تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دانشمندان برای اولین بار فعال‌شدن یک سیاه‌چاله را مشاهده کردند

دانشمندان برای اولین بار در کهکشانی از صورت فلکی سنبله که 360 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد، شاهد بیدارشدن یک سیاه‌چاله کلان‌جرم بودند.

براساس گزارش‌های موجود، دانشمندان ابتدا متوجه شدند که این سیاه‌چاله بسیار بیشتر از همیشه در حال درخشش است. «کلودیو ریچی»، اخترفیزیکدانی که یکی از محققان این مطالعه است، می‌گوید:

«توانستیم بیدارشدن یک سیاه‌چاله عظیم را مشاهده کنیم که ناگهان شروع به هضم گازهای موجود در اطراف خود کرد و بسیار درخشان شد.»

سیاه‌چاله مذکور حدود 1.5 میلیون بار سنگین‌تر از خورشید است، اما در مقایسه با همتایان خود سبک‌تر است. برای مقایسه، جرم سیاهچاله‌ای که در مرکز راه شیری از کهکشان ما قرار دارد، چهار میلیون برابر بیشتر از خورشید است. هم‌اکنون یک تیم بین‌المللی از ستاره‌شناسان در حال تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های تعدادی از تلسکوپ‌ها هستند تا بررسی کنند که آیا فعالیت سیاهچاله موقتی است یا برای آینده قابل پیش‌بینی ادامه خواهد داشت.

فعال‌شدن سیاه‌چاله برای زمین خطری دارد؟

اعتقاد دانشمندان بر این است که اکثر کهکشان‌ها در مرکز خود دارای یک سیاهچاله هستند. با اشاره با این موضوع، «لورنا هرناندز گارسیا»، یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید که این اتفاق ممکن است برای سیاهچاله «کمان ای*» که در مرکز کهکشان راه شیری قرار دارد نیز رخ دهد. او در این رابطه می‌گوید:

«همین فرایند ممکن است در نهایت برای Sagittarius A* نیز اتفاق بیفتد که در حال حاضر غیرفعال است. اما در حال حاضر ما در خطر نیستین و حتی اگر فعال شود احتمالاً متوجه نخواهیم شد، زیرا از مرکز کهکشان بسیار دور هستیم.»

محیط اطراف یک سیاه‌چاله کلان‌جرم می‌تواند به طرز خارق‌العاده‌ای ترسناک باشد، زیرا ستاره‌های اطراف خود را خرد می‌کند و هر ماده دیگری را می‌بلعد. اما چه چیزی ممکن است این سیاهچاله را فعال کرده باشد؟ دانشمندان در این رابطه هنوز پاسخ قطعی ندارند و می‌گویند:

«می‌تواند بخشی از فرایند طبیعی کهکشان باشد. ما می‌دانیم که یک کهکشان در طول عمر خود مراحل مختلفی از فعالیت و عدم فعالیت را پشت سر می‌گذارد.»

با اشاره به تمام این موارد، دانشمندان می‌گویند که مطالعه تغییرات سیاه‌چاله‌ها برای درک تکامل کهکشان‌ها و فیزیک سیاه‌چاله بسیار مهم است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دانشمندان برای اولین بار فعال‌شدن یک سیاه‌چاله را مشاهده کردند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..