تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مرمت بنای تاریخی کوخ کورته‌ک مهاباد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌ دستی گفت: بنای تاریخی کوخ کورته‌ک مهاباد در اولویت مرمت قرار دارد.

مرمت بنای تاریخی کوخ کورته‌ک مهاباد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز مهاباد؛ رئیس اداره میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‎‌ دستی شهرستان مهاباد با بیان اینکه بنای تاریخی کوخ کورته‌ک این شهرستان در اولویت مرمت و بازسازی قرار دارد، گفت: این بنای تاریخی مهاباد که مدت‌ها ناشناخته بود با تلاش همکاران میراث فرهنگی شناسایی شد و در سال‌های گذشته بیش از یک میلیارد ریال برای مرمت این بنا شامل استحکام‌بخشی، سبک‌سازی گنبد و احیای بخش‌های آسیب‌دیده هزینه شده است.

واحد جولایی افزود: هم‌اکنون نیز این بنای تاریخی نیازمند اعتبارات دیگری برای جلوگیری ازتخریب بخش‌های بیرونی است که با توجه به مکاتبات انجام شده با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‎‌دستی آذربایجان‌ غربی در اولویت مرمت قرار دارد.

جولایی، با بیان اینکه حفظ و نگهداری بناهای تاریخی به عنوان پیشینه‌های غنی فرهنگی و تاریخی به توجه و برنامه‌ریزی بیشتر نیازمند است، اظهارکرد: مرمت این بنای تاریخی باید به گونه‌ای باشد که اثر مرمت‌شده شباهت کاملی به دوران اولیه خود داشته باشد.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‎‌دستی شهرستان مهاباد اضافه کرد: برنامه این اداره برای مرمت این بنای تاریخی تعیین کاربری در صورت داشتن متقاضی است تا ضمن حفظ و نگهداری از این بنا از تخریب آن هم جلوگیری شود.

اثر تاریخی کوخ کورته‌ک مهاباد در سال ۱۳۹۴ برای ثبت به اداره‌کل میراث فرهنگی معرفی شد که پس از انجام مطالعات یک سال بعد به ثبت ملی رسید.

کاروانسرای کوخ کورته‌ک که در نزدیکی روستای "کانی سفید" مهاباد بنا شده و بقایای معماری آن از نظر معماری و تکنیک ساخت با کاروانسراهای شاه عباسی و دره خان خوی قابل قیاس است و قدمت آن به دوره صفویه باز می‌گردد، همانند سایر کاروانسراهای کشور به سبب عبور جاده ابریشم از کشورمان از ارزش و جایگاه خاصی در میان باور و عقاید مردم منطقه برخوردار بود و تکه‌سنگ‌های آن بازگو کننده وقایع و درس‌های آن دوران است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مرمت بنای تاریخی کوخ کورته‌ک مهاباد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..