تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




این جانور کوچک احتمالا جد گمشده گاوها، خوک‌ها و گوزن‌ها است

پژوهشگران در محوطه‌ای فسیلی در ایالت کلرادو آمریکا جانور کوچکی را شناسایی کردند که احتمالا جد باستانی پستانداران سم‌دار بوده است.

گونه تازه کشف‌شده میلیتوکودون لایدی (Militocodon lydae) که تصور می‌شود به اندازه موش صحرایی بوده و وزن آن به حدود نیم کیلوگرم می‌رسیده، احتمالا جد حیوانات سم‌دار بوده است.

به‌گزارش ساینس آلرت، این حیوان تقریبا ۶۵ میلیون ساله که درست پس از انقراض دایناسورها ظاهر شد، از روی بخشی از جمجمه و آواره‌ی کشف‌شده از محوطه فسیلی كورال بلافز در آمریکا شناسایی شد. این موجود خلاءهای مهمی را در دانش ما از خانواده پریپتیکید‌ها از پستانداران اولیه که پس از نابودی دایناسورها شکوفا شدند،‌ پر می‌کند.

نویسندگان مقاله از دانشگاه ایالتی کنت در اوهایو می‌گویند کشف و توصیف جمجمه‌ی ناقص میلیتوکودون لایدی، گام مهمی در جهت کشف تاریخچه‌ی تکاملی پیچیده‌ی پستانداران خانواده پریپتیکید‌ است.

پژوهشگران پس از کشف و پاکسازی نمونه از تکنیک‌های اسکن پیچیده، بازسازی‌های سه‌بعدی و مقایسه دندان‌ها استفاده کردند تا گونه‌ی جدید را در جای مناسب آن در درخت تکاملی قرار دهند. کلید این پژوهش شواهدی بود که نشان می‌داد دندان‌های حیوان به جای آسیاب‌کردن برای بریدن و له‌کردن غذا استفاده می‌شد. این امر نشان می‌دهد این موجود کوچک درنهایت به گاوها، خوک‌ها و گوزن‌های امروزی منتهی می‌شود.

پژوهشگران تعداد انگشت‌شماری از فسیل‌های پریپتیکید‌ را در طول هشت سال گذشته پیدا کردند، بنابراین، برای تایید این فرضیه به مطالعات بیشتری نیاز است.

جمجمه پستاندار اولیه جمجمه میلیتوکودون لایدی که چندین دندان آن حفظ شده است. نوار مقیاس برابر ۲ سانتی‌متر است.

هر کشف فسیلی جدید به پژوهشگران این فرصت را می‌دهد تا درمورد الگوی تکامل موجودات بازاندیشی کنند. ردیابی تکامل حیوانات بلافاصله پس از مرگ دایناسورها به دلیل کمبود فسیل‌های آن زمان برای پژوهشگران چالش‌برانگیز بوده است. محوطه‌ی كورال بلافز که دیرینه‌شناسان ده‌ها سال درحال کاوش آن بوده‌اند، برای رفع این مانع بسیار ارزشمند ظاهر شده است.

بیشتر بخوانید

در دوران پس از انقراض دایناسورها حیوانات مختلف و خصوصا پستانداران تنوع بالایی پیدا کردند. پس از رفع گرد‌وغبار ناشی از برخورد سیارک و نابودی دایناسورها، پستاندارانی نظیر میلیتوکودون لایدی از این فرصت استفاده کرده و فراوان شدند.

به‌گفته‌ی کارشناسان، سنگ‌های این بازه‌ی زمانی دارای سابقه فسیلی ضعیفی هستند. بنابراین، کشف و توصیف جمجمه‌ی پستاندار فسیل‌شده از این دوران، گام مهمی در جهت شناسایی گوناگونی اولیه‌ی پستانداران پس از انقراض جمعی پیش‌آمده دراثر برخورد سیارک ویرانگر است.

یافته‌های پژوهش در مجله‌ی Journal of Mammalian Evolution منتشر شده است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «این جانور کوچک احتمالا جد گمشده گاوها، خوک‌ها و گوزن‌ها است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..