تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تشریح جزئیات مراسم چهلم شهدای حادثه سقوط بالگرد

 با نزدیک شدن به هفتم تیرماه همزمان با چهلمین روز سانحه سقوط بالگرد آیت الله رئیسی و هیات همراه، امروز یکشنبه سوم تیرماه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد برگزاری مراسم اربعین شهدای خدمت در نشستی خبری به تشریح جزئیات مراسم چهلم شهدای خدمت پرداخت.

اسماعیلی وزیر ارشاد گفت: این جلسه برای ارائه گزارشی از برنامه‌های اربعین شهدای پرواز اردیبهشت برقرار شده است. ما در میان ناباوری و سوگ و غم و اندوهی به اربعین شهدا نزدیک می‌شویم و جامعه اسلامی ما و مردم عزیز ما در فقدان رئیس جمهوری در کار و با کفایت و همکاران صدیقشان در عزا و سوگ هستند.

وی ادامه داد: از ابتدای اعلام خبر مشکل پیش آمده برای بالگرد تا همه برنامه‌های تحلیل و تعظیم و تکریم که در طول این دوره اتفاق افتاده چیزی که بیش از همه عینیت دارد میدان داری مردم عزیز است. خداوند متعال این محبت را به واسطه اخلاص در روح و جان همه مردم ایران قرار داده است. این وعده الهی است و کسانی که ایمان آورده‌اند و عمل صالح می‌کنند محبتشان در دل مردم است.

اسماعیلی عنوان کرد: با همین پیشینه در مراسمات اربعین این شهدا وجه مردمی را تسهیل کنیم. ما هیچ وظیفه‌ای را جز تسهیل و هماهنگی برای خودمان قائل نیستیم. این مراسم متعلق به مردم است و همه برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مبتنی بر حضور غنی مردم است. ما مراسم اصلی را در تهران و مشهد خواهیم داشت. مراسم گرامیداشت شهدای پنجشنبه ساعت ١٧ در مصلی تهران برگزار می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد درباره چگونگی برگزاری این مراسم توضیح داد: این برنامه به گونه‌ای چیده شده که وجه تلاش‌های مردمی رییس جمهور شهید و همسرانشان را ارائه دهیم. صحبت‌های سید مقاومت سیدحسن نصرالله خطاب به مردم ایران در این برنامه پخش می‌شود. همسر فاضل رئیس جمهور، دکتر علم الهدی سخنرانی دارند. میان برنامه‌هایی از جمله مداحی و سرود و شعر در این مراسم تدارک دیده شده است.

وی عنوان کرد:برنامه دوم اربعین که از نام تدفین است در مشهد روز سه‌شنبه برگزار می‌شود. همه شهر‌ها و روستا‌ها سنت‌های مردمی برنامه ریزی کردند که این مراسم به خوبی برگزار شود. ما در پی این سنت تاریخی که یادگارحضرت اباعبدالله و عاشورا است برنامه را برگزاری می‌کنیم. برنامه را با شکل متعارف با حضور گسترده و میلیونی برگزار شود و مردم با حضور تجلیل از خادم‌شان را به نمایش بگذارند.

وزیر ارشاد توضیح داد:برنامه ریزی‌ها برای استان‌ها در حال انجام است. خانوا ه شهدا در این چند روز در چند برنامه دعوت شده اند مثل برنامه‌های قم و اهواز. در پایان هفته بعدی حضور خانوا ه شهید جمهور را در عراق داریم. برای تشکر دولتمردان عراقی و موکب داران خانواده شهید به عراق می‌روند.

اسماعیلی بیان کرد:خانواده شهید وزیر خارجه پنجشنبه برنامه‌ای را در حرم عبدالعظیم هستند. در کنار مراسمات اصلی دیگر برنامه‌های فرهنگی هنری اجرا می‌شود. از رونمایی آثار فرهنگی و هنری که در این مدت آماده شده تا نمایشگاه عکس.

وزیر ارشاد گفت:تلاش ما این است که در بازه یک هفته‌ای برنامه‌های مناسبی داشته باشیم. در کنار برنامه‌ها وزارت امور خارجه برنامه‌ای را با حضور وزاری کشور‌های منطقه که نزدیک به ١۴٠ مهمان هستند، دارد. خبرنگاران رسانه‌های جمعی که اعلام حضور کردند در این برنامه‌ها حضور دارند. در هفتم تیر که مراسم سالگرد شهید بهشتی است از این شهید نیز تجلیل می‌شود.

اسماعیلی درباره این که آیا در جشنواره‌های فجر جایزه ویژه‌ای برای شهید رئیسی خواهیم داشت؟ گفت: مصوبه ای شورای عالی انقلاب فرهنگی داشت به عنوان تاسیس بنیاد شهید که در اساسنامه پیشنهادی مواردی از این دست است و برای جشنواره‌های فجر هم جایزه ویژه «شهید جمهور» را خواهیم داشت.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی موضوع موسیقی و آثاری در این زمینه با موضوع رئیس‌جمهور شهید و هیأت همراه گفت: قطعات موسیقی و سرود های زیادی با این موضوع تولید شده است، اصحاب موسیقی و دوستان فعال آثار زیادی را تولید کرده‌اند. همچنین آثار هنری صحنه‌ای نیز تولید شده‌است.

وزیر فرهنگ اظهار داشت: اصحاب موسیقی در این حوزه زحمت کشیدند در کرج بودم که آنجا دیدم فقط در حوزه سرود ده‌ها سرود جذاب آماده شده و اداره کل موسیقی و مجموعه صدا و سیما و حوزه هنری تولیدات متنوع و متکثری دارند.

اسماعیلی درباره دیدگاه خود درباره مناظره‌های ریاست جمهوری گفت: باید از ابتکار رسانه ملی تشکر کرد. جلسات کارشناسی از جلسات مناظره جذاب‌تر بود. در جاهایی مجبور به موضع‌گیری صریح بودیم. بعضا تحلیل‌های نادرستی بود. فضای انتخاباتی است و باید از فضای روشنگری برای مردم خوشحال باشیم. 

اسماعیلی درباره انتصاب‌های جدید در شورای فرهنگ عمومی هم اظهار داشت: این انتصاب‌ها روند ۶، هفت ماهه داشته است. در شورای فرهنگ عمومی، آذر ماه دبیر جدید را معرفی کردیم، اسفند گذشته در شورای عالی رای گرفتند و اردیبهشت ابلاغ شده است و ارتباطی نداشت و دبیر کارگروه مد و لباس چون همزمان دبیر شورای فرهنگ عمومی بود از یک سال پیش بحث اعزامشان به عنوان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در ایتالیا مطرح بود و شدند، یک نفر باید دبیر کارگروه می‌شد. جایگاه خالی بود و جابه‌جایی نداشتم و باید این اتفاق می افتاد و انتصاب های خارج از عرفی اتفاق نیفتاده است.

وزیر فرهنگ همچنین درباره برنامه‌های آثار تولید شده از سفرهای شهید رئیسی به روستاها و کارخانجات احیا شده گفت: ۲۵ روستا آقای رئیس جمهور در این مدت حضور داشتند. در کنار همه روستاها در این ۲۵ روستا، برنامه ویژه ای مردم این روستاها تدارک دیده اند. بیش از ۹ هزار کارخانه در مجموعه تولیدی به گردونه تولید در دوره شهید رئیسی برگشتند. تعداد زیادی از این مجموعه ها هم برنامه های مناسبت اربعین را تدارک دیده اند و به ما اعلام کرده اند که اسامی آنها در اختیار رسانه ها برای پوشش قرار می گیرد. 

اسماعیلی درباره ۱۴ کتاب که با موضوع شهید رئیسی نوشته شده و دو کتاب سفر نیویورک و سازمان ملل که آقایان حامد عسگری و محمدعلی جعفری همراه رئیس جمهور بودند و این که آیا مستندهایی در این زمینه ساخته شده و مستند آقای امینی کی آماده می شود؟ اظهار داشت: آقای رحیمی و دوستان در دفتر آقای رئیس جمهور کارهای بسیار خوبی را بنا به وظیفه خود در این ایام بعد از شهادت داشتند. بخش مهمی از کتاب ها آثار هنری اعم از شعرهای سروده شده و مجموعه خاطرات است و بیشتر گردآوری این چنین آثاری است.

وزیر فرهنگ ادامه داد: کتابی را با مدیریت من برای دوره خدمت رئیس جمهور شهید در دوره دستگاه قضایی بود که با آقای رئیس جمهور چند بار رد و بدل شد تا نهایی شود. مجموعه کتابی هم شامل خاطرات به زبان فارسی و زبان های مختلف آماده شده و به چاپ رسیده و تلاش شده به هفت زبان ترجمه و بخشی در ایران چاپ شده و بخشی هم به کشورهای هدف به دلیل بعد مسافت در این کشورها چاپ شود. 

اسماعیلی گفت: برنامه ریزی شده در مراسمی کم تراکم از وضعیت فعلی این برنامه ها برگزار می شود. آقای امینی هم مستند خوبی را آماده کرده اند که تلاش می کنیم در اربعین به نمایش دربیاید با از طریق تلویزیون یا سینماها این آمادگی را سازمان سینمایی دارد نظیر مستندی که در سالگرد شهید عزیز حاج قاسم در سینماها به نمایش عمومی درآمد این مستند هم مستند بسیار خوبی است آماده شود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تشریح جزئیات مراسم چهلم شهدای حادثه سقوط بالگرد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..