تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بررسی مانیتور ۲۷ اینچی 4K شیائومی؛ جذاب و مینیمال با تصویر چشم‌گیر

مانیتور ۲۷ اینچی شیائومی با وضوح 4K و پوشش بسیار خوب فضاهای رنگی، گزینه‌‌ای عالی؛ اما گران‌قیمت برای طراحان گرافیک و دیجیتال است.

مانیتورهای 4K جزو محصولات نسبتا گران‌قیمت بازار به‌حساب می‌آیند و با در نظر گرفتن مشخصات‌شان و قابلیت‌های مختلفی که ارائه می‌کنند، ممکن است حتی جزو کالاهای لوکس هم دسته‌بندی شوند. در این میان‌، محصولات با کیفیتی در بازار پیدا می‌شوند که می‌توانند با برقراری تعادل مناسبی بین هزینه و امکانات، ارزش خریدشان را ثابت کنند.

مانیتور ۲۷ اینچی XMMNT27NU شیائومی را باید جزو محصولات باارزش، در رده‌ی مانیتورهای 4K به‌حساب بیاوریم. فارغ از طراحی مینیمال و زیبا با حاشیه‌‌های بسیار باریک، شیائومی عملکرد چشم‌گیری در زمینه‌ی کیفیت تصویر و تولید رنگ‌ها برای پنل وعده می‌دهد.

مانیتور 4K شیائومی از سوی فروشگاه PB360 برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است.

مانیتور ۲۷ اینچی 4K شیائومی، هنگام نگارش مقاله‌ی پیش‌رو در بازه‌ی قیمتی ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد. در ادامه با بررسی مانیتور 4K شیائومی همراه زومیت باشید تا عملکرد، قابلیت‌ها و ارزش خرید این دستگاه را زیر ذره‌بین قرار دهیم.

کپی لینک

باکیفیت، مینیمال و زیبا

نخستین نکته‌ای که در مورد مانیتور شیائومی جلب توجه می‌کند، طراحی مینیمال و همه‌پسند آن است؛ تقریبا هیچ‌گونه طرح خاصی روی بدنه‌ی مانیتور دیده نمی‌شود؛ بنابراین با هر محیط و دکوراسیونی هم‌خوانی دارد. حاشیه‌های باریک در سه‌طرف نمایشگر، علاوه‌براینکه بر زیبایی مانیتور می‌افزایند، تجربه‌ی بصری فراگیرتری را هم به‌همراه دارند. از سوی دیگر، ضخامت اندک نمایشگر، باعث می‌شود مانیتور فضای چندانی را روی میز کار اشغال نکند.

حاشیه‌های اطراف نمایشگر مانیتور 4K شیائومی

تقریبا تمام بدنه‌ی مانیتور شیائومی (به‌جز بازوی نگه‌دارنده و پایه) جنسی از پلاستیک دارد؛ اما متریال به‌کاررفته در بدنه‌ به‌اندازه‌ای باکیفیت است که حس بدی از آن نمی‌گیرید. از سوی دیگر، پایه‌ی فلزی مانیتور، استحکام بسیار بالایی دارد و به‌خوبی، وزن کلی ۶٫۵ کیلوگرمی دستگاه را تحمل می‌کند و بر حس خوب طراحی مانیتور می‌افزاید.

پایه‌ی مانیتور شیائومی فُرمی مستطیلی دارد و به‌لطف نسبت ابعاد مناسبی که برای آن در نظر گرفته شده است، مانیتور را به‌خوبی در جای خود نگه می‌دارد؛ بنابراین نگرانی خاصی بابت لق‌زدن مانیتور روی سطح وجود ندارد. پایه‌ی مانیتور به‌صورت کامل قابل تنظیم است، یعنی مانیتور را می‌توان در تمام حالت‌ها (ارتفاع، زاویه و چرخش نمایشگر) تغییر وضعیت داد.

ارتفاع مانیتور شیائومی را می‌توان بین صفر تا ۱۲۰ میلی‌متر تنظیم کرد، نمایشگر را بین ۵- تا ۲۱ درجه شیب داد (Tilt) و آن را ۱۸۰ درجه چرخاند و به حالت عمودی درآورد. بااین‌حساب، مانیتور ۲۷ اینچی شیائومی در ستاپ‌های چند مانیتوری، به‌ویژه برای کسانی که کار محتوا یا ترید انجام می‌دهند، گزینه‌ی جذابی خواهد بود.

نمای پنل پشت مانیتور 4K شیائومی لوگوی شیائومی روی مانیتور 4K شیائومی

روی بازوی نگه‌دارنده‌ی مانیتور حفره‌ای برای مدیریت کابل‌های متصل به مانیتور هم وجود دارد تا از شلوغی میزکار و به‌هم‌ریختگی کابل‌ها تا حد امکان جلوگیری شود. اگر فضای کافی برای قرار دادن مانیتور روی میزتان ندارید، مانیتور XMMNT27NU شیائومی را می‌توانید با مانت استاندارد ۷۵ در ۷۵ میلی‌متری VESA، به دیوار یا سایر پایه‌های ارگونومیک نیز وصل کنید.

در قسمت پشت مانیتور، علاوه‌بر لوگوی شیائومی، شیارهای تعبیه‌شده در اطراف بازوی نگه‌دارنده نیز جلب توجه می‌کنند و شاید در نگاه نخست تصور کنید که این شیارها، مربوط به اسپیکر مانیتور هستند؛ اما متاسفانه مانیتور شیائومی به اسپیکر مجهز نشده است و شیارهایی که در پنل پشت مشاهده می‌شوند، برای خنک‌کردن اجزای داخلی مانیتور درنظر گرفته شده‌اند.

دکمه‌های کنترل و جابه‌جایی در منوی تنظیمات مانیتور در بخش پایینی سمت راست قرار دارند. متاسفانه طراحی و چیدمان دکمه‌ها، چندان ارگونومیک نیست و تا به کار با آن‌ها عادت کنید، بارها برای رسیدن به گزینه‌ی مدنظرتان دچار اشتباه خواهید شد. احتمالا شما هم مثل من، ترجیح می‌دادید تا شیائومی از دکمه‌های جوی‌استیکی چندجهتی در مانیتور گران‌قیمتش استفاده کند.

درگاه های مانیتور 4K شیائومی درگاه‌های اصلی مانیتور 4K شیائومی دسترسی به دکمه‌های فیزیکی مانیتور 4K شیائومی بازوی نگه‌دارنده مانیتور 4K شیائومی

برای مانیتور 4K با برچسب قیمتی بیش‌از ۲۰ میلیون تومان، درگاه‌ها و تعدد آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. مانیتور شیائومی از این نظر کم‌وکسری نمی‌گذارد و نیازهای طیف وسیعی از کاربران را پوشش می‌دهد. به‌جز دو درگاه USB-A و جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون که پشت پنل مانیتور، بدون واسطه در دسترس قرار دارند، سایر پورت‌ها زیر یک پوششی مغناطیسی پنهان شده‌اند. کابل‌ها هم از زیر پوشش فلزی خارج می‌شوند تا پنل پشت مانیتور، در مرتب‌ترین حالت ممکن به‌چشم بیاید.

زیر پوشش مغناطیسی پشت مانیتور شیائومی، دو درگاه HDMI 2.1، یک درگاه DP 1.4، یک پورت Type-C و ورودی AC (برای تامین برق مانیتور) قرار دارند. درگاه USB-C علاوه‌براینکه می‌تواند برای انتقال تصویر و دیتا مورد استفاده قرار بگیرد، از ویژگی شارژ معکوس ۹۰ واتی هم بهره می‌برد که بااستفاده از آن می‌توانید سایر دستگاه‌ها را که از شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند هم با سرعت بالایی شارژ کنید.

در یک نگاه کلی، تعداد و نوع درگاه‌های مانیتور 4K شیائومی به شرح زیر است:

دو درگاه HDMI 2.1 یک درگاه DP 1.4 یک درگاه USB-C دو درگاه USB-A جک ۳٫۵ میلی‌متری

کپی لینک

پنل خوش‌رنگ و لعاب با پشتیبانی از یک میلیارد رنگ

مانیتور شیائومی XMMNT27NU از پنل ۲۷ اینچی با وضوح 4K استفاده می‌کند. چنین رزولوشن و ابعادی به تراکم پیکسلی کاملا مناسبِ ۱۶۳ پیکسل‌براینچ منتهی می‌شود؛ بنابراین در فواصل استاندارد کار با مانیتور، نمی‌توان پیکسل‌ها را از هم تفکیک کرد و تصویر شارپ و شفافی به‌نمایش درمی‌آید؛ موضوعی که به‌ویژه برای کاربران هدف مانیتور، از جمله طراحان گرافیک و دیجیتال اهمیت بسیار بالایی دارد.

شیائومی مانیتور پریمیوم خود را با پنل IPS از نوع W-LED تولید می‌کند. پنل‌های W-LED و LED، از نظر روش نوردهی تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند و کلمه‌ی W-LED صرفا برای مقاصد تجاری به‌کار برده می‌شود. بد نیست اشاره کنم که پنل‌های IPS نسبت به پنل‌‌های VA کنتراست پایین‌تر و زاویه‌ی دید وسیع‌تری دارند؛ یعنی رنگ‌های مشکی در پنل‌های VA عمیق‌تر هستند و پنل IPS مشکی را متمایل به خاکستری نمایش می‌دهد.

حالت نمایش تصویر HDR روی مانیتور 4K شیائومی حاشیه پایین نمایشگر مانیتور 4K شیائومی

با توجه به نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی پنل، گیمرها تا حد زیادی از جامعه‌ی کاربری هدف مانیتور خارج می‌شوند، مگر آن دسته از گیمرهایی که بتوانند با این نرخ نوسازی کنار بیایند؛ بنابراین اگر سیستم دسکتاپی با گرافیک رده بالا دارید که می‌تواند از پس رندر بازی‌های 4K با نرخ بیش‌از ۶۰ فریم‌برثانیه برمی‌آید یا اگر گیمر کنسول‌های نسل نهمی هستید، مانیتور 4K شیائومی گزینه‌ی مناسبی برای شما نیست.

مانیتور شیائومی، استاندارد VESA DisplayHDR 400 را دریافت کرده است؛ بدین‌معنی که می‌تواند هنگام پخش محتوای HDR، به حداکثر روشنایی ۴۰۰ نیت دست پیدا کند؛ ما هم در سنجش حداکثر روشنایی و هنگامی‌که حالت HDR خاموش بود (برای روشن/خاموش کردن حالت HDR هم می‌توانید از طریق منوی تنظیمات مانیتور یا از‌طریق تنظیمات ویندوز اقدام کنید)، حداکثر روشنایی را در الگوهای مختلف و در تنظیمات پیش‌فرض مانیتور، بین ۳۴۰ تا ۳۷۰ نیت به‌دست آوردیم.

با فعال‌کردن قابلیت HDR، حداکثر روشنایی تا ۶۰۵ نیت به‌دست آمد که بسیار بالاتر از عدد ۴۰۰نیتی مورد انتظارمان از مانیتور شیائومی است. نکته‌ی جالب اینکه اگر HDR را خاموش کنید و از تنظیمات مانیتور، Brightness را روی ۱۰۰ درصد قرار دهید، باز هم حدود ۶۰۰ نیت روشنایی تحویل خواهید گرفت.

روشنایی مانیتور 4K شیائومی

حالت‌های تصویر

۲

درصد

۱۰

درصد

۲۵

درصد

۵۰

درصد

۹۰

درصد

۱۰۰

درصد

SDR

۳۷۵

۳۷۰

۳۷۰

۳۵۰

۳۴۵

۳۴۰

حالت SDR با بالاترین روشنایی

--

۶۱۰

--

--

--

--

HDR

--

۶۰۵

--

--

--

--

* تمامی اطلاعات ذکرشده در این جدول را زومیت تهیه کرده است.

شیائومی ادعاهای جسورانه‌ای در مورد عملکرد رنگی مانیتور ۲۷ اینچی‌اش دارد. به‌لطف پنل ۱۰ بیتی (۸ بیت + FRC) مانیتور XMMNT27NU می‌تواند یک میلیارد رنگ را نمایش دهد؛ اما قضیه به همین‌جا خلاصه نمی‌شود. چینی‌ها می‌گویند که مانیتورشان می‌تواند ۱۰۰ درصد فضای رنگی پایه (sRGB) را با خطای رنگی کمتر از یک و ۹۹ درصد فضاهای وسیع DCI P3 و Adobe RGB را پوشش می‌دهد. این اعداد و ارقام برای مانیتوری با پنل IPS کمی تعجب‌برانگیز به‌نظر می‌رسند.

کار کردن با فوتوشاپ روی مانیتور 4K شیائومی

متاسفانه منوی تنظیمات مانیتور شیائومی، توانایی انتخاب پروفایل‌های تصویر متعدد و متداول را در اختیار قرار نمی‌دهد و صرفا برای انتخاب بین فضاهای رنگی، سه پروفایل با همان نام یعنی پروفایل‌های sRGB و Adobe RGB و DCI P3 در نظر گرفته شده است؛ یعنی در صورتی که بخواهید رنگ‌ها را در فضای خاصی مشاهده کنید، پروفایلی با همان نام را انتخاب خواهید کرد.

عملکرد مانیتور 4K شیائومی در پوشش فضاهای رنگی

حالت تصویر/فضای رنگی

پوشش

خطای

میانگین

sRGB

۹۵٫۴

۳٫۹

DCI P3

۹۵٫۵

۳٫۴

Adobe RGB

۸۴٫۴

۳٫۵

* تمامی اطلاعات ذکرشده در این جدول را زومیت تهیه کرده است.

مانیتور شیائومی، فضاهای رنگی sRGB و DCI P3 را حدود ۹۵ درصد پوشش می‌دهد و دقت رنگی آن هم واقعا خوب است. با اینکه در اندازه‌گیری‌های متعدد، نتوانستیم به عدد دقت رنگی وعده‌داده‌شده از سوی شیائومی دست پیدا کنیم؛ اما مانیتور XMMNT27NU در این بخش کاملا قابل قبول ظاهر می‌شود و دقت رنگی آن در حدی است که رضایت طراحان گرافیک را جلب کند.

به‌عنوان حسن ختام این بخش، جا دارد اشاره کنم که حتی بدون در نظر داشتن اعداد و ارقام و صرفا با اتکا بر تجربه‌ی کاربری، مانیتور شیائومی تقریبا در هیچ زمینه‌ای ناامیدکننده ظاهر نمی‌شود. باوجود نرخ نوسازی ۶۰ هرتز، به‌لطف کیفیت تصویر عالی و وضوح بالا، حتی بازی‌کردن روی مانیتور شیائومی هم واقعا لذت‌بخش است و می‌تواند تجربه‌ی قابل قبولی از کار با یک مانیتور 4K رقم بزند.

مانیتور ۲۷ اینچی XMMNT27NU شیائومی بااستفاده از طراحی مدرن، جنس بدنه‌ی باکیفیت و البته پنل ۱۰‌بیتی (8bit+FRC) با دقت رنگی عالی و وضوح 4K، به بازار هدف نسبتا وسیعی چشم می‌دوزد. برای طراحان گرافیک، تدوینگران ویدیو، طراحان دیجیتال و البته گیمرهایی که به‌وضوح تصویر بیشتر از نرخ نوسازی اهمیت می‌دهند، مانیتور شیائومی یکی از محصولات جذاب بازار به‌شمار می‌آید، به‌شرطی که بتوانند با قیمت نسبتا بالای آن در بازار کنار بیایند.

در زمان نگارش بررسی، مانیتور شیائومی با قیمتی حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد که با در نظر داشتن مشخصات مانیتور، شاید چندان توجیه‌پذیر نباشد. در صورتی که در چنین بازه‌ی قیمتی دنبال مانیتور 4K‌ هستید، محصولی مثل مانیتور 32 اینچ ال جی 32UN650 گزینه‌ی مناسب‌تری به‌نظر می‌رسد، چرا که همین مشخصات را به‌علاوه‌ی نرخ نوسازی ۷۵ هرتز در ابعاد بزرگ‌تری در اختیارتان قرار می‌دهد. اگر بودجه‌تان کمی پایین‌تر است، می‌توانید به برندهایی همچون MSI هم فکر کنید که تقریبا تمام مشخصات مانیتور شیائومی را با قیمت پایین‌تر در اختیار می‌گذارند.

شیائومی 27 اینچ مدل 4K Monitor 27

رزولوشن و کیفیت تصویر مانیتور شیائومی 27 اینچ مدل 4K Monitor 27 ابعاد و اندازه مانیتور شیائومی 27 اینچ مدل 4K Monitor 27 مانیتور شیائومی 27 اینچ مدل 4K Monitor 27 نمای بالا

پنل IPS

زاویه دید 178 درجه

فرکانس 60 هرتز

زمان پاسخ‌دهی 6 میلی‌ثانیه

روشنایی 400 نیت

کنتراست 1000 : 1

27 اینچ

2160 × 3840

نکات مثبت

طراحی باریک، مینیمال و باکیفیت روشنایی و دقت رنگ خیلی خوب پایه فلزی و کاملا قابل‌تنظیم مجموعه‌ای کامل از درگاه‌ها




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بررسی مانیتور ۲۷ اینچی 4K شیائومی؛ جذاب و مینیمال با تصویر چشم‌گیر»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..