تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




برنامه کاندیداها در حوزه دارو/ دارویار ادامه می‌یابد؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری بررسی اولویت‌های نظام سلامت در برنامه نامزدهای ریاست جمهوری با حضور رؤسای ستادهای سلامت نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری روز یکشنبه در سازمان نظام پزشکی برگزار شد.

خبرنگار تسنیم در این نشست این سؤال را مطرح کرد که "یکی از طرح‌های مهمی که در سال‌‌های اخیر در نظام سلامت آغاز شد طرح دارویار بود که به اذعان همه کارشناسان و فعالان صنعت دارو، اجرای آن ضروری بود اما در اجرا با چالش‌هایی از جمله تأخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها و مراکز درمانی مواجه شد. رئیس جمهور دولت چهاردهم در حوزه دارو چه برنامه‌ای برای رفع این چالش‌ها دارد و آیا اجرای طرح دارویار در دولت بعدی نیز طبق روال موجود ادامه خواهد یافت؟"

جلیل میرمحمدی؛ نماینده ستاد جلیلی در پاسخ به این سؤال تسنیم اظهار کرد: باید در راستای حمایت از صنایع دارو و تجهیزات پزشکی گام برداریم. برای این کار، دولت باید الزام به خرید از این صنایع داشته باشد و از واردات داروهای دارای مشابه خارجی ممانعت به عمل آید. همچنین ضروری است که نظارت مستمر بر کالاهای تولید داخل اتفاق بیفتد. در سال گذشته در بحث تأمین دارو و شیرخشک و تجهیزات پزشکی 4 میلیارد دلار بودجه در نظر گرفته و پرداخت شد اما اتفاقی که افتاد این بود که هیچگاه این ارز به اندازه کافی، به موقع و باکیفیت در اختیار تولیدکنندگان قرار نگرفت. وقتی ارز موردنیاز صنایع داروسازی با تأخیر پرداخت شود تأمین مواد اولیه دیر انجام شده و کمبود دارو در کشور بروز می‌یابد. در عین حال در کنار رفع مشکل تأخیر در تأمین ارز، باید تسهیلات موردنیاز صنایع دارویی را به آن‌ها پرداخت کنیم تا مشکلات حوزه دارو مرتفع شود.

سیدحسن امامی رضوی؛ نماینده ستاد قالیباف درپاسخ به این سؤال بیان کرد:‌ باید همه جوانب یک طرح را بسنجیم. در صنعت دارو مشکل نقدینگی و تخصیص ارز وجود دارد که باید همزمان پیگیری شود تا شاهد رفع مشکلات حوزه دارو و اجرای دارویار باشیم. صنعت دارو فرسوده شده و اگر به آن رسیدگی نکنیم میزان کمبودها از 200 قلم کمبودی که وجود دارد بیشتر خواهد شد؛ در این زمینه برنامه‌هایی از جمله رفع کمبودهای دارویی با حمایت از صنعت دارو با تامین نقدینگی و ارز موردنیاز و تقویت نظام بیمه‌ای با تزریق منابع مالی پایدار وجود دارد.

در ادامه محمد میرخانی؛ نماینده ستاد پورمحمدی نیز گفت:‌ نظام سلامت نیاز به منابع مالی دارد و در این زمینه با مشکلات زیادی مواجه است که راهکار آن، رفتن به سوی تأمین سرمایه از بخش خصوصی است. در طرح دارویار هزینه بسیار زیادی به دولت تحمیل شد و بودجه مربوط به دارویار در بیمارستان‌ها در محل خودش هزینه نمی‌شد. شرکت‌های پخش دارو در پی اجرای این طرح متضرر شدند و نظام دارویی در بدهی فرو رفته است. این مشکل با شعار دادن حل نمی‌‌شود و باید شرایط تغییر کند و باید بتوانیم درآمد مستقلی با کمک بخش خصوصی ایجاد کنیم تا مشکل منابع مالی در این حوزه برطرف شود.

سید رضا رئیس کرمی؛ نماینده ستاد پزشکیان در پاسخ به سؤال تسنیم اظهار کرد: از همان ابتدا پیش‌بینی می‌شد که در زمینه اجرای طرح دارویار با مشکلات پرداخت‌های بیمه‌ای مواجه شویم. تجهیزات در حوزه داروسازی بسیار فرسوده است و ما از زمان دولت آقای احمدی نژاد به بعد با کاهش سرمایه گذاری در حوزه دارو مواجه شدیم و الان نیز در مقاطعی نیاز به واردات فوریتی از منابع نامطمئن پیدا می‌کنیم. اگرچه 97 درصد داروها در کشور تولید می‌شوند اما میزان ارز تخصیص یافته به داروهای وارداتی بسیار بیشتر است و بنابراین نیاز است با در نظر گرفتن همه این موارد، مشکلات حوزه دارو را برطرف کنیم.

در ادامه، علی اکبری ساری؛ نماینده ستاد زاکانی بیان کرد: در اجرای طرح دارویار شرکت‌ها با مشکل کمبود شدید نقدینگی مواجه شدند. صنعت دارو با مشکلات مزمن و طولانی مدت مواجه بود که طرح دارویار این مشکلات را افزایش داد و ارزهای ترجیحی به میزان ناکافی و دیرهنگام تخصیص داده شد. راهکار رفع این مشکلات، تخصیص به موقع ارز به صنایع داروسازی و کاهش تصدی گری دولت است. باید دارو به عنوان یک کالای اساسی در نظر گرفته شود؛ از سوی دیگر تجویز و مصرف دارو باید در کشور منطقی شود تا منابع موجود، اتلاف نشوند. همچنین تعارض منافع باید کاهش و مشارکت ذی‌نفعان حوزه دارو باید افزایش یابد.

صداقت؛ نماینده ستاد قاضی‌زاده هاشمی نیز گفت: ارز ترجیحی و یارانه‌ تخصیص یافته به صنعت تولید دارو، باعث می‌شد قیمت دارو در کشور پایین باشد و قاچاق معکوس دارو رخ می‌داد به همین دلیل تصمیم گرفتند که با اجرای طرح دارویار، یارانه از طریق بیمه‌ها به دست مصرف کننده برسد تا این معضلات کاهش یابد. البته در اجرا چالش‌هایی وجود دارد اما این حرکتی جدی برای به هدف نشستن یارانه حوزه دارو بود. امیدواریم با آسیب شناسی، مشکلاتی که بر سر راه اجرای دارویار وجود دارد مرتفع شود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «برنامه کاندیداها در حوزه دارو/ دارویار ادامه می‌یابد؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..