تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اهمیت دادن به علم و دانش ویژگی دختر تراز جامعه اسلامی است

حضرت عصومه(س)حجت‌الاسلام محمدتقی صرفی‌پور، از کارشناسان مذهبی لرستان به‌مناسبت سالروز ولادت حضرت فاطمه‌معصومه(س) و روز دختر در یادداشتی به تشریح ویژگی‎‌های حضرت فاطمه‌معصومه(س) پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم:

حضرت معصومه(س) یکی از بانوان بزرگ اسلام است. دختری که به مقامات بالای معنوی رسید و مزارش زیارتگاه بزرگان و اقشار مختلف مردم است.

شخصیتی که ۵۰ سال قبل از تولدش، حضرت امام جعفرصادق(ع) ولادت او را بشارت داد و فرمود: حرم ما اهل‌بیت(ع) قم است. شخصیتی که از نظر پاکدامنی و تقوا در مرتبه بالایی قرار داشت و آن‌قدر پیش خدا مقام دارد که امام صادق(ع) فرمود: «به شفاعت او همه شیعیان بهشت می‌روند» و امام رضا(ع) مقام شفاعت خواهرش فاطمه معصومه(س) را اعلام فرمود و امام جواد(ع) فرمود: «هرکه عمه‌ام فاطمه معصومه را در قم با معرفت زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌گردد».

جایگاه و مقام فاطمه معصومه(س) نشان می‌دهد هر کسی چه زن و چه مرد در راه رسیدن به خدا و معرفت الهی تلاش و مجاهدت کند می‌تواند پله‌های ترقی معنوی را بپیماید و در دنیا و آخرت عزت پیدا کند.

دخترانی که همچون فاطمه‌معصومه(س) پاکدامن هستند و حجاب و عفاف خود را حفظ می کنند خدا از آنها راضی خواهد بود و اگر دختری خدای نکرده عفاف و پاکدامنی نداشته باشد مورد غضب الهی خواهد بود و به جایی نخواهد رسید و نمی‌تواند به مدارج بالای معنوی دست پیدا کند و از نعمت‌های آخرت بی‌نصیب می‌ماند. همچنین دخترانی که به عبادت اهمیت می‌دهند و نماز خود را در وقت خود می‌خوانند آنها هم مورد توجه الهی قرار دارند.

حضرت معصومه(س) عالمه غير معلمه بود

ویژگی دختر تراز جامعه اسلامی، اهمیت به علم و دانش است، همان‌طور که فاطمه‌معصومه(س) از نظر علمی آن‌قدر بالا بودند که گاهی امام موسی‌کاظم(ع) نبودند، سؤالات مردم را جواب می‌دادند.

حضرت معصومه(س) هم‌سنگ امام هشتم حضرت امام رضا(ع) بود و امام رضا(ع) توانست والاترين عواطف انباشته شده و در سودای دلش را بر او نثار كند.

بين حضرت معصومه(س) و برادرش امام رضا(ع) عواطف سرشار و محبت شگفت‌انگيزی بود كه قلم از ترسيم آن عاجز است. در يكی از معجزات امام موسی‌كاظم(ع) كه حضرت معصومه(س) نيز نقشی دارد، هنگامی كه نصرانی می‌پرسد: شما كه هستيد؟ می‎‌فرمايد: من معصومه، خواهر امام رضا(ع) هستم؟ اين تعبير، از محبت سرشار آن حضرت به برادر بزرگوارش امام رضا(ع) و نيز از مباهات ايشان به اين خواهرـ برادری سرچشمه می‌گيرد. بدون ترديد بعد از حضرت امام رضا(ع) در ميان فرزندان امام كاظم(ع)، حضرت معصومه(س) از نظر علمی و اخلاقی، والامقام‌ترين آنان است. اين حقيقت از اسامی، لقب‌ها، تعريف‌ها و توصيفاتی كه ائمه اطهار(ع) از ايشان نموده‌اند، آشكار است و اين حقيقت روشن می‌سازد كه ايشان نيز چون حضرت زينب(س) عالمه غير معلمه بوده است.

بنا بر مستندات رجالی، فرزندان دختر امام كاظم(ع) دست كم هجده تن بوده‌اند و معصومه(س) در بين اين همه بانوی گران‌قدر، سرآمد بوده است تا جایی‌که امام جعفر صادق(ع) در اين باره می‌فرمايند: آگاه باشيد كه برای خدا حرمی است و آن مكه است؛ و برای پيامبر خدا حرمی است و آن مدينه است و برای اميرمؤمنان حرمی است و آن كوفه است. بدانيد كه حرم من و فرزندانم بعد از من، قم است. آگاه باشيد كه قم، كوفه كوچک ماست، بدانيد بهشت هشت دروازه دارد كه سه تای آنها به سوی قم است. بانويی از فرزندان من به نام فاطمه، دختر موسی، در آن جا رحلت می‌كند كه با شفاعت او، همه شيعيان ما وارد بهشت می‌شوند.

مقام علمی حضرت معصومه(س)

حضرت معصومه(س) از جمله بانوان گرانقدر و والامقام جهان تشيع است و مقام علمی بلندی دارد. نقل شده كه روزی جمعی از شيعيان، به قصد ديدار حضرت موسی بن جعفر(ع) و پرسيدن پرسش‌هايی از ايشان، به مدينه منوره مشرف شدند. چون امام كاظم(ع) در مسافرت بود، پرسش‌های خود را به حضرت معصومه(س) كه در آن هنگام كودكی خردسال بيش نبود، تحويل دادند. فردای آن روز برای بار ديگر به منزل امام رفتند، ولی هنوز ايشان از سفر برنگشته بود. پس به ناچار، پرسش‌های خود را باز خواستند تا در مسافرت بعدی به خدمت امام برسند، غافل از اينكه حضرت معصومه(س) جواب پرسش‌ها را نگاشته است. وقتی پاسخ‌ها را ملاحظه كردند، بسيار خوشحال شدند و پس از سپاسگزاری فراوان، شهر مدينه را ترک گفتند. از قضای روزگار در بين راه با امام موسی بن جعفر(ع) مواجه شده، ماجرای خويش را باز گفتند. وقتی امام پاسخ پرسش‌ها را مطالعه كردند، سه بار فرمود: پدرش فدايش.

هنگامی كه يكی از محدثان برجسته قم، به نام سعد بن سعد به محضر مقدس امام رضا(س) شرفياب می‌‎شود، امام هشتم خطاب به ايشان می‌‌فرمايد: ای سعد! از ما در نزد شما قبری است. سعد می‌گويد: فدايت شوم! آيا قبر فاطمه دختر موسی بن جعفر(س) را می‌فرماييد؟ می‌فرمايد: آری، هر كس او را زيارت كند، در حالی كه به حق او آگاه باشد، بهشت از آن اوست.

علامه مجلسی(ع) در اين‌باره می‌گويد: امام رضا(ع) در جايی فرمود: «هركس معصومه را در قم زيارت كند، مانند كسی است كه مرا زيارت كرده است».

پس از فاطمه‌زهرا(س) از جهت گستردگی شفاعت، هيج بانويی به شفيعه محشر، حضرت معصومه(س) نمی‌رسد. بر همين اساس است كه حضرت امام جعفرصادق (ع) فرمودند: «با شفاعت او، همه شيعيان ما وارد بهشت می‌شوند».

حضرت فاطمه(س) پس از ورود به شهر قم، تنها هفده روز در قيد حيات بود و سپس دعوت حق را لبيک گفت و به سوی بهشت برين پرواز كرد. اين حادثه در سال 201 هجری رخ داد.

در لقب‌های حضرت معصومه(س)، عابده هم بیان شده است. مدت اقامت ایشان در قم هفده روز نقل شده، اما در همین ۱۷ روز چنان عبادت پروردگار را به جا آوردند که هنوز هم محل عبادت ایشان مکان نماز است؛ زائران قم حتماً بیت‌النور که محل عبادت ایشان بوده را زیارت کرده‌اند. همچنین در برخی از کتاب‌ها به ایشان لقب مستوره هم داده‌اند یعنی ایشان پوشش کامل داشتند.

انتهای پیام



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اهمیت دادن به علم و دانش ویژگی دختر تراز جامعه اسلامی است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..