تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




محققان: گرما یا سرمای شدید می‌تواند ریسک مرگ در اثر سکته مغزی را افزایش دهد

پژوهشگران دانشگاه هاروارد دریافته‌اند که دمای بسیار بالا و دمای بسیار پایین ممکن است باعث افزایش ریسک مرگ ناشی از سکته مغزی ایسکمیک یا هموراژیک شود. آن‌ها نشان داده‌اند که این ارتباط میان دمای بالا یا پایین با مرگ ناشی از سکته مغزی در کشورهای کم‌درآمد از کشورهای پردرآمد قوی‌تر است.

پژوهشگران نتایج تحقیق خود را در ژورنال Stroke منتشر کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند که این یافته‌ها یک پیشرفت در راستای فهم آثار تغییر اقلیم بر سکته هستند. با شدیدترشدن دما‌ها، آن‌ها انتظار دارند که سکته‌های مرگ‌بار افزایش یافته و شاهد یک نابرابری در آمار مرگ‌ومیر میان کشورهای کم‌درآمد و پردرآمد باشیم.

پژوهش‌های قبلی درباره ارتباط میان دماهای شدید و مرگ‌ومیر ناشی از سکته مغزی نتایجی ضدونقیض داشتند. اکثر پژوهش‌ها به یک شهر یا کشور پردرآمد محدود بودند و تعداد کمی از آن‌ها بین انواع مختلف سکته مغزی تفاوت قائل می‌شدند.

برای حل این مشکل، پژوهشگران یک مجموعه داده چندملیتی و چندناحیه‌ای از مرگ‌ومیر ناشی از سکته‌های ایسکمیک و هموراژیک ایجاد کردند. این داده‌ها شامل بیش از ۳.۴ میلیون مرگ با سکته ایسکمیک و ۲.۴ میلیون با مرگ سکته هموراژیک از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۹ در ۵۲۲ شهر از ۲۵ کشور بودند.

سکته مغزی در هوای گرم کار بیشتر در محیط باز احتمالاً یکی از عواملی است که مرگ‌ومیر ناشی از سکته را در کشورهای کم‌درآمد افزایش می‌دهند. ارتباط میان دمای بسیار بالا یا پایین و مرگ ناشی از سکته مغزی

پژوهشگران دریافتند که به‌ازای هر ۱٬۰۰۰ مرگ ناشی از سکته‌های ایسکمیک و هموراژیک، حدود ۱۱ عدد از آن‌ها مرگ‌های اضافی مرتبط با روزهای بسیار گرم یا سرد بودند. از این ۱٬۰۰۰ سکته، ۹.۱ و ۲.۲ مرگ به‌ترتیب مربوط به ۲.۵ درصد از گرم‌ترین و سردترین روزهای سال بودند. از هر سکته هموراژیک، ۲.۵ درصد از گرم‌ترین و سردترین روزهای سال به‌ترتیب شامل ۱۱.۲ و ۰.۷ مرگ بیشتر می‌شدند.

آن‌ها همچنین دریافتند که در کشورهای کم‌درآمد، بار مرگ‌ومیر ناشی از سکته هموراژیک در گرم‌ترین روزها از کشورهای پردرآمد بالاتر است. احتمالاً چنین ارتباطی برای سردترین روزها نیز وجود داشته باشد، اما نتایج در این خصوص قطعی نبودند. از طرف دیگر، پژوهشگران نتوانستند چنین ارتباطی را برای مرگ‌ومیر ناشی از سکته ایسکمیک پیدا کنند.

فرضیه دانشمندان این است که سیستم‌های تهویه هوای درونیِ بهتر و نرخ کارِ کمتر در فضای آزاد در کشورهای پردرآمد، و همچنین کیفیت پایین‌تر خدمات سلامت در کشورهای کم‌درآمد، باعث این تفاوت می‌شوند.

محدودیت‌های این مطالعه عبارتند از محدود بودن گستره جغرافیایی آن (نمونه‌های مربوط به روستاها و کشورهای جنوب آسیا، آفریقا و خاورمیانه در داده‌ها کافی نبود) و عدم جمع‌آوری خصوصیات فردی. به‌علاوه، این مطالعه فقط روی مرگ‌ومیر ناشی از سکته‌ها متمرکز بود. پژوهش‌های بیشتر روی سکته‌هایی که به مرگ منجر نمی‌شوند، می‌توانند ارتباط دقیق‌تر دما و سکته مغزی را آشکار کنند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «محققان: گرما یا سرمای شدید می‌تواند ریسک مرگ در اثر سکته مغزی را افزایش دهد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..