تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بمباران رفح توسط اسرائیل بر خلاف حکم دیوان لاهه؛ تلاش برای ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گزارش‌ها حاکی از ادامه بمباران رفح در جنوب غزه توسط جنگنده‌های اسرائیل در روز شنبه، پنجم خرداد، علیرغم صدور دستور توقف فوری عملیات نظامی در این شهر از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری است.

در همین حال خبرگزاری رویترز از آغاز دوباره مذاکرات رسیدن به آتش‌بس از هفته آینده خبر داده است.

شاهدان عینی فلسطینی و تیم‌های خبری خبرگزاری فرانسه حملات اسرائیل به رفح و شهر مرکزی دیر البلاح در روز شنبه را تأیید کرده‌ و همزمان گفته‌اند که درگیری شدیدی بین نیروهای اسرائیلی و اعضای حماس در این منطقه جریان داشت.

به گفته شاهدان عینی، «دیگر چیزی از این شهر باقی نمانده است.»

دیوان بین‌المللی دادگستری روز جمعه چهارم خرداد با صدور حکمی اضطراری به اسرائیل دستور داد عملیات نظامی در رفح، واقع در جنوب نوار غزه، را متوقف کند و ظرف یک ماه در مورد اجرای این حکم گزارش دهد.

قضات این دیوان اعلام کردند وضعیت غزه از زمانی که آخرین بار به اسرائیل دستور دادند بحران انسانی در این باریکه را بهبود بخشد، بدتر شده است.

این حکم از سوی دیوان بر مبنای شکایت آفریقای جنوبی صادر شد که اسرائیل را به ارتکاب «نسل‌کشی» در نوار غزه متهم کرده است.

سفیر آفریقای جنوبی در هلند روز ۲۷ اردیبهشت‌ماه، از ۱۵ قاضی این دیوان درخواست کرد تا به اسرائیل دستور دهند «به طور کامل و بدون قید و شرط از نوار غزه عقب‌نشینی کند».

با این حال، دیوان بین‌الملل دادگستری حاضر نشده طبق آن چه آفریقای جنوبی درخواست کرده بود، حکم به آتش‌بس کامل در جنگ غزه دهد.

ادامه حملات نظامی اسرائیل به رفح که صدها هزار فلسطینی آواره در آن پناه گرفته‌اند، در شرایطی ادامه دارد که تلاش‌های تازه‌ای در پاریس با هدف تأمین آتش‌بس در حال انجام است.

بر اساس آمار وزارت بهداشت غزه تاکنون بیش از ۳۵ هزار فلسطینی در جریان حمله اسرائیل به غزه شهید و نزدیک به ۸۰ هزار تن زخمی شده‌اند.

در پرونده‌ای که توسط آفریقای جنوبی مبنی بر اینکه عملیات نظامی اسرائیل به منزله «نسل کشی» است، مطرح شد، دادگاه بین‌المللی دادگستری در عین حال خواستار آزادی فوری گروگان‌هایی شد که هنوز در دست حماس هستند.

دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه، که دستوراتش از نظر قانونی لازم‌الاجرا، اما فاقد مکانیسم‌های اجرایی مستقیم است، همچنین به اسرائیل دستور داده که گذرگاه رفح بین مصر و غزه را که اسرائیل قبل از فرستادن نیروها و تانک‌ها به این شهر محاصره‌شده و عبور از اوایل ماه جاری بسته بود، باز نگه دارد.

تلاش برای ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس

به گزارش رویترز، یک مقام آگاه گفته است مذاکرات غیرمستقیم بین اسرائیل و حماس برای دستیابی به توافقی برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی در نوار غزه از هفته آینده از سر گرفته می‌شود.

این مقام آگاه که به دلیل حساسیت موضوع، از بردن نام و ملیتش خودداری کرد، گفته است که تصمیم برای از سرگیری مذاکرات، پس از سفر ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، به اروپا و دیدار او با رئیس موساد و نخست وزیر قطر گرفته شد.

به گفته این منبع آگاه در پایان دیدار این مقامات قرار شد در طول هفته‌ٔ آینده، مذاکراتی به رهبری مصر و قطر و با مشارکت فعال آمریکا آغاز شود.

این مذاکرات در چند نوبت به‌رغم اعلام پیشرفت از سوی میانجی‌ها، به بن‌بست رسیده است. اسرائیل و حماس در موضع‌گیری‌های خود طرف مقابل را متهم می‌کنند که مانع از نهایی شدن توافق شده است.

حماس خواستار توقف کامل جنگ و آزادی همه زندانیان فلسطینی از زندان‌های اسرائیل است و از سوی دیگر اسرائیل می‌گوید به چیزی کمتر از نابودی کامل حماس راضی نمی‌شود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بمباران رفح توسط اسرائیل بر خلاف حکم دیوان لاهه؛ تلاش برای ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..