تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




باشگاه‌ های ورزشی چطور هزینه برق خود را کاهش دهند؟

در این گزارش، به چگونگی کاهش هزینه برق در باشگاه‌ های ورزشی می‌پردازیم.

بهینه‌سازی سیستم روشنایی با لامپ‌های LED

روشنایی کافی باشگاه برای ایمنی ورزشکار و انجام صحیح حرکات ورزشی ضروری است. همین موضوع درصد بالایی از هزینه قبض یک مجموعه ورزشی را به روشنایی آن اختصاص می‌دهد. از آن‌جا که گریزی از تأمین نور کافی برای یک باشگاه ورزشی وجود ندارد راه‌حل کاهش این هزینه اضافی، روی آوردن به سیستم‌های LED است.

لامپ‌های LED نه تنها با ایجاد روشنایی مطلوب، مصرف برق را تا 80 درصد نسبت به سیستم‌‎های روشنایی سنتی کاهش می‌دهند، بلکه دوام بالاتر آن‌ها نیاز به تعویض دوره‌ای سیستم روشنایی را کاهش می‌دهد. همچنین چراغ‌های LED بر خلاف لامپ‌های قدیمی فاقد سرب و جیوه هستند و سلامت ورزشکاران را نیز به خطر نمی‌اندازند. اما مزیت بسیار مهم این چراغ‌ها برای باشگاه‌های ورزشی تولید نکردن گرماست.

به گزارش کاماپرس، بهترین چراغ روشنایی برای سالن‌های ورزشی، چراغ سوله LED است. پس از آن، پروژکتورهای LED از نوع smd، و در مرحله بعد چراغ‌های خیابانی LED گزینه‌های مناسبی هستند.

9

بهینه‌سازی سیستم‌های سرمایشی

فعالیت مداوم ورزشکاران و نیاز به معتدل نگه داشتن دمای باشگاه، خاموش‌کردن سیستم‌های سرمایشی را از گزینه‌های صرفه‌جویی در باشگاه حذف می‌کند. اما برای کاهش هزینه‌ها در این بخش راهکارهای دیگری وجود دارد که از طریق بهینه‌سازی سیستم‌های سرمایشی حاصل می‌شود. برای کاهش سهم سرمایش در قبض برق رعایت موارد زیر ضروری است:

سرویس کولرها به‌طور مرتب و شستشوی مستمر فیلتر آن‌ها

تنظیم‌کردن درجه کولر روی دمای آسایش

کمک گرفتن از IOT، اینورتر و … برای اصلاح سیستم‌های سرمایشی

تعویض کولرهای قدیمی با نمونه‌های جدیدتر و با مصرف کمتر

10

بهینه‌سازی تجهیزات ورزشی

تجهیزات ورزشی مصرف برق بسیار بالایی دارند. یک دستگاه تردمیل بسته به سرعت و شیب آن، می‌تواند در هر ساعت 600 تا 700 وات برق مصرف کند. اگر یک تردمیل هرروز روزی یک ساعت به کار گرفته شود این عدد به 5/5 تا 6/5 کیلووات ساعت در هفته می‌رسد.

سایر دستگاه‌های برقی باشگاه نیز مصرف برقی مشابه با این مقدار دارند.

این موضوع نشان می‌دهد که جایگزینی تجهیزات قدیمی و پرمصرف باشگاه با دستگاه‌های جدید نه‌تنها اتلاف هزینه نیست بلکه نوعی سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید.

11

هوشمندسازی باشگاه

تعادل دمایی محیط برای سلامت و کارایی بدن ورزشکار ضروری است. سرمای هوا از انعطاف بدن ورزشکار می‌کاهد و با کند کردن سرعت سیستم عصبی و کاهش قدرت انقباض ماهیچه، بدون سوزاندن کالری بیشتر، نیاز به ماده مغذی را بیشتر می‌کند. از سوی دیگر گرفتگی ماهیچه، خستگی، افت هشیاری و سخت شدن تنفس از اثرات دمای بالای هوا است.

همین موضوع درمورد میزان روشنایی محیط نیز صادق است؛ نبود نور کافی در باشگاه ورزشی با محدود کردن بینایی ورزشکار در محیط پرخطر باشگاه امکان آسیب به او را افزایش می‌دهد و نور زیاد خیرگی، خستگی چشم و کاهش کیفیت دید را در پی دارد.

در باشگاه‌ها دارای سیستم‌های هوشمند، می‌توان با استفاده از یک پنل لمسی، روشنایی اتاق، سیستم‌های سرمایش و گرمایش، وضعیت پرده‌ها، و… را تنظیم کرد. بدین ترتیب هرگاه میزان روشنایی یا دمای هوا با عدد تعیین شده فاصله پیدا کرد، خاموش یا روشن شدن خودکار سیستم‌های روشنایی یا تهویه و حرکت خودکار پرده‌ها این فاصله را از بین می‌برد. همچنین این‌ مساله از هدررفت نور و سرمایش بی‌دلیل در زمان خلوت بودن باشگاه جلوگیری می‌‌کند.

این تنها یکی از مزایای هوشمندسازی محیط‌های ورزشی است. مزیت دیگر آن، فراهم شدن امکان رصد دقیق میزان مصرف برق و به تبع آن قابلیت کنترل و اصلاح روند این مصرف است.

هوشمندسازی یک باشگاه، نیازی به سیم‌کشی جدید در ساختمان ندارد و تنها با نصب چند سیستم حس‌گر و کنترل‌کننده، قابل تحقق است. هرچند ممکن است فرایند هوشمند کردن باشگاه، هزینه‌بر به نظر برسد اما سرمایه‌گذاری در این زمینه، سود خود را به مرور زمان در قبض برق باشگاه و کیفیت محیط ورزشی نشان خواهد داد.

12

توجه به جزئیات

هرچند عمده برق باشگاه در مواردی که پیشتر ذکر شد صرف می‌شود، اما مصارف دبگری نیز برای انرژی برق در باشگاه وجود دارند که نباید نادیده گرفته شوند. باتوجه به محاسبه پلکانی هزینه برق شاید جزئیات کوچک تأثیر بزرگی در مبلغ قبض برق داشته باشند. نکات زیر از جمله این جزئیات هستند:

با استفاده از سنسورهای سقفی در رختکن، حمام‌ها و… از روشن ماندن بی‌جهت چراغ‌ها جلوگیری کنید.

انتخاب موسیقی را به سلیقه ورزشکاران واگذار کنید. درصورتی‌که هر ورزشکار با هدفون به موسیقی موردنظر خود در تلفن همراهش گوش دهد نیازی به وجود سیستم صوتی در باشگاه نخواهد بود.

حتی‌الامکان از نور طبیعی استفاده کنید.

با عایق‌بندی دیوار و پنجره‌ها هدررفت انرژی را به حداقل برسانید

.13

در کنار موارد ذکر شده، می‌توان استفاده از پنل‌های خورشیدی را برای تأمین برق باشگاه در نظر داشت. بدیهی است که این نکته تنها برای باشگاه‌های بزرگ قابل دست‌یابی است.

 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «باشگاه‌ های ورزشی چطور هزینه برق خود را کاهش دهند؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..