تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چرا در تابستان عصبانی و پرخاشگری بیشتر می شود؟/ چرا در زمستان دچار افسردگی و گوشه گیری می شویم؟

به گزارش خبرنگار سلامت رکنا، در طب سنتی مزاج ها به عنوان یکی از دلایل بروز بیماری یا خصوصیات اخلاقی در برخی فصل ها یا روز های مشخص معرفی شده است. شناخت مزاج و استفاده از تغذیه متناسب با آن می تواند از بروز بیماری یا برخی خصوصیات روانی آسیب زا جلوگیری کند.

دکتر علیرضا عباسیان متخصص طب ایرانی ، در گفت و گو با رکنا، در توضیح دلیل بروز برخی خصوصیات اخلاقی در ماه های مختلف، گفت: برخی از بیماری ها هستند که وابسته به فصول کم یا زیاد می شود. البته این مسئله تنها مربوط به فصل ها نیست بلکه برخی از روزهای ماه قمری را هم در بر میگیرد. امروزه دانشی به نام کرونوبیولوژی وجود دارد که اثرات زمان را در ساختار بیولوژی موجودات بررسی می کند. این مسئله در طب ایرانی به صورت مزاج ها مطرح می شود. طب ایرانی علاوه بر درنظر گیری مزاج فردی برای ماه های سال هم مزاج در نظر گرفته است. مزاج های فردی شامل خشک، تر، معتدل، سرد و گرم می شود. مثلا مزاج سرد پتانسیل بیشتری برای افسردگی یا گوشه گیری دارد، مزاج گرم شامل افراد پر شور و حرف، شاد و گاهی عصبی و پرخاشگر هستند، مزاج تر معمولا انعطاف پذیری بالایی دارند و زود بر افروخته نمی شوند. افراد خشک مزاج به طور معمول سفت و سخت به اهداف خود وابسته و بسیار تلاشگر هستند. گوناگونی مزاج ها در جامعه نیاز است؛ چرا که هر کدام نقاط مثبتی برای پیشرفت جامعه دارند. طب ایرانی علاوه بر مزاج فردی برای فصول مختلف، رنگ ها، مصالح ساختمانی، پارچه های لباس و اغلب چیزهایی که فکرش را بکنید، مزاج تایین کرده است. توجه داشته باشید که کلید واژه سلامتی میان مزاج ها اعتدال است.

این متخصص در ارتباط با تاثیر فصل ها در مزاج های افراد، گفت: در فصول مختلف  براساس مزاج هایمان مراقب تغذیه خود باشیم چرا که تغذیه نامناسب می تواند، خروج از اعتدال، سو مزاج، بیماری های روانی و جسمی را در پی داشته باشد. مثلا مزاج گرم در تابستان با خوردن غذاهای گرم و پرادویه باعث عصبانیت، بی قراری، بروز جوش و کهیر می شود؛ همچین افراد با  مزاج سرد با خوردن سردیجات در زمستان حالت های روانی مثل افسردگی، گوشه گیری یا در مواقعی خودکشی پیدا می کنند. راه حل این مشکلات تدبیر و استفاده از گیاهان متفاوت برای مزاج خود است. استفاده از زعفران، دارچین و زنجبیل می تواند در مزاج سرد تاثیرات مثبتی بگذارد. تدابیر بیشتر در کشورهای شرقی دیده می شود. مثلا برای مزاج گرم توصیه می شود در فصل تابستان، استفاده از غذاهای پر ادویه کاهش و مصرف سردیجات افزایش پیدا کند. لباس هایی که استفاده می کنند رنگ روشن و ترجیحا نخی و گشاد باشد تا هوا جریان داشته باشد؛ همچنین برای استحمام از اب ولرم یا خنک استفاده کرده و از حمام های طولانی خودداری کنند.

او با اشاره به این موضوع که بحث مزاج و مزاج شناسی در میان گذشتگان رواج بیشتری داشته و با ورود طب نوین جوانان اگاهی زیادی در این رابطه ندارند، گفت: طب ایرانی میراث گذشتگان ما بوده و ما میراث دار آن هستیم. افراد می توانند با شناختن مزاج خود و آگاهی در ارتباط با تغذیه مربوط به مزاج خود  به شکل کم خرجی به بهبود سلامتی و دور نگه داشتن خود و خانواده از بیماری کمک کنند. منابع طب ایرانی بیش از 13 هزار جلد است و توصیه می شود، مردم از این منبع ارزشمند به خوبی استفاده کنند.

 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چرا در تابستان عصبانی و پرخاشگری بیشتر می شود؟/ چرا در زمستان دچار افسردگی و گوشه گیری می شویم؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..