تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تغییرات آب و هوایی؛ فرصت یا تهدید برای نیروگاه‌های برق‌آبی؟

اروپا در سال 2023 شاهد مرطوب‌ترین سال خود بود که منجر به افزایش 7 درصدی بارندگی نسبت به میانگین شد. این امر در حالی رخ داده که گرم‌ترین سال کره زمین در تاریخ ثبت شده نیز بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، هوای گرم رطوبت بیشتری را حفظ می‌کند که باعث افزایش بارندگی می‌شود و می‌تواند باعث سیل گسترده شود. بر اساس آخرین گزارش آژانس آب‌وهوای اتحادیه اروپا، یک سوم رودخانه‌ها در سراسر اروپا در سال گذشته از آستانه سیل زیاد عبور کردند .

آیا اروپا به دلیل تغییرات آب‌وهوایی مرطوب‌تر خواهد شد؟

به گفته دانشمندان آب‌وهوا ، بارش شدید باران با گرم شدن زمین در بیشتر اروپا، به جز مدیترانه، افزایش می‌یابد. همچنین شمال اروپا در زمستان بارندگی بیشتری دارد ولی در‌ مدیترانه‌ در تابستان بارندگی کمتر خواهد بود. این نتیجه ترکیبی در سال گذشته ظاهر شد و اسپانیا، پرتغال و جنوب فرانسه خشک‌تر از حد متوسط ​​بودند.

به نقل از یورونیوز، افزایش بارندگی و جاری شدن سیل تنها یکی از پیامدهای به هم ریختن چرخه آب ما است. خشکسالی که هر 500 سال یک بار در اروپا رخ می‌دهد در سال 2022 اروپا را در برگرفت و تولید برق آبی را کاهش داد.

هیچکدام از این دو برای نیروگاه‌های آبی رودخانه‌ای خوب نیستند. شرایط جریان کم به این معنی است که آب بسیار کمی برای تولید برق کافی وجود دارد، در حالی که وقوع سیل خطر آسیب رساندن به تجهیزات را بالا می‌برد.

اما، شاون هریگان، دانشمند سرویس تغییر اقلیم کوپرنیک  می‌گوید: «در مناطق و فصولی که جریان رودخانه‌ها به طور متوسط ​​افزایش می‌یابد، پتانسیل تولید برق آبی افزایش می‌یابد.»

بنابراین، این امر می‌تواند به معنای پتانسیل بیشتر برای نیروگاه‌های برق‌آبی به خصوص در شمال غربی اروپا باشد.

کدام کشورهای اروپایی بیشترین انرژی آبی را دارند؟

بر اساس گزارش انجمن بین‌المللی برق آبی (IHA)، نیروگاه‌های آبی اروپا در سال 2023، 637.23 تراوات ساعت (TWh) انرژی تجدیدپذیر تولید کرده‌اند. این برای پوشش حدود 163.4 میلیون خانوار اروپایی کافی است.

شرکت‌های برق فرانسوی و پرتغالی Électricité de France (EDF) و Energias de Portugal (EDP) «بزرگ‌ترین ضربه‌زنان» در اروپا هستند، در حالی که بریتانیا اخیراً متعهد به توسعه بیشتر نیروگاه‌های تلمبه ذخیره ای (PSH) شده است.

نیروگاه‌های تلمبه ذخیره‌ای  (PSH)راه‌حلی نوآورانه برای ذخیره‌سازی انرژی و کمک به ثبات شبکه‌های برق هستند. این نیروگاه‌ها از آب برای تولید برق در زمان‌های تقاضای بالا استفاده می‌کنند و می‌توانند مازاد برق را در زمان‌های کم تقاضا ذخیره کنند.

PSH آب را از منبع پایینی به مخزن بالایی پمپاژ می‌کند و در زمان تقاضای برق بالا آن را از طریق توربین تولید می‌کند و این فناوری است که صنعت بیشترین امید خود را روی آن سرمایه‌گذاری می‌کند.

اتریش و آلبانی پیشرو در توسعه این فناوری هستند و انتظار می‌رود که PSH در سال‌های آینده نقش فزاینده‌ای در سیستم‌های انرژی اروپا ایفا کند. در آلبانی، غول انرژی نروژی Statkraft قصد دارد ناوگان انرژی آبی خود را در آبشار رودخانه Devoll با افزودن یک تاسیسات جدید PSH گسترش دهد.

آیا نیروگاه‌های برق آبی می‌توانند در برابر سیل ویرانگر مقاومت کنند؟

در آگوست سال گذشته، باران شدید نیروگاه برق آبی Braskereidfoss در رودخانه قدرتمند گلاما نروژ را فرا گرفت. سد بتنی آن تا حدی فروریخت که منجر به جاری شدن سیل بیشتر و آواره شدن حدود 5000 نفر در پایین دست شد.

اما انجمن بین المللی برق آبی (IHA) معتقد است که برق آبی یکی از مقاوم‌ترین اشکال برق در برابر آب‌وهوا است.

یکی از سخنگویان انجمن بین المللی برق آبی (IHA)  گفت: «در بسیاری از مکان‌ها، افزایش جریان آب را می‌توان از طریق زیرساخت‌های برقی مانند نیروگاه آبی، به لطف قابلیت‌های نگهداری آب، مدیریت کرد. نه تنها اکثر تاسیسات برای چندین دهه مستحکم هستند، بلکه بیشتر سدها به عنوان کنترل سیل و خشکسالی به علاوه آبیاری ساخته می شوند.»

تغییرات آب‌وهوایی چالش‌ها و فرصت‌های جدیدی را برای نیروگاه‌های برق آبی اروپا ایجاد می‌کند.

با سرمایه‌گذاری، تطبیق و فناوری‌های جدید، نیروگاه‌های برق آبی می‌توانند به منبع مهمی از انرژی پاک و قابل انعطاف تبدیل شوند.

با این حال، ضروری است که توسعه نیروگاه‌های برق آبی به گونه‌ای انجام شود که از نظر زیست محیطی پایدار و از نظر اجتماعی عادلانه باشد.

کانال عصر ایران در تلگرام



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تغییرات آب و هوایی؛ فرصت یا تهدید برای نیروگاه‌های برق‌آبی؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..