تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اعمال و وقایع ماه ذی القعده

از ماه های حرام ماه ذالقعده می باشد .این ماه ماه استجابت دعا و براورده شدن حاجت می باشد .اداب و اعمال زیادی در این ماه از جمله نماز روز یکشنبه ی ان سفارش شده است .روزه گرفتن هم سفارش شده است که ثواب زیادی در این ماه دارد . اگر میخواهید بدانید اعمال ماه ذی القعده به چه صورت است مطالب ما را در نیک صالحی ببینید.

اعمال ماه ذی القعده

ذیقعده، ذی‌القَعده یا ذوالقَعدهالحرام (به عربی: ذو القعده)، یازدهمین ماه از ماه‌های قمری است.ماه ذی القعده، از ماه‌های حرام است که شروع جنگ در آن حتی با دشمنان اسلام حرام است؛ مگر این‌کهآنها جنگ را به مسلمانان تحمیل نمایند.در این ماه زائران خانه خدا از اطراف و اکنافِ جهان به سوی مکه و مدینه حرکت می‌کنند.این ماه، ماه اجابت دعا نامیده شده‌است.ماه ذی الحجه، که ماه حج است، همراه با ماه قبل و بعد از آن، ماه‌های حرام اند (ماه چهارمحرام، ماه رجب است).شاید یکی از اهداف آتش‌بس در این سه ماه، آرامش جامعه و توفیق برای حج و عبادت باشد.

اعمال عمومی این ماهحداقل چیزی که بر مؤمنین لازم است در این ماه بر آن مداومت کنند بدین شرح است:

۱- هر روز
۱۰۰ بار صلوات بر محمد و آل محمد.

۲- هر روز ۳۶۰ مرتبه « الحمد لله رب العالمین .» گفته شود.

۳- هر روز ۷۰ مرتبه استغفرالله، ۷۰ مرتبه اتوب الی الله، ۱۰۰ مرتبه سبحان الله، ۱۰۰ بار الحمدلله، ۱۰۰ مرتبهلا اله الا الله، ۱۰۰ مرتبه الله اکبر، ۱۰۰ مرتبه لا اله الا الله الملک الحق المبین، ۱۰۰ مرتبه لاحولولاقوه الا بالله.(۱)

۴- مداومت بر نماز جعفر طیار حداقل هفته ای یکبار خوانده شود.

۵- مداومت بر نماز شب و نوافل یومیه.

۶- بعد از هر نماز « آیه الکرسی .» تلاوت شود.

۷- هر شب و روز جمعه ۱۰۰۰ بار صلوات بر محمد و آل محمد فرستاده شود.

اعمال ماه ذی القعدهاعمال و وقایع مهم ماه ذی القعده

۸- خواندن تعقیبات نماز که امام صادق علیه السلام در این باره فرموده است: «التعقیب ابلغ فی طلب الرزقمن الضرب فی البلاد؛ تعقیبات، در جلب روزی از مسافرت های تجارتی مؤثرتر است .
» (۴)

۹- مبادرت بر تسبیح حضرت زهرا علیها السلام که تأکید شده است تسبیح حضرت فاطمه علیها السلام بعد از نماز بدون تکلم و بدون جابه جا کردن پاها انجام شود. (۵)دستور پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در خصوص ماه ذی القعدهدر این ماه، روزیپیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از منزل خارج شدند و فرمودند: «ای مردم! چه کسی می خواهد توبهکند؟ » همه پاسخ مثبت دادند.آنگاه فرمود: «غسل کنید، وضو بگیرید و چهار رکعت نماز بخوانید.در هر رکعت یک بار سوره حمد، سه بار سوره اخلاص و یک بار هم سوره فلق و ناس بخوانید.پس از اتمام نماز، ۷۰ مرتبه استغفار کنید و سپس بگویید:

لا حول و لاقوه الا بالله العلی العظیم وبعد از آن، این دعا را بخوانید:«یا عزیز یا غفار اغفر لی ذنوبی و ذنوب جمیع المؤمنین و المؤمناتفانه لا یغفر الذنوب الا انت.» سپس فرمود: «کسی که این عمل را به جا آورد از آسمان به اوندا می رسد: ای بنده خدا، توبه ات پذیرفته شد و گناهانت بخشوده گشت، کردارت را از سر بگیر…» (۶)

وقایع ما ذی القعده روز یازدهم

میلاد با سعادت امام رضا علیه السلام در سال ۱۴۸ هجری قمری.

اعمال و وقایع مهم ماه ذی القعدهنمازهای ماه ذی القعده اعمال و وقایع مهم ماه ذی القعده

روز پانزدهم

در شب نیمه این ماه، عبادت انجام گیرد.پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرموده است:«در ماه ذی القعده شبی با برکت است و آن شبنیمه می باشد که خداوند با نگاه رحمت به بندگان مؤمن می نگرد.کسی که در آن شب به اطاعت مشغول باشد، پاداش صد روزه دار غیر عاصی را به او می دهند.

روز بیست و سوم

شهادت امام رضا علیه السلام در سال ۲۰۳٫

زیارت حضرت امام رضا علیه السلام در این روز سنت است و سید بن طاووس از بعضی نقل کرده استکه مستحب می باشد.

شب بیست و پنجم

این شب، شب دحو الارض است.(یعنی پهن شدن زمین از زیر خانه کعبه بر روی آب).و به عبادت در این شب سفارش شده است.

روز بیست و پنجم اعمال
۱- روزه.

۲- غسل.

۳- نماز: دو رکعت است که در هر رکعت، یک بار سوره حمد و پنج مرتبه سوره شمس خواندهشود.پس از سلام نماز بگوید: «لا حول ولا قوه الا بالله» آنگاه این دعا را بخواند:یا مقیل العثرات اقلنی
عثرتی یا مجیب الدعوات اجب دعوتی یا سامع الاصوات اسمع صوتی و ارحمنی و تجاوز عن سیئاتی یا ذا الجلالو الاکرام یا ارحم الراحمین.

۴- دعا

۵- زیارت ثامن الحجج علیه السلام.

بعضی از علما زیارت این روز را مستحب دانسته اند.نقل شده است که در این روز حضرت حجت بن الحسن العسکری (عج) قیام خواهد کرد.

روز سی ام

شهادت امام محمدتقی علیه السلام در سن ۲۵ سالگی در سال ۲۲۰ هجری قمری.قبر شریفش در بقعه کاظمیه است.(پشت سر جد بزرگوارش مدفون است) .
این امام همام دارای پنج فرزند به نام های ۱- علی (امام هادی علیه السلام) ۲- موسی ۳- حکیمه۴- خدیجه ۵- ام کلثوم می باشد.

مشرق




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اعمال و وقایع ماه ذی القعده»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..