تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نمک زدن به غذا با افزایش ۴۱ درصدی خطر ابتلا به سرطان معده همراه است

پژوهش جدیدی نشان می‌دهد نمک زدن مکرر به غذا ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهد.

سرطان معده می‌تواند جدی باشد و با عوامل خطر متعددی ازجمله انتخاب‌های غذایی ارتباط دارد. پژوهشگران در مطالعه‌ای که به‌تازگی در مجله‌ی Gastric Cancer منتشر شد، داده‌های بیش از ۴۷۰ هزار فرد را مورد بررسی قرار دادند.

به‌گزارش مدیکال نیوز تودی، افرادی که همیشه به غذای خود نمک می‌زدند، نسبت‌به کسانی که به‌ندرت به غذای خود نمک می‌زدند یا هرگز این کار را انجام نمی‌دادند، درمعرض خطر بالاتر ابتلا به سرطان معده قرار داشتند.

مطالعه جدید به شواهد موجود درزمینه‌ی خطر مصرف نمک برای سرطان معده در جمعیت‌های غیرآسیایی اضافه می‌کند، زیرا بیشتر پژوهش‌ها دراین‌زمینه روی جمعیت‌های آسیایی صورت گرفته است. با پیشرفت پژوهش‌ها، پزشکان ممکن است بتوانند دفعات نمک زدن به غذا را به‌عنوان شاخص ساده‌ای برای نظارت بر میزان مصرف نمک و خطر ابتلا به سرطان معده مورد استفاده قرار دهند.

مصرف نمک زیاد خطر دچار شدن به فشار خون بالا و مشکلات کلیوی را افزایش می دهد

در مطالعه جدید از داده‌های بیوبانک بریتانیا استفاده شد. شرکت‌کنندگان پرسش‌نامه‌هایی را پر کردند تا مشخص شود جدا از نمکی که حین طبخ به غذا اضافه می‌شود، چندین بار به غذای خود نمک می‌زنند. شرکت‌کنندگان می‌توانستند با «هرگز/به ندرت، گاهی اوقات، معمولا و همیشه» به این سوال پاسخ دهند.

پژوهشگران همچنین سطوح سدیم، کراتینین و پتاسیم ادرار شرکت‌کنندگان را اندازه‌گیری کردند. آن‌ها چندین متغیر شامل سطح فعالیت بدنی، سن، سطح تحصیلات، قومیت، جنس، مصرف الکل، مصرف گوشت قرمز و میوه و سبزیجات را درنظر گرفتند. میانگین دوره پیگیری شرکت‌کنندگان ۱۰٫۹ سال بود.

در طول زمان پیگیری، ۶۴۰ مورد سرطان معده در شرکت‌کنندگان ثبت شد. به‌طورکلی، شرکت‌کنندگانی که گزارش می‌کردند همیشه نمک به غذای خود می‌زنند، سابقه استعمال دخانیات داشتند، زیاد الکل مصرف می‌کردند و سطح تحصیلات پایینی داشتند.

بیشتر بخوانید

خطر ابتلا به سرطان معده در شرکت‌کنندگانی که همیشه نمک به غذا اضافه می‌کردند، در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که هرگز یا به ندرت نمک به غذا اضافه می‌کردند، ۴۱ درصد بالاتر بود.

آنتون بیلچیک، متخصص جراحی انکولوژی که در مطالعه مشارکت نداشت، گفت این مطالعه شواهد بیشتری در حمایت از ارتباط بین رژیم غذایی به‌ویژه رژیم غذایی پر از نمک و سرطان معده ارائه می‌دهد.

بیلچیک افزود: «گفته می‌شود یکی از دلایل اصلی سرطان معده در کشورهای آسیایی ماهی‌های پرنمک است. دانش کمتری درمورد ارتباط بین مصرف نمک و سرطان معده در کشورهای غربی وجود دارد. مشخص شده است مصرف بیش‌ازحد نمک با افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی همراه است. مطالعه جدید شواهد بیشتری ارائه می‌کند که نشان می‌دهد مصرف مکرر نمک خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهد.»

کپی لینک

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان معده قرار دارند؟

عوامل زیادی ازجمله سیگار کشیدن، افزایش سن، چاقی و سابقه خانوادگی در خطر ابتلا به سرطان معده نقش دارند. پژوهشگران مطالعه خاطرنشان کردند مصرف نمک با خطر بالاتر سرطان معده در مطالعات آسیایی مرتبط است. با‌این‌حال، مطالعات زیادی در این زمینه در میان گروه‌های جمعیتی غربی انجام نشده است.

کپی لینک

محدودیت‌های مطالعه

مطالعه دارای چندین محدودیت است. اول اینکه نمی‌توان ثابت کرد افزایش مصرف نمک موجب سرطان معده می‌شود. علاوه‌براین، مطالعه متکی بر گزارش خود شرکت‌کنندگان است که دقیق نیست و پژوهشگران اطلاعات کاملی درمورد مصرف نمک در غذاها نداشتند. همچنین تعداد موارد برای بررسی اثر عوامل تاثیرگذارنده احتمالی مانند جنس، سن، قومیت، وضعیت سیگار کشیدن یا عفونت هلیکوباکتر پیلوری کافی نبود. بانک زیستی بریتانیا نیز لزوما منعکس‌کننده جمعیت عمومی نیست، بنابراین باید مطالعاتی روی گروه‌های متنوع‌تری از افراد انجام شود.

توصیه متخصص: معمولا آن‌قدر در عادات خود غرق می‌شویم که گاهی حتی به غذای شور هم نمک اضافه می‌کنیم. ابتدا غذای خود را بچشید و فقط زمانی که واقعا احساس می‌کنید به نمک نیاز است، به غذای خود نمک بزنید. همچنین برای بهبود طعم غذا به جای نمک از ادویه استفاده کنید. جوانه‌های چشایی شما به نمک عادت می‌کنند و هرچه نمک بیشتری به غذای خود اضافه کنید، بیشتر به آن میل خواهید داشت. سعی کنید تا حد امکان از مصرف نمک پرهیز کنید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نمک زدن به غذا با افزایش ۴۱ درصدی خطر ابتلا به سرطان معده همراه است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..