تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




رشد 8 برابری صادرات دانش‌بنیان‌ها در دولت سیزدهم

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی؛ معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در نشست خبری علمی و فناورانه هیئت دولت که امروز و در ساختمان کوثر ریاست جمهوری برگزار شد، از تأکید شهید رئیسی بر برنامه‌ریزی 10 ساله برای دستاوردهای فناورانه گفت و افزود: رئیس جمهور شهید تاکید داشتند که در حوزه دستاوردهای فناورانه برای 10 سال آینده هم برنامه داشته باشیم و به همین منظور ستادهای معاونت علمی بر مبنای فناوری‌های نوظهور بازآرایی شد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در دولت شهید رئیسی صاحب بنیاد علم شدیم. سازمان تعاملات بین‌المللی بعد از 7 سال ابلاغ شد و تشکیل سازمان ملی هوش مصنوعی تصویب و شورای راهبری در سطح معاون رئیس جمهور تشکیل شد.

دهقانی ایجاد و ارتقای ظرفیت‌های قانونی را از دیگر اثرات بازآرایی ستادهای معاونت خواند و گفت: بر همین اساس قانون جهش تولید به تصویب رسید و به نظر می‌رسد این اجرای درست قانون می‌تواند در سال‌های پیش رو 10 تا 15 درصد تولید ناخالص داخلی را تضمین کند.

وی افزود: در برنامه هفتم توسعه 6 حوزه فناوری پیشرفته به طور مشخص نام برده شده است و برای حوزه‌های میکروالکترونیک، هوش مصنوعی، کوانتوم، علوم و فناوری‌های شناختی، زیست مهندسی و مواد پیشرفته ظرفیت قانونی ایجاد شده است.

معاون رئیس جمهور افزود: در حال حاضر 10 هزار شرکت دانش‌بنیان و 2 هزار شرکت خلاق داریم که نسبت به دوره گذشته بیش از 70 درصد رشد داشته است. همچنین امروز 390 هزار نفر در شرکت ها مشغول به کار هستند در حالی که در سال 1400 میزان اشتغال در شرکت 212 هزار نفر بوده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور اعلام کرد که فروش شرکت‌های دانش‌بنیان نیز از 224 همت در سال 1400 به 610 همت در دولت سیزدهم افزایش یافته است.

به گفته دهقانی فیروزآبادی، در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری سامانه کانکت وجود داشت که در این دوره ظرفیت بودجه‌ای آن 4 برابر افزایش یافت. طی این مسیر قرار شد با هماهنگی نهادهای سربازی، ایرانیان مقیم خارج پروژه فناورانه انجام دهند که معاونت علمی از این قضیه حمایت مالی انجام دهد.

دهقانی وزارت نفت را یکی از نهادهای پیشرو در همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان خواند به گونه‌ای که به ارتقای 6 برابری همکاری، به رشد 5 برابری در تولید محصولات بار اول و ایجاد بازار چند میلیارد دلاری برای دانش‌بنیان‌ها منجر شد.

معاون علمی رئیس جمهور به تعاملات خارجی در پی موفقیت‌های سیاست خارجی و همکاری های همسایگی دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: توسعه روابط همسایگی و همراه کردن معاونت علمی به عنوان یکی از ارکان اصلی گفتمان ها در سفرهای خارجی و در دیدارها، موجب افزایش صادرات دانش‌بنیان‌ها به گواهی گمرک در طول سه سال دولت سیزدهم از 295 میلیون دلار به 2 میلیارد و 510 میلیون دلار شد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان اظهار کرد: تعامل سازنده با نخبگان ایرانی خارج از کشور، یکی از سیاست‌های جدی دولت آیت‌الله رئیسی در راستای دیپلماسی فعال است. 

وی با تأکید بر تعلق خاطر ایرانیان به وطن گفت: این افراد مشتاق ایفای نقش در توسعه و پیشرفت کشورشان هستند و باید زمینه لازم برای اثرگذاری و فعالیت مفید آنها فراهم شود.

وی تحول در آیین‌نامه‌ها و رویکرد بنیاد ملی نخبگان در تعریف و شناسایی نخبگان را گامی در جهت گسترش دامنه بهره‌مندی از استعدادهای برتر در تمامی عرصه‌ها و ایجاد فرصت‌های مناسب برای نقش‌آفرینی آنها دانست.

دهقانی گفت: حمایت از نخبگان، موضوعی کلیدی در دولت و بنیاد ملی نخبگان تلقی می‌شود. در همین راستا، سامانه "کانکت" با هدف ایجاد بستری برای همکاری و تعامل با متخصصان و نخبگان ایرانی خارج از کشور و بهره‌مندی از توانایی‌های آنها در معاونت علمی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: با ارتقای کارایی‌ها و خدمات این سامانه، فرصت همکاری با اساتید و متخصصان ایرانی شاغل در 200 دانشگاه برتر دنیا، کارآفرینان و دانش‌آموختگان برجسته ایرانی فراهم شده است.

در قالب برنامه "کانکت"، بیش از 250 عنوان پروژه برای همکاری‌های برون‌مرزی با نخبگان ایرانی خارج از کشور تعریف شده است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، از جهشی قابل توجه در زمینه بازگشت و همکاری نخبگان ایرانی با کشور خبر داد. 

وی با ارائه آمار دقیق، گفت: از سال 1395 تا ابتدای سال 1400، در مجموع 2242 متخصص و دانش‌آموخته ایرانی غیرمقیم فرصت بازگشت و همکاری در کشور را پیدا کردند.

دهقانی تأکید کرد: این رقم در دولت سیزدهم به رشدی چشمگیر یافت، به طوری که طیِ فقط 3 سال، شاهد بازگشت بیش از 1191 نخبه ایرانی به کشور بوده‌ایم. نخبگانی که در عرصه‌های مختلف علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان کشور منشأ اثر شده‌اند.

رشدی 5 برابری در بودجه و چشم‌اندازی 20 هزار میلیارد تومانی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با اشاره به رشد 5 برابری بودجه این معاونت، صندوق نوآوری و شکوفایی و همچنین زیرساخت‌های توسعه فناوری و نوآوری، از پیش‌بینی منابعی بیش از 20 هزار میلیارد تومان برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در قالب قانون جهش تولید خبر داد.

وی این اقدام را حاصل همت و دوراندیشی شهید رئیسی دانست و گفت: امسال منابع معاونت علمی پنج تا شش برابر سال‌های گذشته شده و پیش‌بینی می‌شود رقمی معادل 30 هزار میلیارد تومان به پروژه‌های پیشران اختصاص یابد.

قانون جهش تولید؛ منع رقابت دولت، حمایت از تولیدات بار اول و رشد چشمگیر

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، منع رقابت بخش دولتی با بخش خصوصی را یکی از محورهای برجسته قانون جهش تولید دانست که به همت شهید رئیسی محقق شد. 

وی در این راستا گفت: بر اساس این قانون، در حوزه‌هایی که بخش خصوصی توانایی تولید با کیفیت را دارد، از رقابت بخش دولتی جلوگیری می‌شود.

دهقانی در ادامه به حمایت از تولیدات بار اول در قالب این قانون اشاره کرد و گفت: شاهد رشدی چشمگیر در این برنامه بوده‌ایم. به طوری که در سال 1400، ارزش این نوع تولیدات به حدود 36 میلیون دلار رسید. این رقم در سال بعد با اندکی کاهش به 15 میلیون دلار رسید، اما در سال گذشته به 71 میلیون دلار افزایش یافت.

برنامه ملی برش استانی اقتصاد دانش‌بنیان؛ گامی در جهت توسعه علم و فناوری در سراسر کشور

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، برنامه ملی برش استانی اقتصاد دانش‌بنیان را یکی از اولویت‌های قانون جهش تولید برای استفاده از همه ظرفیت‌های کشور در راستای توسعه علم و فناوری دانست. 

وی در این خصوص گفت: سال گذشته این برنامه را آغاز کردیم و بر اساس آن، بخشی از وظایف و تکالیف معاونت علمی در زمینه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به استان‌های توانمند واگذار شد.

در همین راستا، سندی میان معاونت و استانداری‌ها به امضا رسید که بر اساس آن، سهمی از بودجه معاونت علمی برای انجام این وظایف به استان‌ها اختصاص یافت. این سند توسط استاندار هر استان امضا شد. تاکنون 6 استان به این برنامه پیوسته‌اند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «رشد 8 برابری صادرات دانش‌بنیان‌ها در دولت سیزدهم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..