تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




رهبر معظم انقلاب: به عنوان مجموعه‌ی اهل تشیّع؛ معرفی ائمّه‌ی خودمان به دنیا از وظایف بزرگمان است

پخش سخنان رهبر معظم انقلاب در آغاز پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع)

رهبر معظم انقلاب فرمودند: به عنوان مجموعه‌ی اهل تشیّع یکی از وظایف بزرگمان این است که ائمّه‌ی خودمان را به دنیا معرفی کنیم

رهبر معظم انقلاب: به عنوان مجموعه‌ی اهل تشیّع؛ معرفی ائمّه‌ی خودمان به دنیا از وظایف بزرگمان است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، حضرت آیت الله خامنه‌ای در بخشی از سخنان خود که در  دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه‌السلام برگزار و این سخنان در همایش بین المللی امام رضا (ع) به صورت تصویری پخش شد گفتند: به عنوان شیعه و  به عنوان مجموعه‌ی اهل تشیّع، یکی از وظایف بزرگمان این است که ائمّه‌ی خودمان را به دنیا معرفی کنیم؛ حالا بعضی از ائمّه (علیهم السّلام) مثل امام حسین (علیه السّلام) و امیرالمؤمنین (علیه السّلام)، به دلایلی معرفی‌شده هستند؛ دیگران درباره‌شان نوشته‌اند، گفته‌اند و نوعی شناخت از آنها در دنیای غیر شیعه و حتّی دنیای غیر اسلام وجود دارد؛  اما بیشتر ائمّه (علیهم السّلام) ناشناخته‌اند  و باید راجع به زندگی ائمّه (علیهم السّلام) از سه بُعد کار بشود که بعد معنوی و الهی،  ملکوتی  و  معنوی و عرشی از ابعاد آن است.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود افزودند: امام حسن مجتبی (ع) با آن عظمت ناشناخته است، حضرت موسی‌بن‌جعفر، حضرت هادی و  امام جعفر صادق علیهم السلام، با آن دستگاه عظیم و فعّالیّت فوق‌العاده، در دنیا ناشناخته‌اند. اگر چنانچه درباره‌ی اینها حرفی هم گفته شده خیلی قلیل و محدود است؛ گاهی حرف‌هایی زده می‌شود، روایاتی به عنوان پشتیبان آن حرف‌ها آورده میشود، اما حرف‌ها ضعیف است.

رهبر مسلمین جهان گفتند:  خدای متعال، ارتباطات  ائمه با فرشته‌ها، ولایت آنها به معنای معنوی‌اش، اینها را باید بگوییم و از این جنبه باید یک کار عالمانه‌ی قوی خوبی انجام بگیرد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: جنبه‌ی دوّم، جنبه‌ی کلمات و درس‌های اینها است؛ در زمینه‌های مختلف؛ در زمینه‌ی مسائل زندگی، مسائل گوناگونِ مورد نیاز انسان: اخلاقیّات، معاشرت، دین، احکام؛ ائمّه‌ی ما حرف دارند، مکتب دارند که باید بیان بشود، زیرا  بعضی از این جنبه‌ها که ما خیلی هم به آن توجّه نمی‌کنیم، در دنیا موضوعیّت دارد.

ایشان گفتند: به طور مثال مسئله‌ی حمایت از حیوانات؛ در روایات ما از ائمّه، درباره مسئله‌ی رعایت حیوانات و حمایت از حیوانات چقدر بحث شده که  این اگر چنانچه در دنیا مطرح  و شناخته بشود، چیز مهمّی است و  حالا چه کسی از ما‌ها درباره‌ی این فکر می‌کند؟  و کداممان دنبال این قضیّه هستیم؟

رهبر معظم انقلاب اسلامی افزودند: یا موضوع معاشرت‌ها و  مضامینی که درباره‌ی ارتباط با غیر شیعه و غیر مسلمان هست؛ این‌همه در روایات ما به تَبَع قرآن کریم حرف هست که تکرار کرده‌ایم و مکرّر گفته‌ایم، اما  از میان کلمات ائمّه هم  باید بیان و منتقل بشود. این‌همه ما کتاب داریم؛ به طور مثال بحارالانوار

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به این که(شعر) مِی ناب را باید آورد در ساغر تا قابل استفاده باشد؛ افزودند: این مِی نابِ معارف زندگی ما که از ائمّه آمده، همین‌طور در خُم  مانده و سرش را هم خشت گذاشتیم. این طور نمی‌شود؛  و باید به زبان روز، به زبان فنّی، با شیوه‌های درست به دنیا منعکس بشود.

ایشان افزودند:  امروز دیگر ارتباط با دنیا کار آسانی شده است؛ یعنی شما اینجا می‌نشینید و یک دکمه‌ای را فشار می‌دهید و ده دقیقه وقت صرف می‌کنید، در دورترین نقطه‌ی عالم ــ در استرالیا، در کانادا، در آمریکا، ــ هر کس که شما بخواهید، حرف شما را می‌شنود و  این خیلی چیز مهمّی است؛ پس در این کار، از این شیوه باید استفاده بشود؛ منتها زبان مهم است که با چه زبانی میخواهید بیان کنید که معرّفی ائمّه دنبال بشود.

رهبر مسلمانان جهان بخش سوّم در معرفی ائمه را، مسئله‌ی سیاست  عنوان کردندو افزودند: بخش سیاست، بخش خیلی مهمّی است این همان چیزی است که بنده دربررسی سال‌های زندگی ائمّه،  آن را دنبال می‌کردم که ائمّه چه کار می‌کردند و چه کار میخواستند بکنند؟ سیاست ائمّه چه بود؟

حضرت آیت الله خامنه‌ای گفتند:  اینکه امام با همه‌ی آن مقامات، با همه‌ی آن مرتبتِ الهی و امانت الهی که در دستش هست، اکتفا کند به اینکه  به طور مثال یک مقدار احکام و یک مقدار اخلاق و ... بگوید، این به نظر برای انسان؛ وقتی که درست توجّه کند  اصلا قابل فهم نیست؛ آنها هدف‌های بزرگی داشتند و  هدف عمده‌ی آنها هم ایجاد جامعه‌ی اسلامی بوده که ایجاد جامعه‌ی اسلامی بدون ایجاد حاکمیّت اسلامی امکان‌پذیر نیست؛ پس ائمه  دنبال حاکمیّت اسلامی بودند که یک بُعد مهمّ امامت این است.

ایشان تاکید کردند: امامت یعنی ریاست دین و دنیا، ریاست مادّه و معنا. خب مادّه‌اش عبارت است از همین سیاست و اداره‌ی کشور و اداره‌ی حکومت؛ و همه‌ی ائمّه دنبال این بوده‌اند؛ منتها با شیوه‌های مختلف، در فصول مختلف، با روش‌ها و اهداف کوتاه‌مدّت مختلف؛ اما هدف بلندمدّت یکی بود.
رهبر معظم انقلاب در بخش دیگری از سخنان خود با بررسی نقش امام رضا (علیه السّلام)  در حکومت اسلامی گفتند: مسئله‌ی قبول ولایتعهدی امام رضا (ع) در واقع مبارزه‌ای بین مأمون و امام رضا (ع) بود و  یک حرکت عظیم، یک جنگ فوق‌العاده‌ی غیر نظامی، یعنی جنگ سیاسی در واقع، بین حضرت و مأمون راه افتاد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: بنابراین این سه بخش در زندگی حضرت امام رضا (علیه الصّلاة و السّلام) و بقیّه‌ی ائمّه باید تبیین بشود.

ایشان خطاب به دست اندرکاران  همایش جهانی امام رضا (ع) گفتند: هنر شما این است که این سه بخش را  نخست استخراج کنید؛ دوم اینها را از زیاده‌گویی‌ها و حرف‌های غیر متقن تخلیص کنید و سوّم که مهم‌تر از همه است، با زبان مناسب، با زبان روز، با زبان قابل فهم برای مخاطب غیر شیعه و حتّی شیعه بیان کنید، چون دوری بعضی از جوان‌های شیعه هم از این معارف، کمتر از دوری غیر شیعه و غیر مسلمان نیست و اطّلاعی ندارند.

 حضرت آیت الله خامنه‌ای  افزودند: به نظر من اگر این کار انجام بگیرد، یک فایده‌ی محسوسی بر آن اتّفاق می‌افتد و فقط صِرف یک گردهمایی و سخنرانی  نخواهد بود

ایشان گفتند:  تشکیل این کنگره و این گردهمایی کار بسیار خوبی است؛، اما در زمینه‌ی معرفت ائمّه نقایص زیادی داریم؛ گاهی به یک جنبه توجّه شده با افراط و بدون اتقان، از جنبه‌های دیگر غفلت شده؛ و گاهی حتّی به همان هم توجّه نشده، و به همین مسائل ظاهری بسنده شده است.
اعضای هیئت علمی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه‌السلام  ۱۹ اردیبهشت با حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند که متن سخنان معظم له در همایش جهانی امام رضا (ع) امروز پخش شد.

پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) با حضور اندیشمندان مطرح از ایران و دیگر کشور‌های اسلامی دنیا با شعار «عدالت برای همه، ظلم به هیچکس» تا فردا در  حرم مطهر رضوی (ع) با تدارک همزمان ۲۰ نشست تخصصی ادامه دارد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «رهبر معظم انقلاب: به عنوان مجموعه‌ی اهل تشیّع؛ معرفی ائمّه‌ی خودمان به دنیا از وظایف بزرگمان است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..