه تشکیل شود و سیاست افراد در قبال بازار سرمایه و اقتصاد مشخص شود.

این تحلیلگر ادامه‌داد:، اما اگر آقای جلیلی انتخاب شود به این دلیل که گفتمان‌های رسمی و غیررسمی علیه بازار سرمایه از سوی وی و طرفدارانش مطرح می‌شود، افراد دلارزدا و کسانی که خیلی با بازار سرمایه و شرکت‌های تولیدی میانه خوبی ندارند به وی نزدیک هستند و به‌نظر می‌رسد مشاورانی که دارد به سمت حمایت از بازار سرمایه نیستند، بنابراین در صورت انتخاب وی واکنش بازار مثبت نیست، اما در کل هر روندی در ابتدای تعیین ریاست‌جمهوری به‌وجود بایید، موقت است تا تکلیف تیم اقتصادی دولت جدید مشخص شود و معلوم شود سیاست‌های اجرایی و کلان در حوزه اقتصاد چیست و در موارد مربوط به بازار سرمایه چه اتفاقی می‌افتد، بنابراین واکنش بازار چه مثبت و چه منفی؛ کوتاه‌مدت و موقت خواهد بود و تا تعیین‌تکلیف کابینه و حداقل معاونان و اعضای اصلی دولت جدید این وضعیت ادامه می‌یابد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سبز انتخاباتی؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..