تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




پیروزی بر حماس برای اسرائیل غیرممکن است

آلن کروز در گفتگو با برنامه جهان امروز؛

تحلیلگر مسائل نظامی و بین المللی در فرانسه گفت: جنگ را اسرائیل باخته ولی کابینه نتانیاهو و اطرافیانش نمی‌خواهند به شکست را بپذیرند.

 به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ در برنامه «جهان امروز» شبکه خبر در ارتباط زنده با آقای آلن کروز، تحلیلگر مسائل نظامی و بین الملل از فرانسه درباره رای دیوان بین المللی دادگستری برای توقف عملیات اسرائیل در رفح گفتگو شد که مشروح این گفتگو به این شرح است:

سوال: دیروز دیوان بین‌المللی دادگستری حکم توقف جنگ علیه رفح داد چند روز پیش هم دادستان دیوان کیفری بین‌المللی خواستار صدور حکم جلب بنیامین نتانیاهو شده بود هم ‌زمان بنی گانتس عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی به نتانیاهو اولتیماتوم داده که اگر برنامه‌ای برای آینده جنگ ارائه نکند به زودی از کابینه جنگ خارج می‌شود آیا با توجه به جمیع این رخدادها نتانیاهو به خط پایان نزدیک شده؟

آلن کروز: توجه فرمایید که مشکل است پیش‌بینی کنیم واکنش نتانیاهو و کابینه‌اش را برای اینکه از ابتدای این مناقشه، نتانیاهو به هیچ توصیه و نصیحتی گوش نمی‌کند حتی به توصیه‌هایی که آمریکا و دولت بایدن و بلینکن به نتانیاهو می گویند، نتانیاهو اصلاً به دنبال یک راه حل مسالمت‌آمیز و پایان دادن به جنگ نیست و باید بگویم که نتانیاهو خودش تصمیم می‌گیرد کابینه‌اش در بن‌بست قرار گرفته و برای اینکه آنها به خوبی می‌دانند که اگر جنگ را متوقف کنند حتی در خود اسرائیل هم تحت فشارهایی قرار خواهند گرفت منافع کابینه نتانیاهو در حال‌ حاضر، ادامه جنگ است و پیروزی بر حماس برای کابینه نتانیاهو تقریباً غیرممکن است، برای اینکه وقایع هفت اکتبر نشان دادند به وضوح که یک خلاء و نفوذی صورت گرفته در ارتش اسرائیل که مدعی قوی‌ترین ارتش خاورمیانه است، حماس این طلسم را شکست؛ ببینید نه‌ تنها در فلسطین اشغالی و بلکه در سایر نقاط جهان، افکار عمومی ابتدا در جریان رویدادها نبود ولی با این واقعه دنیا فهمید که فلسطینی‌ها چه قدر در حال کشیدن رنج و عذاب هستند و چه قدر به آنها ظلم می‌شود ببینید در غرب افکار عمومی نمی دانستند به هر حال آنها رسانه‌های غربی را دنبال می‌کردند رسانه‌هایی که صهیونیست‌ها در آنها نفوذ دارند. اسرائیل به نظر من جنگ را باخته به خصوص جنگ رسانه‌ای و افکار عمومی را برای اینکه خیلی از مردم دنیا که نمی‌دانستند فلسطینی‌ها در چه رنجی هستند حالا اینها متوجه شده‌اند و به خیابان‌ها ریختند و از دولت هایشان می‌خواهند که از اسرائیل دیگر حمایت نکنند؛ بنابراین این جنگ را اسرائیل ‌باخته از ابتدا از هفت اکتبر و امروزه باید بگویم که دادگاه‌های بین‌المللی این حملات را محکوم می‌کنند و مستقیماً احکامی صادر می‌کنند و اسرائیل را خطاب قرار می‌دهند و کابینه نتانیاهو و اطرافیانش نمی‌خواهند به رسمیت بشناسند این شکست را، آنها حتی به قوانین سازمان ملل هم مقید نیستند و آنها را رعایت نمی‌کنند. قواعد بین ‌الملل هم که اسرائیل همیشه معروف بوده در نقض آنها.

سوال: اشاره کردید که رژیم صهیونیستی این جنگ را هم در میدان هم در عرصه جهانی و روایت‌ها باخته آیا رایی که دیوان بین‌المللی دادگستری علیه نسل‌کشی اسرائیل در غزه صادر کرده و همین‌طور تلاشی که دیوان کیفری بین‌المللی برای صدور حکم جلب نتانیاهو انجام داده می‌تواند این رژیم را منزوی‌تر و تنها بکند در دنیا؟

آلن کروز: البته این احکام و تصمیمات اسرائیل را هر چه بیشتر منزوی می‌کنند ولی ما می ببینیم که اسرائیل تنها نیست اسرائیل از حمایت تزلزل ‌ناپذیر آمریکا برخوردار است اگر در واقع آمریکا این حمایت را بردارد ما شاهد خواهیم بود که اسرائیل در هم خواهد شکست. ببینید حمایت‌های بلینکن و بایدن را را دارد آنها شاید در افکار عمومی چیز دیگری می‌گویند ولی این چهره منافقانه آنها را نشان می‌دهد، اراده آمریکا هم فکر می‌کنم ادامه جنگ در اوکراین هم هست علیه روسیه برای اینکه آمریکا می‌ترسد که با پایان این جنگ، هژمونی (سلطه) آمریکا به خطر بیفتد و به پایان برسد. بایدن و تیمش نمی خواهند پایان سلطه غرب را در دنیا شاهد باشند چه در اوکراین چه در فلسطین. کابینه نتانیاهو یک کابینه تندرو است ولی آمریکا به این کابینه اجازه می‌دهد که تندروی کند و کارهایش را ادامه دهد. نتانیاهو از حمایت‌های آمریکا برخوردار است من فکر می کنم آمریکا هم کنار نتانیاهو این جنگ را باخته، آمریکا در واقع جنگ در اوکراین را هم باخته؛ این پایان هژمونی آمریکا است و راجع به اسرائیل باید بگویم که شکی نیست که در واقع وضعیت فعلی سرانجامی نخواهد داشت برای کابینه اسرائیل و اختیارات در واقع در دست حاکمیتی که در اسرائیل که منطقی نیستند.

سوال: سؤال پایانی از شما در تازه‌ترین نظرسنجی از سرزمین‌های اشغالی که روزنامه اسرائیلی منتشر کرده اکثریت صهیونیست‌ها گفتند که حماس را پیروز جنگ می‌دانند این در حالی است که همه مقامات اسرائیلی در ابتدای جنگ هدف را نابودی حماس معرفی می‌کردند و به ارتش اسرائیل نزدیک هشت ماه فرصت داده شده بود که حماس را نابود کند. شما تحلیلگر نظامی و سرهنگ بازنشسته ارتش فرانسه هستید در خاورمیانه هم حضور داشتید فکر می‌کنید که چرا اسرائیل نتوانست این هدف را محقق کند؟

آلن کروز: بله حق با شماست. ببینید حماس بخشی از مقاومت فلسطین است. مقاومت فلسطین از نظر غربی‌ها محمود عباس است آنها این‌طور فکر می‌کنند ولی الان غربی‌ها فهمیدند که این حماس است که نماینده واقعی مقاومت فلسطینی است و جنبش فتح تنها یک جنبشی است که با اشغالگران، متاسفانه همکاری کرده برای اینکه امتیازاتی بگیرد؛ امتیازاتی که حتی بهش داده نشده و این مقاله روزنامه اسرائیلی، درست است رسانه‌های اسرائیلی به‌ درستی می‌گویند که حماس پیروز جنگ شده است و حماس نه تنها افکار عمومی را در دنیا به دست آورده، در غزه که قبلاً به دست آورده بود ولی الان افکار عمومی در دنیا را هم به دست آورده است و همه می‌دانند که پیروزی نصیب حماس شده الان همه دنیا دیگر حماس را می‌شناسند، قبلاً این‌طور نبود؛ همه دنیا در واقع حماس را شناخته و این خودش یک پیروزی بزرگ برای حماس است یک پیروزی در حوزه ارتباطات و رسانه‌ها مقاومت فلسطین را حماس نمایندگی می‌کند من خواستم اضافه کنم که بسیاری از یهودی ها در جهان مانند کسانی که روزنامه هاآرتص را می گردانند خیلی خوب دارند متوجه می شوند که یهودی‌های صادق دیگر خواهان این رژیم نیستند و آنها در واقع می‌خواهند از این ورطه خودشان را نجات بدهند و رفتار کابینه نتانیاهو شرم‌آور است و آنها می خواهند از شر این کابینه نازی در تل‌آویو خلاص شوند. باید بدانیم که حماس حمایت بخش بزرگی از یهودی‌های منطقی و صادق را هم دارد و این نکته مهمی است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «پیروزی بر حماس برای اسرائیل غیرممکن است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..