تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چرا «جمنای» نام هوش مصنوعی گوگل است؟

مدیران تیم توسعه‌ی مدل هوش مصنوعی جمنای درباره‌ی دلیل نام‌گذاری این مدل توضیحاتی ارائه داده‌اند.

از زمان رویداد گوگل I/O سال گذشته، عبارت Gemini به نامی مشترک در همه‌ی ابزارهای هوش مصنوعی گوگل تبدیل شده است و اکنون مدیران دیپ‌مایند از دلیل این نام‌گذاری پرده‌ برداشته‌اند.

تایتان (Titan)، بزرگ‌ترین قمر زحل، اولین نامی بود که برای مدل زبانی بزرگ گوگل انتخاب شد. جف دین، سرپرست فنی جمنای، درباره‌ی واژه‌ی تایتان می‌گوید: «من زیاد موافق آن نام نبودم». بااین‌حال، این نام جرقه‌ی استفاده از واژه‌ی دیگری را در ذهن تیم ایجاد کرد که به فضا مربوط می‌شود.

جمنای در لاتین یعنی «دوقلو» و در علم اخترشناسی به یکی از صورت‌های فلکی شبیه به دو انسان (جوزا) اشاره می‌کند که با دوقلوهای اسطوره‌ای یونانی و کاستور و پلوکس مرتبط است. بنابراین، نام مدل هوش مصنوعی گوگل «دوگانه» یا «دوقلو» معنی می‌دهد.

صورت فلکی جمنای

تیم دیپ‌مایند بر این باور بود که ویژگی‌هایی مانند شخصیت دوگانه، قابلیت تطبیق‌پذیری سریع، ارتباط با طیف گسترده‌ای از افراد و دیدن چیزها از دیدگاه‌های متعدد که به علامت جمنای در نقشه‌ی برج‌های فلکی نسبت داده می‌شود، با آنچه در آن زمان در گوگل اتفاق می‌افتاد، مطابقت داشت.

سال گذشته تیم‌های دیپ‌مایند و Brain در گوگل ادغام شدند و تیم جدید گوگل دیپ‌مایند را شکل دادند تا گوگل همه‌ی نیروهای هوش مصنوعی و محاسباتی و زیرساختی خود را در قالب یک تیم متمرکز کند.

دین می‌گوید: «پروژه‌ی جمنای به این دلیل به‌وجود آمد که می‌خواستیم تیم‌های در حال کار روی توسعه‌ی مدل زبانی بزرگ را به‌هم نزدیک‌تر کنیم. احساس کردم که مفهوم دوقلو در نام جمنای با این پروژه همخوانی خوبی دارد. دوقلوها در اینجا افراد تیم سابق Brain و تیم سابق DeepMind هستند که پروژه‌ی جسورانه‌ای را با همکاری یکدیگر شروع کرده‌اند.»

جمنای عنوان پروژه‌ای از ناسا مربوط به سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۸ است که به آزمایش فناوری ماه‌نورد آپولو قبل از فرود آمدن روی ماه اشاره می‌کند. آن مأموریت ۱۰ تیم را به فضا پرواز داد و به دستاوردهای مهمی منجر شد؛ از‌جمله اولین پیاده‌روی فضایی آمریکا و اولین اتصال دو فضاپیما به یکدیگر در مدار زمین.

مقالات مرتبط

اهمیت پروژه‌ی جمنای برای موفقیت برنامه‌ی آپولو با هدف تیم دیپ‌مایند گوگل هماهنگی داشت. جف در زیر سندی که تیم در حال کار روی آن بود، نام جمنای را پیشنهاد کرد. اوریول وینیالس، دستیار سرپرست تیم جمنای می‌گوید: «بلافاصله تحت‌تأثیر این اسم قرار گرفتم؛ زیرا تلاش عظیم ما برای آموزش مدل زبانی بزرگ با روحیه‌ی اعضای ناسا در پرتاب موشک‌ها هماهنگی داشت.»

در پاییز سال گذشته، مدل اولیه‌ی جمنای در سه اندازه‌ی اولترا و پرو و نانو رونمایی شد. چند ماه بعد، مدل ۱٫۵ پرو و به‌تازگی مدل ۱٫۵ فلش با ویژگی‌های ارتقایافته‌ای به‌نمایش درآمدند. به‌گفته‌ی وینیالیس، پیشنهادهای دیگری نیز در ارتباط با نام‌گذاری مدل‌ها از روی نام ستاره‌های مختلف برحسب اندازه‌ی آن‌ها مطرح بود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چرا «جمنای» نام هوش مصنوعی گوگل است؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..