تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




پیشروی نظامیان روسیه در خاک اوکراین؛ ماکرون: شاید مستقیما مداخله کنیم

سرویس خارجی-
همزمان با پیشروی‌های ارتش روسیه در منطقه «خارکیف» و تصرف 5 منطقه این شهر بزرگ، رئیس‌جمهور فرانسه هشدار داد ممکن است برای جلوگیری از پیشروی روس‌ها مستقیماً وارد جنگ شوند.
با فرارسیدن فصل بهار و تابستان و آب شدن برف‌ها در شرق اروپا دو طرف درگیر در جنگ اوکراین ظاهراً به سمت شعله‌ور‌تر کردن جنگ پیش می‌روند. طی یک ماه گذشته آمریکا و اروپا عزم خود را برای ریختن بنزین بر آتش جنگ با تصویب کمک‌های هنگفت نظامی آن هم از جیب مالیات‌دهندگان خود جزم کرده‌اند. ماه گذشته کنگره آمریکا کمک نزدیک به 61میلیارد دلاری این کشور را برای کمک به اوکراین تصویب کرد. وزارت دفاع انگلیس هم شنبه‌شب در بیانیه‌ای از ارسال بزرگ‌ترین بسته کمک نظامی تاریخ این کشور به اوکراین خبر داد و گفت: ۴میلیون گلوله، بیش از یک‌هزار و ۶۰۰ موشک و ۴۰۰ وسیله نقلیه از جمله ۱۶۰ نفربر نظامی هاسکی قسمتی از تجهیزات و مهماتی هستند که در این بسته کمک نظامی گنجانده شده است. 
اما در حالی که انتظار می‌رفت اوکراین در موضع حمله و روسیه در موضع دفاع و ضدحمله باشد، گزارش‌ها حاکی است نیروهای روسیه چند روزی است که عملیات بزرگ خود را برای تصرف شهر «خارکیف» دومین شهر بزرگ اوکراین آغاز کرده‌اند. همزمان با شروع این عملیات وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: نیروهای این کشور پنج روستا را در منطقه «خارکیف» در شمال‌شرقی اوکراین تصرف کرده‌اند. بنابر اعلام وزارت دفاع روسیه، این روستاها در جریان پاتک زمینی به ارتش اوکراین به تصرف مسکو درآمده و این در حالی است که ولودیمیر زلنسکی، خواستار کمک نظامی فوری شده است. وزارت دفاع اوکراین روز جمعه اعلام کرد که مسکو به منطقه خارکیف حمله‌ای غیرمنتظره کرده و به سمت منطقه‌ای مرزی که حدود دو سال پیش به عقب رانده شده بود، پیشروی‌هایی داشته است. اندکی بعد، فرماندهی ارتش اوکراین اعلام کرد که نیروهای زمینی روسیه پیشیبانی هوائی هم داشتند. به گزارش مهر به نقل از رویترز با اعلام خبر حمله روسیه به خارکیف مردم در گروه‌های چند نفری در حال فرار از منطقه مرزی هستند و خودروها و وَن‌ها با شمار زیادی از افراد و چمدان‌های سنگین پر شده‌اند.
احتمال مداخله ناتو
گزارش رسانه‌ها و اظهارات کارشناسان غربی نشان می‌دهد که آنها امید چندانی به پیروزی اوکراین در جنگ کنونی ندارند. کارشناسان دلیل اصلی را کمبود شدید نیرو در خط‌مقدم جنگ می‌دانند، چرا که اوکراین طی 
2 سال گذشته ده‌ها هزار نیروی خود را از دست داده است و در بسیج نیروها برای پر کردن خلأ به وجود آمده نیز شکست خورده است. طی یک سال گذشته رسانه‌های غربی گزارش‌های بسیاری از فرار هزاران اوکراینی به کشورهای همسایه منتشر کرده‌اند طوری که زلنسکی مجبور شد برای پر کردن خط‌مقدم جنگ از زنان، سالخوردگان و حتی بیماران روانی نیز استفاده کند!
از سوی دیگر با افزایش نگرانی‌ها در غرب درباره احتمال شکست اوکراین لحن مقامات غربی نیز درباره ضرورت کمک‌های نظامی به کی‌یف تندتر شده است. طی دو ماه گذشته رئیس‌جمهور فرانسه چندین‌بار درباره ضرورت اعزام نیرو به اوکراین و حتی استفاده از سلاح اتمی سخن رانده است. رئیس‌جمهور فرانسه در اظهارات تازه‌ای بار دیگر گفته است که این کشور به‌دنبال اجتناب از مداخله مستقیم در جنگ اوکراین است اما شاید برای ممانعت از پیشروی بیش از حد روسیه، مداخله الزامی باشد! مهر در این‌باره به نقل از راشاتودی نوشت، ماکرون در ویدئویی که در شبکه اجتماعی «ایکس» منتشر شده است، در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا فرانسه قرار است وارد جنگ شود، گفت: «اگر روسیه پیروز شود، اتحادیه اروپا تمام اعتبار و امنیت خود را از دست خواهد داد. آینده و امنیت ما در اوکراین روی لب تیغ قرار دارد... کشورهای اتحادیه اروپا علاوه‌بر تحویل تجهیزات نظامی به کی‌یف، در صورت پیشروی بیش از حد روسیه، باید آماده اقدام باشند... بنابراین، با تمام وجود امیدوارم که مجبور به ورود به جنگ نباشیم. فرانسه قدرتی صلح‌طلب است هرچند که برای صیانت از صلح، باید خود را تسلیح کند. در صورتی که منافع ما تهدید شود، مداخله همچنان گزینه روی میز است.» اظهارات ماکرون بازتاب اظهارات 
پیشین وی درباره احتمال اعزام نیرو به اوکراین است. او در ماه فوریه(اسفند) نیز احتمال اعزام سرباز از ناتو به اوکراین را رده نکرده و گفته بود که اگر اوکراین شکست بخورد، اعتبار اتحادیه اروپا به صفر تنزل خواهد کرد.
بسیج سراسری در اوکراین
همزمان با این تحولات سخنگوی وزارت دفاع اوکراین هم خواستار بسیج سراسری برای دفاع از کشور شد. وی در یک برنامه تلویزیونی گفت: «کل جامعه اوکراین باید برای شکست دادن دشمنی مانند روسیه، فداکاری و زندگی آرام خود را فراموش کنند.» به گفته این مقام اوکراینی، زندگی در کی‌یف به طرز چشمگیری متفاوت با وضعیت شرق کشور یعنی دونباس است که «غیرطبیعی» است: «اگر دشمن ما ضعیف بود، طبیعی بود. اما با چنین دشمنی، کل کشور و کل جامعه نیاز به بسیج دارند.» به گزارش ایسنا، کی‌یف در حال بازنگری سیستم خدمات نظامی خود برای افزایش تعداد سربازان اجباری پس از یک‌سری شکست در درگیری خود با مسکو است و یک‌سری اصلاحات سخت هم قرار است هفته آینده اجرائی شود. بر اساس این گزارش ماه گذشته میلادی، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اصلاحاتی را در قوانین خدمت اجباری وضع کرد، طوری که از جوان 18ساله تا پیرمرد 60ساله موظف شدند به میادین جنگ بروند. این اصلاحات اختیارات افسران را نیز به شدت افزایش داد و در عین حال محدودیت‌های مختلفی را برای سربازان فراری ایجاد کرد. وزارت خارجه اوکراین نیز خدمات کنسولی اوکراینی‌های واجد شرایط نظامی در خارج از کشور را به حالت تعلیق درآورده است. بر اساس این قانون، جریمه‌های نقض قوانین ثبت‌نام نظامی نیز تا ۵۲۰ دلار افزایش می‌یابد و مقامات اوکراینی، واجدین شرایط را به مسدود کردن حساب‌های بانکی و اعمال جریمه برای اموال افرادی تهدید کرده‌اند که سعی می‌کنند از خدمت سربازی بگریزند. در پاسخ به این تغییرات، تعداد مردان اوکراینی که به دنبال فرار از این کشور هستند، افزایش یافته است. «آندری دمچنکو»، سخنگوی سرویس مرزی اخیرا گفته بود، روزانه حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ نفر در تلاش برای فرار از اوکراین دستگیر می‌شوند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «پیشروی نظامیان روسیه در خاک اوکراین؛ ماکرون: شاید مستقیما مداخله کنیم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..