تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




روسیه ۱۲ فیزیکدان را به جرم افشای اسرار موشک‌های هایپرسونیک به خیانت محکوم کرد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اکثر دستگیرشدگان مسن هستند و سه نفر از آن‌ها تا به امروز جان خود را از دست داده‌اند؛ یکی از آنها در مراحل پایانی سرطان از روی تخت بیمارستان دستگیر شد و بلافاصله پس از آن درگذشت.

دیگری ولادیسلاو گالکین، مدرس دانشگاه ۶۸ ساله است که در آوریل ۲۰۲۳ به خانه‌اش در تامسک در جنوب روسیه هجوم بردند؛ یکی از بستگان او می‌گوید مردان مسلح با نقاب سیاه ساعت ۰۴:۰۰ وارد خانه شدند و کمدها را زیر و رو کردند و کاغذهایی را که فرمول‌های علمی روی آن‌ها بود را ضبط کردند.

همسر آقای گالکین، تاتیانا، می‌گوید که به نوه‌هایشان که دوست داشتند با او شطرنج بازی کنند گفته است که او در یک سفر کاری است. او می‌گوید که سرویس امنیتی روسیه، FSB، او را از صحبت در مورد پرونده‌اش منع کرده است.

در مورد گالکین باید گفت اکنون بیش از یک سال از ورود ماموران نقابدار به خانه او می‌گذرد و بستگان او می‌گویند که سه ماه اول را در سلول انفرادی گذرانده است. تاتیانا، همسرش، می‌گوید که می‌تواند از طریق یک پارتیشن شیشه‌ای با او صحبت کند.

روسیه ۱۲ فیزیکدان را به جرم افشای اسرار موشک‌های هایپرسونیک به خیانت محکوم کرد ولادیسلاو گالکین از آوریل ۲۰۲۳ در بازداشت به سر می‌برد؛ همسرش به نوه هایشان گفته است که در یک سفر کاری است.

دیمیتری کولکر، متخصص انستیتوی فیزیک لیزر، در سیبری بود که در سال ۲۰۲۲ در حالی که به دلیل سرطان پیشرفته پانکراس در بیمارستان بستری بود، دستگیر شد. خانواده او گفتند که اتهامات علیه او بر اساس سخنرانی‌هایی است که او در چین ایراد کرده بود. کولکر دو روز پس از دستگیری در سن ۵۴ سالگی درگذشت.

روسیه ۱۲ فیزیکدان را به جرم افشای اسرار موشک‌های هایپرسونیک به خیانت محکوم کرد دیمیتری کولکر متخصص لیزر چند ماه قبل از دستگیری، در بیمارستان در مراحل پایانی سرطان پانکراس

از سال ۲۰۱۵، ۱۲ فیزیکدان در روسیه دستگیر شده‌اند که همگی به نحوی با فناوری هایپرسونیک یا موسساتی که روی آن کار می‌کنند مرتبط هستند. همه آنها به خیانت متهم هستند که می‌تواند شامل انتقال اسرار دولتی به کشورهای خارجی باشد.

محاکم خیانت به کشور در روسیه پشت درهای بسته برگزار می‌شود، بنابراین مشخص نیست که این افراد دقیقا به چه چیزی متهم هستند. کرملین فقط گفته است که "اتهامات جدی است" و نمی‌تواند بیشتر اظهار نظر کند زیرا سرویس‌های ویژه در آن دخیل هستند. اما وکلای حقوق بشر می‌گویند که این دانشمندان در توسعه تسلیحات دخالتی نداشتند و برخی از پرونده‌ها براساس همکاری آشکار آنها با محققان خارجی است.

روسیه ۱۲ فیزیکدان را به جرم افشای اسرار موشک‌های هایپرسونیک به خیانت محکوم کرد جت‌های جنگنده حامل موشک‌های هایپرسونیک کینجال بر فراز میدان سرخ مسکو طی یک رژه نظامی در سال ۲۰۱۸

هایپرسونیک به موشک‌هایی اطلاق می‌شود که می‌توانند با سرعت بسیار بالا حرکت کنند و همچنین در طول پرواز تغییر جهت دهند و از پدافند هوایی فرار کنند. روسیه می‌گوید از دو نوع موشک هایپرسونیک کینجال که از هواپیما پرتاب می‌شود و موشک کروز زیرکون در جنگ خود علیه اوکراین استفاده کرده است.

با این حال، کیف می‌گوید که نیروهایش برخی موشک‌های کینجال را سرنگون کرده‌اند و این موضوع باعث ایجاد سؤالاتی در مورد توانایی‌های آنها شده است. با توسعه و بکارگیری فناوری‌های نظامی جدید در روسیه، دستگیری‌ها ادامه پیدا کرده است.

مدت کوتاهی پس از دستگیری گالکین در آوریل ۲۰۲۳، دانشمند دیگری که چندین مقاله با وی نوشته بود، دستگیر شد. خبرگزاری دولتی تاس به نقل از منبعی گفته است که دستگیری زوگینتسف ممکن است به دلیل مقاله‌ای باشد که در سال ۲۰۲۱ در یک مجله خارجی منتشر شد.

نام گالکین و زوگینتسف هر دو در مقاله‌ای در مورد مکانیسم‌های ورودی هوا برای هواپیماهای پرسرعت منتشر شده توسط این مجله آمده است. در تابستان ۲۰۲۲، FSB دو همکار از مؤسسه مکانیک نظری و کاربردی که زوگینتسف مدیر آن بود را دستگیر کرد. کارمندان موسسه مکانیک نظری و کاربردی (ITAM) نامه‌ای سرگشاده در حمایت از سه همکار دستگیر شده خود نوشتند.

اکنون این نامه از وب‌سایت این مؤسسه حذف شده است و تنها عنوان شده است که افراد دستگیر شده به «نتایج علمی درخشان» معروف هستند و «همیشه به منافع کشورشان وفادار مانده‌اند».

روسیه ۱۲ فیزیکدان را به جرم افشای اسرار موشک‌های هایپرسونیک به خیانت محکوم کرد سه دانشمند، آناتولی ماسلوف، الکساندر شیپلیوک، والری زوگینتسف

یوگنی اسمیرنوف، وکیل یک سازمان حقوق بشری می‌گوید: «هایپرسونیک موضوعی است که دانشمندان را راهی زندان می‌کند».

اسمیرنوف می‌گوید هیچ‌کدام از این ده‌ها دانشمند کاری با بخش دفاعی نداشتند، اما در حال مطالعه سؤالات علمی از قبیل چگونگی تغییر شکل فلزات در سرعت‌های مافوق صوت بودند. این مطالعات در مورد ساخت موشک نیست، بلکه در مورد فرآیندهای فیزیکی است و اشاره می‌کند که یافته‌ها ممکن است بعداً توسط توسعه‌دهندگان سلاح استفاده شود.

دستگیری‌ها چند سال قبل با ولادیمیر لاپیگین آغاز شده بود؛ او که اکنون ۸۳ سال دارد، در سال ۲۰۱۶ به زندان افتاد اما چهار سال بعد به شکل مشروط آزاد شد. او ۴۶ سال برای موسسه تحقیقاتی اصلی آژانس فضایی روسیه، TsNIIMash کار کرده بود.

روسیه ۱۲ فیزیکدان را به جرم افشای اسرار موشک‌های هایپرسونیک به خیانت محکوم کرد لاپیگین در سال ۲۰۱۶ زندانی شد و در سال ۲۰۲۰ آزاد شد.

لاپیگین به خاطر یک بسته نرم افزاری برای محاسبات آیرودینامیکی که برای یک مخاطب چینی ارسال کرده بود، محکوم شد. او معتقد است، نسخه‌ای که به اشتراک گذاشته است، حاوی هیچ اطلاعات سری نیست.

لاپیگین به بی‌بی‌سی گفت که همه کسانی که ظاهراً به دلیل دخالت در ساخت موشک‌های هایپرسونیک دستگیر شده‌اند هیچ ربطی به ساخت سلاح ندارند.

یکی از همکاران یکی از دانشمندان دستگیر شده که مایل است نامش فاش نشود، می‌گوید: «در سیستم درگیری وجود دارد. FSB فکر می‌کند تماس با دانشمندان خارجی و نوشتن برای مجلات خارجی خیانت به میهن است.»

دانشمندان می‌گویند:« ما نمی‌دانیم چگونه به کار خود ادامه دهیم. آنچه امروز به واسطه آن برای ما پاداش رد می‌شود، فردا دلیلی برای تعقیب کیفری می‌شود.»

پرونده دیگر دستگیرشدگان نیز در ارتباط با همکاری‌های بین‌المللی بوده است. دو دانشمند درگیر پروژه Hexafly نیز در میان دستگیرشدگان هستند؛ این پروژه اروپایی برای توسعه یک هواپیمای غیرنظامی مافوق صوت بود. این پروژه اکنون به پایان رسیده است و با وجود توافق بین طرفین اروپایی و روسی، هر دو دانشمند روسی درگیر این پروژه سال گذشته به ۱۲ سال زندان محکوم شدند، اگرچه دادگاه عالی روسیه دستور محاکمه مجدد یکی از آنها را صادر کرده است.

دستگیری‌های دیگر مربوط به مطالعه آیرودینامیک به عنوان یک وسیله نقلیه فضایی می‌شود؛ طرحی که توسط اتحادیه اروپا تامین مالی شد و توسط موسسه دینامیک سیالات فون کارمن در بلژیک اداره می‌شد.

ویکتور کودریاوتسف، مقاله‌ای را در این راستا به مؤسسه فون کارمان فرستاد؛ این موسسه می‌گوید این برنامه که از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ اجرا شد، به وضوح تحقیقات نظامی را حذف کرده بود. این سازمان می‌گوید که «هیچ اثری از افشای اطلاعات محرمانه» توسط کودریاوتسف یافت نشد.

اسمیرنوف معتقد است که FSB می‌خواهد این تصور را ایجاد کند که جاسوس‌ها در حال شکار اسرار موشکی روسیه هستند. اسمیرنوف می‌گوید که اگر مظنونان اعتراف کنند و اسامی همکاران خود را فاش کنند، گاهی اوقات FSB احکام سبک‌تری برای آن‌ها در نظر می‌گیرد.

روسیه ۱۲ فیزیکدان را به جرم افشای اسرار موشک‌های هایپرسونیک به خیانت محکوم کرد الکساندر کورانوف، که در آوریل به جرم خیانت محکوم شد، مدیر یک موسسه سیستم‌های هایپرسونیک سن‌پترزبورگ بود. روسیه ۱۲ فیزیکدان را به جرم افشای اسرار موشک‌های هایپرسونیک به خیانت محکوم کرد الکساندر شیپلیوک، ۵۷ ساله، که در اینجا با سگش فیثاغورس دیده می‌شود، در سال ۲۰۲۲ دستگیر شد و هنوز در انتظار محاکمه است.

سایر دانشمندان دستگیر شده در روسیه:

الکساندر شیپلیوک، ۵۷ ساله، مدیر ITAM، در سال ۲۰۲۲ دستگیر شد، در انتظار محاکمه... الکساندر کورانوف، مدیر سابق شرکت تحقیقات علمی سن‌پترزبورگ برای سیستم‌های هایپرسونیک در سال ۲۰۲۱ دستگیر شد، در آوریل ۲۰۲۴ به هفت سال زندان محکوم شد. رومن کوالیوف، همکار ولادیمیر کودریاوتسف در TsNIIMash، که در سال ۲۰۲۰ به هفت سال زندان محکوم شد، در سال ۲۰۲۲ درگذشت.

۲۲۷۲۲۷




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «روسیه ۱۲ فیزیکدان را به جرم افشای اسرار موشک‌های هایپرسونیک به خیانت محکوم کرد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..