تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بررسی ترانزیت ریلی کالا و مسافر بین ایران، عراق و سوریه

به گزارش خبرگزاری فارس، «رزاق السعداوی»؛ وزیر حمل‌ونقل عراق در سفر به دمشق با نخست‌وزیر و وزیران خارجه و حمل‌ونقل سوریه دیدار کرد و در گفت‌وگو با العهد لبنان با‌ اشاره به اهمیت موقعیت جغرافیایی سوریه و عراق و لزوم بهره‌مندی از آن در راستای منافع دو کشور، خبر داد: در این دیدارها موضوع اتصال ریلی و ترانزیت و همچنین طرح مسیر توسعه مورد بررسی قرار گرفت.
«زهیر خزیم»؛ وزیر حمل‌ونقل سوریه نیز تاکید کرد که قرار است موضوع طرح اتصال ریلی بین سوریه و عراق تا جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار گیرد و همچنین طرح‌های مربوط به حمل‌ونقل کالا با همکاری کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از جمله ایران نیز بررسی می‌شود.
او بر اهمیت فعال‌‌سازی حمل‌ونقل هوایی  و افزایش پروازهای بین سوریه و عراق و همچنین همکاری برای تقویت ناوگان شرکت مشترک سوری عراقی مختص حمل‌ونقل زمینی بین دو کشور با خودروهایی جدید تاکید کرد.
«سلیمان خلیل»؛ رئیس‌دفتر رسانه‌ای وزارت حمل‌ونقل سوریه هم حمل‌ونقل را شریان حیاتی ارتباط بین سوریه و عراق با توجه به طولانی بودن مرزهای مشترک بین دو کشور توصیف کرد و افزود: گذرگاه بوکمال از سمت سوریه و در مقابل آن گذرگاه القائم در خاک عراق گذرگاه مهمی است که می‌تواند برای تبادل کالا و توسعه فعالیت‌های تجاری صادرات و واردات بین دو کشور و همچنین از عراق به لبنان و بنادر سوریه برای انتقال به سایر کشورها مورد استفاده قرار گیرد.
رئیس‌دفتر رسانه‌ای وزارت حمل‌ونقل سوریه افزود: وزیر حمل‌ونقل عراق و مسئولین کابینه سوریه پروژه اتصال ریلی بین ایران، عراق و سوریه را بررسی کردند که یک پروژه سه گانه و راهبردی برای انتقال زائران و کالاها بین این کشورهاست، به نحوی که هر کدام از این سه کشور خطوط راه آهن در جغرافیای مرتبط با خود را تکمیل و به دو کشور دیگر متصل خواهد کرد.
جابه‌جایی سالانه 3 میلیون مسافر
همچنین «یونس الکعبی»؛ مدیرکل راه آهن عراق درباره جزئیات روند احداث مسیر ریلی شلمچه بصره با تاکید بر اینکه امضای توافق بین تهران و بغداد بر سر احداث راه آهن شلمچه بصره در سفر رسمی وزیر حمل‌ونقل عراق به ایران در فروردین ماه گذشته منعقد شد، افزود: این پروژه در راستای طرح سرمایه‌گذاری راهبردی عراق در بودجه سال 2023 است.
وی ضمن رد شایعات درباره ادعای واگذاری زمین‌های خاک عراق به ایران برای راه‌اندازی پروژه راه آهن شلمچه – بصره تاکید کرد که این پروژه در زمین‌های عراق در حال احداث است و ایران مسئولیت مین‌زدایی به طول ۱۶ کیلومتر در محدوده پروژه را بر عهده گرفته است.
مدیرکل راه آهن عراق تاکید کرد: راه‌آهن شلمچه و بصره صرفاً برای جابه‌جایی مسافران است و در تفاهم‌نامه‌ مربوط به آن این قضیه مستند شده تا سالانه به بیش از سه میلیون مسافر خدمات‌رسانی کند. اتصال مسیر ریلی ایران و عراق از طریق خطوط قدیمی و نه خطوط مرتبط با پروژه مسیر توسعه انجام می‌شود.
وی بخش دشوار پروژه را ساخت پل ناوبری بر روی اروند رود خواند و افزود: برای احداث کل این مسیر 32 کیلومتری چهار و نیم کیلومتر از اراضی کشاورزی عراقی به نفع شرکت راه آهن عراق خریداری شده است.
وزارت حمل‌ونقل عراق هم روز جمعه با رد شایعاتی رسانه‌ای در مورد واگذاری زمین‌های عراق به ایران برای احداث راه‌آهن شلمچه و بصره که با هدف ضربه زدن به روابط دوستانه بین بغداد و تهران مطرح شده است، تاکید کرد: پشت این اخبار طرف‌هایی هستند که تلاش می‌کنند مانع تکمیل پروژه‌های راهبردی این وزارتخانه شوند که توسط شرکت راه‌آهن ملی عراق اجرا می‌شود و در بودجه سال ۲۰۲۳ دولت فدرال مرکزی گنجانده شده است.
وزارت حمل‌ونقل عراق تاکید کرد که در بند سوم تفاهمنامه بین وزارت حمل‌ونقل عراق و وزارت راه ایران مقرر شده که عراق مسئولیت ساخت خط راه آهن، سایت‌ها و ایستگاه‌ها را بر عهده بگیرد و طرف ایرانی ساخت پل ناوبری بر روی اروند رود و مین‌روبی به طول ۱۶ کیلومتر در محدوده پروژه را انجام دهد.
مسیر ریلی شلمچه به بصره ۳۶ کیلومتر طول دارد و عراقی‌ها برای احداث آن ۲۱۵ میلیارد دینار معادل ۱۴۸ میلیون دلار بودجه اختصاص داده‌اند. این خط ریلی می‌تواند به عنوان مسیری مناسب برای انتقال زائران ایرانی به کربلا و زائران و مسافران عراقی به ایران در طول سال مورد استفاده قرار گیرد. مقامات ایرانی و عراقی امیدوارند که تا سال ۱۴۰۴ مسافران کربلای معلی مستقیم از تهران تا کربلای معلی با شبکه ریلی خود را برای مراسم اربعین به عراق برسانند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بررسی ترانزیت ریلی کالا و مسافر بین ایران، عراق و سوریه»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..