تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بهترین دعای لیله الرغائب / بهترین دعا برای شب لیلهالرغائب

لیلهالرغائب (لیله آرزوها) به نخستین شب جمعه ماه رجب گفته می‌شود. در آموزه‌های اسلامی آمده‌است که در این شب فرشتگان بر زمین نزول‌می‌کنند تا رحمت الهی را به جامعه بشری عرضه‌نمایند. به گفته آیت الله جوادی آملی: ماه رجب اولین ماه از ماه‌های حرام و ماه خدا و هنگام عبادت و دعا و استغفار است و رحمت الهی در این ماه در حال ریزش و نزول است، به همین جهت این ماه را رجب‌الاصب گویند، چون «صب» به معنای ریختن است. بنا بر برخی روایات «لیله الرغائب» شرافت و ارزش شب جمعه و ماه رجب هر دو را درخود جمع کرده و ارزشی دوچندان دارد. در این مطلب به بهترین دعای لیله الرغائب خواهیم پرداخت .

بهترین دعای لیله الرغائب

در واقع «لیله الرغائب» ضیافتی برای خواستن بهترین ها است و او که بخشنده ترین بخشندگان است، کرمش هیچ گاه توقف پذیر نبوده و نخواهد بود.
امشب شبی است که از وابستگی‌های زمینی همچون دل‌های گره خورده تا دلبستگی‌‌های آسمانی در قالب نیت های پاکتان که شاید حتی بر زبان نیز جاری نساخته باشید، در نظرتان خواهد آمد و امید اینکه پیش از تماشای هلال رجبی دیگر، آرزوهایتان محقق شده باشد.
در چنین ضیافت بی‌کرانی، طَبَق‌های آرزو از سوی خداوندگار بزرگ بر بندگانش ارزانی ‌می‌شود و هر انسانی بنابر روحیات و اقتضائاتش، آنچه مطلوب نظرش بوده را از این خان بزرگ برمی‌گیرد و صاحب مهمانی تا آنجا که صلاح بنده‌اش باشد، آرزوهایی که فرشتگان حاملش هستند را برآورده می‌سازد.

بهترین دعای لیله الرغائب

بهترین دعا برای شب لیلهالرغائب، دعای مخصوصی است که از پیامبر اسلام (ص) نقل شده است. این دعا در کتاب‌های معتبر شیعه و سنی، مانند کتاب مفاتیح الجنان و کتاب اقبال الاعمال، ذکر شده است.

متن این دعا به شرح زیر است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الْعَظِیمِ الْأَعْظَمِ الَّذِی إِذَا دُعِیتَ بِهِ أَجَبْتَ وَإِذَا سُئِلْتَ بِهِ أَعْطَیْتَ

وَبِمَجْدِکَ الَّذِی یَقْدُرُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ وَبِعِزَّتِکَ الَّتِی لاَ یَقْهَرُهَا شَیْءٌ وَبِقُوَّتِکَ الَّتِی تُعْجِزُ عَنْهَا الْقُوَى وَبِحِکْمَتِکَ الَّتِی لاَ یُحِیطُ بِهَا الْبَصَرُ وَبِرَحْمَتِکَ الَّتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ

أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَأَنْ تَجْعَلَ لِی فِی لَیْلَهِ هَذِهِ الْقَدِیرَهِ شَرَفًا وَکَرَامَهً وَرِزْقًا وَفَرَجًا وَمَغْفِرَهً وَعَافِیَهً وَسَلَامَهً وَحِفْظًا وَقَبُولًا وَأَنْ تُعِیذَنِی فِیهَا مِنْ شَرِّ کُلِّ شَیْءٍ وَأَنْ

قْضِیَ لِی فِیهَا جَمِیعَ حَوَائِجِی

فَإِنَّکَ أَنْتَ الْمُقْتَدِرُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ وَصَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ أَجْمَعِینَ

ترجمه:

به نام خداوند بخشنده مهربان

خدایا، از تو به نام بزرگت می‌خواهم، نامی که اگر با آن خوانده شوی، اجابت می‌کنی و اگر از تو خواسته شود، عطا می‌کنی. و به بزرگی‌ات که بر هر چیز تواناست و به عزتت که هیچ چیز بر آن غالب نیست و به نیرویت که بر همه نیروها چیره است و به حکمتت که چشم‌ها آن را درنمی‌یابد و به رحمتت که همه چیز را فراگرفته است.

از تو می‌خواهم که بر محمد و آل محمد درود فرستی و برایم در این شب قدر، شرف و کرامت و روزی و گشایش و آمرزش و عافیت و سلامتی و حفظ و قبول و مرا در آن از شر هر چیز ایمن کنی و در آن همه حاجاتم را برآوری.

زیرا تو بر همه چیز توانا هستی و درود خدا بر محمد و آل او همگی باد.

این دعا را می‌توان به صورت فردی یا جمعی خواند. در صورتی که به صورت جمعی خوانده شود، بهتر است که در یک مکان مقدس و معنوی، مانند مسجد یا حرم مطهر امامان معصوم (ع)، خوانده شود.

لیله الرغائب ( شب آرزوها )

از جمله شبهای بزرگ و با عظمت ماه رجب(اعمال ماه رجب ) شب جمعه اول این ماه است.
معروف به لیله الرغائب، اعمال مخصوصی در این شب ذکر شده که به واسطه آن اعمال برکات و پاداش فراوان بر انسان سرازیر می‏شود.
رغائب جمع رغیبه است به معنی «امرٌ مرغوب فیه عکاء کثیر» یعنی شبی که در آن عطاها و مواهب فراوان بدست می ‏آید در حدیث است شب جمعه اول این ماه احیاء و بیداری و نیایش فضیلت ویژه دارد و موجب دست‏یابی به عطایای ارزشمند حضرت پروردگار است، در حدیث است که رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم)
فرمود: ملائکه این شب را به این نام نهادند و محدثان در کتاب‏های دعا نمازی با کیفیت مخصوصی در این شب ذکر کرده‏ اند که پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: هر کس این نماز را در این شب انجام دهد ثواب این نماز به نیکوترین صورت با روی خندان و درخشان و با زبانی فصیح در شب اول قبر در حضور این فرد ظاهر شود و به او می‏ گوید: ای دوست من مژده می ‏دهم تو را که از هر شدّت و سختی نجات یافتی، نمازگزار می‏گوید: تو کیستی که من تاکنون چنین صورتی زیبا با چنین جلوه ‏ای ندیدم و سخنی شیرین‏تر از کلام تو نشنیده ‏ام و بویی بهتر از بوی تو نبوئیدم در پاسخ می‏گوید: من همان نماز لیله الرغائبم که شما انجام دادی.

لیله الرغائب

کیفیت اعمال لیله الرغائب

سید در “اقبال” و علامه در “اجازه بنی زهره” درباره اعمال لیله الرغائب نقل کرده اند:از جمله اعمال این شب نمازی است که گناهان بسیار به سبب او آمرزده شود و هر که این نماز را بگذارد، چون شب اول قبر او شود، حق تعالی بفرستد ثواب این نماز را بسوی او به نیکوترین صورتی با روی گشاده و درخشان و زبان فصیح.
پس با وی گوید: ای حبیب من بشارت باد ترا که نجات یافتی از هر شدت و سختی . گوید تو کیستی ، به خدا سوگند که من روئی بهتر از روی تو ندیدم و کلامی شیرین تر از کلام تو نشنیده ام و بوئی بهتر از بوی تو نبوئیدم.

گوید: من ثواب آن نمازم که در فلان شب از فلان ماه از فلان سال بجای آوردی. آمدم امشب به نزد تو تا حق ترا ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم.
وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود من سایه بر سر تو خواهم افکند در عرصه قیامت.
پس خوشحال باش که خیر از تو هرگز معدوم نخواهد شد.

دعای لیلهالرغائب

دعای لیلهالرغائب، دعای بسیار با فضیلت و پرمعنی است که خواندن آن در این شب، ثواب زیادی دارد. در این دعا، بنده با توسل به خداوند و نام‌های بزرگ و مقدس او، از او درخواست‌های مختلفی می‌کند. از جمله این درخواست‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

طلب شرف و کرامت طلب روزی و گشایش طلب آمرزش و عافیت طلب سلامتی و حفظ طلب قبولی اعمال طلب ایمنی از شر هر چیز برآورده شدن همه حاجات

خواندن این دعا، بنده را به یاد عظمت خداوند و توانایی او در برآورده کردن حاجات می‌اندازد و به او امید می‌بخشد. همچنین، خواندن این دعا، موجب تقویت ایمان و تقوای بنده می‌شود.

علاوه بر دعای مخصوص لیلهالرغائب، خواندن سایر ادعیه و نمازهای مستحب نیز در این شب توصیه شده است.

بهترین دعا در لیله الرغائب

از جمله این اعمال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

روزه گرفتن خواندن دوازده رکعت نماز که در هر رکعت یک بار سوره حمد و سه بار سوره قدر و دوازده بار سوره توحید خوانده می‌شود خواندن زیارت امام حسین (ع)

شب لیلهالرغائب، فرصتی ارزشمند برای عبادت و بندگی خداوند است. مسلمانان باید از این فرصت استفاده کنند و با انجام اعمال صالح، رضایت خداوند را جلب کنند.

فضیلت لیله الرغائب

در فضیلت این شب روایات زیادی از ائمه معصومین(ع) نقل شده است. از جمله:

رسول خدا (ص) فرمودند: «هر کس شب اول جمعه ماه رجب را روزه بگیرد و در آن شب دوازده رکعت نماز بخواند که در هر رکعت یک بار سوره حمد و سه بار سوره قدر و دوازده بار سوره توحید را بخواند، خداوند گناهان او را می‌آمرزد و اگر از دنیا برود بهشت بر او واجب می‌شود».

امام صادق (ع) فرمودند: «در شب اول جمعه ماه رجب دعا مستجاب می‌شود و در آن شب فرشتگان به زمین می‌آیند و می‌گویند: خداوندا! حاجت هر حاجت‌مندی را که امشب دعا کند، برآورده کن».

اعمال لیله الرغائب

اعمال لیله الرغائب

اعمال مستحب زیادی برای این شب ذکر شده است که از جمله مهم‌ترین آنها عبارتند از ، بهترین دعای لیله الرغائب:

روزه گرفتن در روز پنجشنبه اول ماه رجب

خواندن دوازده رکعت نماز که در هر رکعت یک بار سوره حمد و سه بار سوره قدر و دوازده بار سوره توحید را می‌خوانیم.

بعد از نماز هفتاد مرتبه صلوات بر محمد و آل محمد می‌فرستیم.

بعد از آن هفتاد مرتبه می‌گوییم: «سبحان قدوس رب الملائکه و الروح»

بعد از آن سر از سجده برمی‌داریم و هفتاد مرتبه می‌گوییم: «رب اغفر و ارحم و تجاوز عمّا تعلم انک انت العلی الأعظم»

سپس دوباره به سجده می‌رویم و همان ذکرها را می‌گوییم.

در پایان دعای مخصوصی نیز برای این شب ذکر شده است که می‌توان خواند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بهترین دعای لیله الرغائب / بهترین دعا برای شب لیلهالرغائب»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..