تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آیت‌الله رئیسی حامل علمی و عملی قرآن بود

سیدحسین بهشتی‌نژاد عضو شورای مرکزی ائمه جماعات اصفهانحجت‌الاسلام سیدحسین بهشتی‌نژاد، عضو شورای مرکزی ائمه جماعات استان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان با عرض تسلیت ایام غمبار شهادت آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: معتقدم این شهادت اگرچه برای ملت عظیم‌الشأن ایران اسلامی و برای عالم اسلام مصیبتی بزرگ بود؛ اما برای خود این بزرگوار در مقام خادم‌الرضا(ع) در چنین جایگاه مقدسی و پس از آن در مقام ریاست‌جمهوری و مسئولیت‌های مربوطه، هدیه‌ای آسمانی، الهی و رضوی بود که نصیب ایشان شد.

وی ادامه داد: ما در فرهنگ قرآنی و دینی خود، شهادت را قله رفیع و بی‌بدیلی می‌دانیم که آرزوی دیرینه اولیای الهی به شمار می‌رود. در زندگی بزرگوارانی مثل امیرالمؤمنین(ع) می‌بینیم که در جنگ احد و شرایط بسیار سختی که وجود داشت، ایشان چون پروانه دور پیامبر(ص) می‌چرخید و از وجود مقدسشان حفاظت می‌کرد که در نهایت، ۶٠ زخم بر پیکر مقدس امیرالمؤمنین(ع) وارد شد.

عضو شورای مرکزی ائمه جماعات استان اصفهان بیان کرد: وقتی گردوغبار جبهه فرونشست و جان پیامبر حراست و حفاظت شد، امیرالمؤمنین(ع) فرمود: «برای من مشقت‌بار است که امروز جزو شهیدان نباشم.» پیامبر فرمود: «بشارت باد تو را که شهادت در پیش روی توست و این گوهر آسمانی نصیب تو نیز خواهد شد.» 

وی با بیان اینکه در مقطع دیگری، امیرالمؤمنین(ع) مجدد به پیامبر(ص) عرض کرد: «آیا شما در جنگ احد نگفتید که شهادت در پیش روی من است؟» و حضرت فرمود: «آنچه گفتم، محقق خواهد شد»، ادامه داد: رسول خدا(ص) پرسید: «آن‌گاه که شهادت فرامی‌رسد، استقامت شما چه اندازه است؟» حضرت علی(ع) پاسخ داد: «یا رسول‌الله! اینجا جای صبر نیست، جای شکر و سپاسگزاری از خدای متعال برای بهترین نعمتی است که نصیب کرده است.» به هر ترتیب، آقای رئیسی به این نعمت بزرگ، هدیه الهی، آسمانی و رضوی رسید و ما ملتی داغدار و مصیبت‌زده شدیم. 

بهشتی‌نژاد درباره شخصیت قرآنی آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: این عزیز با سابقه‌ای که در حوزه مقدس مشهد و قم از نظر آشنایی با معارف قرآن و طی مراحل حوزوی داشت که طبعاً همه علوم حوزوی به نوعی انس با قرآن و دستیابی به معارف آن و مکتب نورانی اهل بیت(ع) است و علاوه بر آن در تمام مسئولیت‌هایی که بعد از انقلاب بر عهده ایشان بود، چه در عرصه قضاوت، چه در عرصه ریاست‌جمهوری و چه در عرصه مجلس خبرگان، در حقیقت تجلی‌گر معارف قرآن محسوب می‌شدند.

وی با بیان اینکه ما درباره قرآن، تعبیر حامل قرآن را داریم، اضافه کرد: در روایت آمده است که «حاملین قرآن، پیشتازان و سرشناسان اهل بهشت هستند.» حمل قرآن به این معنا نیست که انسان، قرآن را از نظر فیزیکی در آغوش داشته باشد. حمل قرآنی بر حمل علمی و عملی مشتمل می‌شود. آیت‌الله رئیسی هم حمل علمی قرآن را انجام داد و هم حمل عملی آن را. حمل علمی، معارفی است که از قرآن آموخت؛ ولی حمل عملی که بسی مهم‌تر است، تحقق بخشیدن به پیام‌های قرآن در عرصه‌های گوناگون محسوب می‌شود.

عضو شورای مرکزی ائمه جماعات استان اصفهان گفت: سال گذشته بود که رئیسی عزیز در مهم‌ترین مجلس ملی جهان، یعنی مجمع عمومی سازمان ملل و البته مهم از نظر اینکه صدا از آنجا به گوش همه کشورهای عالم می‌رسد، و گرنه بسیاری از کسانی که سرنشینان این مجمع هستند، شایستگی جایگاهشان را ندارند، با اقتدار و عظمت، قرآن کریم را در آغوش گرفت، بر دست بلند کرد و به دفاع از حریم قرآن و معارف آن، اسلام و اقتدار آن و حمایت از مظلومان در سایه قرآن پرداخت که این‌ها نمونه‌هایی از حمل علمی و عملی قرآن است.

وی ادامه داد: اگر پیامبر(ص) فرمود: «مَنْ جَعَلَهُ أمَامَهُ قَادَهُ إلَى الْجَنَّة؛ هر کس به دنبال قرآن حرکت کند، او را به بهشت خواهد برد» یا «وَ مَنْ جَعَلَهُ خَلْفَهُ سَاقَهُ إلَى النَّار؛ و هر کس راه خود را از غیر قرآن انتخاب کند، این کار او را به آتش هدایت خواهد کرد» و اگر خدای متعال در سوره فرقان، شکوه پیامبر را یاد می‌کند که «وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا؛ در آن روز رسول به شکوه از امت در پیشگاه رب العزّه عرض کند: بارالها! تو آگاهی که امت من این قرآن را به کلی متروک کردند و فاصله گرفتند»، این فاصله نیز هم علمی و هم عملی است.

بهشتی‌نژاد اظهار کرد: باید عرض کنم که آیت‌الله رئیسی با کمال عزت، خود را زیر سایه قرآن می‌دید، قدرت را در زیر پرچم قرآن می‌دانست و تا حدی که به حوزه مسئولیت ایشان مربوط می‌شد، پیاده‌ساز معارف قرآن بود. در حوزه مسئولیت نیز از همه مجامع قرآنی از نظر قانونی دفاع کرد؛ چراکه دستگاه‌های متولی ترویج قرآن در شئون و سطوح گوناگون باید این کار را از رهگذر مصوبات هیئت دولت، مجلس و مجاری قانونی انجام دهند.

وی با بیان اینکه آیت‌الله رئیسی جدا از مسئولیت‌های سیاسی، قضایی و...، یک چهره مبرز سخنور بود که بیانات ایشان در خطابه‌ها و سخنرانی‌ها با استناد به آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) صورت می‌گرفت، اضافه کرد: ما ایشان را مروج و منادی قرآن و عزت‌بخش این کتاب آسمانی می‌دانیم. چون در همه جایگاه‌ها از حریم عزت قرآن و عزت مردم دفاع کرد که نمونه‌هایش را عرض کردم، می‌طلبد همه جامعه اسلامی در پیروی از قرآن کریم، مکتب اهل بیت(ع) و رهبری حکیمانه رهبر معظم انقلاب با عزم راسخ بایستند و با توجه به فداکاری‌هایی که رئیس‌جمهور انجام داد و جان در این راه نهاد، هرچه بیشتر برای گسترش معارف قرآن در عرصه حقوقی و تفسیر و ترویج قرآن برای سطوح و گروه‌های سنی گوناگون قدم بردارند.

عضو شورای مرکزی ائمه جماعات استان اصفهان ادامه داد: امام خمینی(ره) بارها این آیه شریفه را تلاوت می‌کرد که در حقیقت جوهره نهضت از آن سرچشمه گرفت: «قُلۡ إِنَّمَآ أَعِظُكُم بِوَٰحِدَةٍ أَن تَقُومُواْ لِلَّهِ مَثۡنَىٰ وَفُرَٰدَىٰ...؛ اى پيامبر بگو من شما را فقط به یک حقيقت پند مى‌دهم و آن اينكه دو دو و يكى يكى براى خدا به پا خيزيد.» این برکت قرآن است. اینکه پیغمبر فرمود: «اوتیتُ جوامع الکِلَم؛ کلمات جامع به من داده شده است» و امام صادق(ع) منظور ایشان را از این سخن، قرآن می‌داند، درواقع از هر کلمه‌ قرآن، دریایی از معارف و شیوه‌های سعادت‌بخش می‌تراود و می‌جوشد.

وی با بیان اینکه تاکنون مسئولیت‌های متعددی بر عهده داشته‌ام و یکی از آنها در مراحل گوناگون، ترویج معارف قرآن بوده است، بیان کرد: هم‌اکنون نیز در حوزه تفسیر قرآن، ستادی در استان و شهر اصفهان تشکیل داده‌ام تا برای تربیت مفسرین و مربیان قرآن که معمولاً از روحانیون هستند، قدمی بردارم. در جایگاه یک برادر کوچک از همه مسئولین اجرایی و فرهنگی استدعا دارم تا به پاس احترام به این شهید بزرگوار و این خدمتگزار قرآن و مکتب اهل‌ بیت(ع) برای نشاندن قشرهای گوناگون مردم بر سر سفره معارف قرآن و زمینه‌سازی برای عمل به آن تلاش کنند.

بهشتی‌نژاد در پایان با بیان اینکه آیت‌الله جنتی جمله‌ای نظیر این تعبیر را از مقام معظم رهبری نقل کرده که «یکی از آرزوهای ایشان این است که فرهنگ قرآن در محاورات روزمره مردم پیاده شود»، گفت: این خواسته مقام معظم رهبری است که قرآن در ادبیات گفتاری روزانه مورد استفاده قرار گیرد و به بخشی از سبک زندگی تبدیل شود.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آیت‌الله رئیسی حامل علمی و عملی قرآن بود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..