تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اجرای پیوست فرهنگی و رسانه‌ای قانون جوانی جمعیت در گیلان

زهرا یعقوب‌نژاد مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، زهرا یعقوب‌نژاد، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان امروز، ۲۹ اردیبهشت‌ماه در جمع خبرنگاران در آستانه روز ملی جمعیت، اظهار کرد: ۳۰ اردیبهشت‌ماه مصادف با سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی رهبر انقلاب در سال ۱۴۰۰ به عنوان روز ملی جمعیت در تقویم نامگذاری شده و به دنبال آن تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را داشتیم.

وی قانون مذکور را مشتمل بر ۷۳ ماده و ۸۱ تبصره دانست که با تأیید شورای نگهبان از آبان ماه ۱۴۰۰ به مدت هفت سال قابل اجراست و افزود: بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بالغ بر ۴۰ دستگاه اجرایی تکالیف اختصاصی دارند و برای کلیه دستگاه‌ها تکالیف عمومی تعریف شده، البته بالغ بر ۶۰ درصد این تکالیف به طور مستقیم و غیر مستقیم با وزارت بهداشت مرتبط است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان با بیان اینکه سازمان بازرسی نظارت بر حسن اجرای تکالیف قانونی دستگاه‌ها را بر عهده دارد، گفت: مدل رفتاری گیلان در حوزه خانواده و جمعیت از طریق پژوهش‌های علمی مورد بررسی قرار گرفته است.

یعقوب‌نژاد از برگزاری ۱۰ جلسه ستاد خانواده و جوانی جمعیت گیلان به ریاست استاندار و ۲۵۱ جلسه شهرستانی با حضور فرمانداران خبر داد و گفت: «سنجش نگرش شناختی، عاطفی و عملی مردم گیلان نسبت به سیاست های افزایش جمعیت»، «بررسی رفتار باروری زنان متاهل در سن باروری» و «دلایل عدم تمایل جوانان به ازدواج» سه عنوان پژوهشی انجام شده ویژه گیلان است.

وی بر لزوم شناسایی، معرفی و توانمندسازی گروه‌های مردمی و فعال در حوزه جمعیت تأکید کرد و افزود: شناسنامه جمعیتی استان و ۱۷ شهرستان را براساس ۳۰ شاخص از جمله نرخ باروری، ولادت، سن ازدواج زنان و مردان، فاصله ازدواج و فرزند اول، طلاق، سالمندی و غیره تدوین کردیم.

مدیرکل امور بانوان گیلان از تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت در دستگاه‌های اجرایی استان خبر داد و بیان کرد: قانون جوانی جمعیت تشویق پایه بوده و مادران شاغل را مخاطب اصلی خود قرار داده و لذا بیمه رایگان زنان خانه دار روستایی دارای سه فرزند و بیشتر را با همکاری بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر در دستورکار داریم و تاکنون ۳۲۰۰ نفر را شناسایی کردیم.

وی با اشاره به اجرای طرح مشاوره خانواده محله محور تحت عنوان «محله یار» با رویکرد ایرانی - اسلامی و با هدف بهبود مدیریت آسیب‌های اجتماعی، افزایش آگاهی عمومی ساکنین محلات حاشیه نشین و تلاش در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، بیان کرد: طرح اجتماعی «فتحان»، طرح جامع آموزش و تربیت کنشگران جمعیتی استان گیلان و تجلیل از مادران زیر ۴۰ سال دارای چهار فرزند در قالب «شکوه مادری» نیز اجرایی می‌شود.

یعقوب‌نژاد پیشگیری از سقط عمدی جنین، تربیت کنشگر جمعیت و شکوه مادری را تحت حمایت ستاد ملی جمعیت دانست و بیان کرد: در قالب طرح نفس «نجات فرزندان سقط» پیشگیری از سقط جنین، آموزش و مشاوره مادران باردار و خانواده‌های آنان، انجام امور مددکاری دوران بارداری، کمک‌های نقدی و غیر نقدی به مادران باردار و خانواده‌های آنان و غیره را با همکاری بسیج جامعه پزشکی استان دنبال می‌کنیم.

وی به نقش رسانه در انتقال درست مفاهیم جمعیتی اشاره کرد و از برگزاری جشنواره رسانه‌ای ویژه جمعیت خبر داد و گفت: رسانه‌ها باید در راستای قانون جوانی جمعیت از دستگاه‌ها مطالبه گری کنند؛ همچنین تشکیل میز تخصصی رسانه و جمعیت را در دستور کار داریم تا پیوست فرهنگی و رسانه‌ای قانون جوانی جمعیت را محقق کنیم.

امیر حسن زاد، مدیرکل ثبت احوال گیلان در ادامه با اشاره به پیشنهاد سازمان ثبت احوال مبنی بر نامگذاری روز ملی جمعیت از یک دهه قبل، اظهار کرد: در راستای مطالبه رهبر انقلاب و ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت، شاهد تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۰ بودیم.

وی مواد ۲۵ و ۶۳ قانون مذکور را جزو تکالیف سازمان ثبت احوال دانست و افزود: سامانه برخط معرفی و صدور شناسه برای مادران دارای سه فرزند به بالا را راه اندازی کردیم؛ همچنین تهیه نقشه روزآمد تراکم جمعیت با توجه به پراکندگی خانواده‌ها را در دستورکار داریم که با همکاری مرکز آمار ایران و اداره کل مهاجرین و اتباع خارجی و بر پایه داده‌های مکانی انجام می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال گیلان، ثبت اطلاعات مکان محور را تکلیف سازمان ثبت احوال در برنامه هفتم دانست و تصریح کرد: در مرحله اول تعویض شناسنامه‌های جلد قرمز، اصلاح نشانی را دنبال می‌کنیم.

حسن زاد سازمان ثبت احوال را بازوی دستگاه‌های نظارتی در قانون جوانی جمعیت دانست و افزود: سازمان ثبت احوال آمارهای مورد نیاز دستگاه‌ها را در اختیارشان قرار می‌دهد.

وی سرشماری پیش رو را ثبتی مبنا دانست که پایلوت آن در رودبار و منجیل اجرایی شده و تصریح کرد: آمارهای ثبت احوال به عنوان معیار در برنامه‌ریزی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اجرای پیوست فرهنگی و رسانه‌ای قانون جوانی جمعیت در گیلان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..