تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




WWDC 2023 و ویژن پرو؛ ورود به دنیای پسا-آیفون؟

اپل در WWDC 2023 از هدست‌ Vision Pro رونمایی کرد تا انقلاب تکنولوژی آیفون را تکرار کند؛ زمان مشخص می‌کند که چقدر در این راه موفق بوده است.

کنفرانس WWDC 2023؛ مهم‌ترین رویداد اپل در ده سال گذشته. نفس‌ها حبس در سینه برای رونمایی از چیزی که اپل آن را «پیشرفته‌ترین دستگاه الکترونیکی شخصی تاریخ» می‌خواند. راستش را بخواهید ما هم تقریباً متقاعد شده بودیم که هدست واقعیت ترکیبی اپل قرار است انقلاب تکنولوژی آیفون را بار دیگر در دنیا تکرار کند. آیا ما الان داریم در دوران پسا-آیفون زندگی می‌کنیم؟

تیم کوک در کنفرانس دیشب، هدست Vision Pro را «آغاز عصری جدید برای صنعت رایانش» نامید و با همان اعتمادبه‌نفسی که از ارزشمندترین شرکت دنیا انتظار داریم، گفت: «درست همان‌طور که مک ما را با رایانش شخصی و آیفون ما را با رایانش موبایلی آشنا کرد، ویژن پرو ما را با رایانش فضایی آشنا می‌کند.»

رایانش فضایی (Spatial Computing) البته ربطی به هواوفضا ندارد و منظور گستره‌ی سه‌بعدی دنیایی است که در آن زندگی می‌کنیم؛ جایی که کامپیوترها به‌کمک تکنولوژی واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی از دنیای دوبعدی دیجیتالی خارج شده و به دنیای سه‌بعدی ما انسان‌ها پا می‌گذارند تا بدین‌ترتیب دنیای واقعی با فضای دیجیتالی که سال‌ها است درون نمایشگر‌های مسطح تجربه کرده‌ایم، به هم گره بخورند.

اگر از کنفرانس WWDC 2023 دیشب، رونمایی از هدست ویژن پرو را بگیریم، به‌راحتی می‌توان به ‌آن لقب کسالت‌بارترین رویداد اپل در سال‌های اخیر را داد؛ iOS 17 که مهم‌ترین به‌روزرسانی سیستم‌عامل اکوسیستم اپل به‌شمار می‌رود، فقط تغییراتی در سطح اپلیکیشن بود، نه سیستم‌عامل و مهم‌ترین تغییر مک‌بوک ایر جدید هم نمایشگر ۱۵ اینچی آن بود. مک پرو هم اگرچه با تراشه‌ی قدرتمند M2 Ultra کمی خودنمایی کرد، بعید است با برچسب قیمتی ۷۰۰۰ دلاری‌اش بتواند نظر کاربران زیادی را به‌خود جلب کند.

اما شاید نیازی نباشد WWDC 2023 را بدون ویژن پرو در نظر بگیریم؛ دستگاهی که دست‌کم از آنچه در دموی معرفی ۹ دقیقه‌ای آن دیدیم، به‌اندازه‌ای شگفت‌انگیز به‌نظر می‌رسید که قیمت ۳۵۰۰ دلاری آن را توجیه کند. اپل در این دمو طوری هدست واقعیت ترکیبی خود را معرفی کرد که انگار قرار است ۲۴ ساعته بخشی از زندگی روزمره‌ی ما باشد؛ زندگی‌ای که در آن حتی به آیفون هم نیازی پیدا نخواهیم کرد!

شاید واقعاق دنیای پسا‌-آیفون از حالا شروع شده؛ سؤال اینجا است که چقدر طول می‌کشد تا تکنولوژی واقعیت ترکیبی به نقطه‌ای برسد که مردم استفاده از آن را به گوشی‌های هوشمند ترجیح دهند؟

کپی لینک

کنفرانس WWDC 2023 اپل در ۱۱ دقیقه

تماشا در یوتیوب

کپی لینک

مهم‌ترین اتفاقات کنفرانس WWDC 2023

در کنفرانس WWDC 2023، اپل از هدست واقعیت ترکیبی Apple Vision Pro، سه محصول سخت‌افزاری در دنیای مک‌ها و به‌روزرسانی شش سیستم‌عامل در اکوسیستم متنوع خود رونمایی کرد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

کپی لینک

هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو

هدست اپل که پس از سال‌ها انتظار با نام Apple Vision Pro معرفی شد، شبیه عینک اسکی است و به‌مدد پردازنده‌ی قدرتمند M2 به‌همراه تراشه‌ی جدیدی به نام R1، فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی را ترکیب می‌کند؛ به‌طوری‌که قابلیت‌های مبتنی‌بر واقعیت مجازی ازطریق دو نمایشگر پرنور 4K از نوع میکرو OLED به‌نمایش درمی‌آیند و دوربین‌های خارجی با فعال‌سازی حالت Pass-Through دست‌یابی به قابلیت‌های واقعیت افزوده را امکان‌پذیر می‌کنند.

هدست ویژن پرو به باتری خارجی مجهز است که تا دو ساعت انرژی تأمین می‌کند و کاربر باید آن را در داخل جیبش بگذارد. البته امکان استفاده از هدست درحالی‌که پک باتری با کابل USB-C به شارژ است، وجود دارد.

برخلاف سایر هدست‌های بازار، در ویژن پرو خبری از کنترلر مجزا نیست و می‌توانید با نگاه به آیکون‌ها، آن‌ها را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید با دست خود، آیکون‌ها را نگه دارید و در صفحه اسکرول کنید.

از قابلیت‌های جالب این هدست می‌توان به اجرای «صدها هزار» اپلیکیشن آیفون و آیپد، ساخت نسخه‌ی مجازی از کاربر با اسکن چهره، بهره‌گیری از فناوری صدای فراگیر (Spatial Audio)، ضبط ویدیو با دوربین سه‌بعدی، تماشای فیلم و سریال و اجرای بازی‌های ویدیویی نام برد.

هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو ۳٬۴۹۹ دلار قیمت دارد و «اوایل سال ۲۰۲۴» عرضه می‌شود.

کپی لینک

مک بوک ایر ۱۵ اینچی با تراشه M2

مک بوک ایر پرفروش‌ترین لپ تاپ دنیا است و در بازارهایی نظیر آمریکا محبوبیت قابل‌توجهی دارد، به‌همین‌دلیل رونمایی مک بوک ایر ۱۵ اینچ در WWDC 2023 اتفاقی پراهمیت محسوب می‌شود.

این نخستین باری است که اپل در لپ تاپ‌های خانواده‌ی مک بوک ایر از نمایشگر ۱۵ اینچ استفاده می‌کند. در حال حاضر هیچ‌یک از مدل‌های مک بوک پرو نمایشگر ۱۵ اینچ ندارند. اپل می‌گوید مک بوک ایر ۱۵ اینچ با ضخامت تنها ۱۱٫۵ میلی‌متر و وزن ۱٫۳۶ کیلوگرم، «بهترین و باریک‌ترین لپ تاپ ۱۵ اینچ دنیا است.»

نمایشگر ۱۵٫۳ اینچ مک بوک ایر جدید روشنایی ۵۰۰ نیت و حاشیه‌ی پنج میلی‌متری دارد و در بالای آن وب‌کم 1080p دیده می‌شود. به ادعای اپل، مک بوک ایر ۱۸ ساعت شارژدهی می‌کند. جدیدترین لپ تاپ اپل به پردازنده‌ی M2 مجهز است و ۶ اسپیکر با پشتیبانی از فناوری Spatial Audio دارد.

اپل مک بوک ایر ۱۵ اینچ را با قیمت پایه‌ی ۱٬۲۹۹ دلار از هفته‌ی آینده روانه‌ی بازار می‌کند.

کپی لینک

مک پرو با تراشه M2 Ultra

مک پرو پس از چهار سال با اولین به‌روزرسانی بزرگ خود در قالب تراشه‌ی قدرتمند M2 Ultra همراه بود؛‌ پردازنده ۲۴ هسته‌ای و پردازنده گرافیکی ۷۶ هسته‌ای، ۳۰ درصد سریع‌تر از M1 Ultra و د تا ۲۰ درصد سریع‌تر از M1 Ultra. این تراشه براساس فرایند ۵ نانومتری نسل دوم با ۱۳۴ میلیارد ترانزیستور ساخته شده و ۵۰ درصد حافظه بیشتری را نسبت به نسل پیشین پشتیبانی می‌کند.

درکنار تراشه M2 Ultra، مک پرو شامل شش اسلات PCIe نسل ۴ و هشت پورت Thunderbolt داخلی ارائه می‌شود. می‌توان این دستگاه را با پردازنده گرافیکی ۷۶ هسته‌ای و ۱۹۲ گیگابایت حافظه پیکربندی کرد. طبق ادعای اپل، قدرتمندترین مدل این محصول دارای عملکردی ۳ برابر سریع‌تر از قدرتمندترین مک پرو با تراشه‌ی اینتل خواهد بود.

مک پرو از ۱۳ ژوئن با قیمت پایه‌ی ۶۹۹۹ دلار در فروشگاه‌های اپل به فروش خواهد رسید.

کپی لینک

مک استودیو با تراشه M2 Ultra

مک استودیو جدید هم مانند مک‌بوک ایر و مک پرو از طراحی مشابه سال گذشته استفاده می‌کند؛ اما حالا به تراشه M2 Ultra که قدرت به‌مراتب بیشتری را در مقایسه با نسل پیشین با خود به‌همراه دارد، مجهز است.

اهالی کوپرتینو M2 Ultra را «هیولای دنیای تراشه‌ها» خطاب می‌کنند. همانند نسل پیشین M2 Ultra از دو تراشه M2 Max تشکیل شده که از طریق فناوری Ultra Fusion اپل به‌یکدیگر متصل شده‌اند. این تراشه در قدرتمندترین نسخه خود از ۲۴ هسته پردازشی به‌همراه ۷۶ هسته گرافیکی بهره می‌برد که بنا به‌ادعای اپل ۳۰ درصد از نسل پیشین قوی‌تر خواهد بود. این شرکت همچنین ادعا می‌کند حداکثر حجم وظایفی که گرافیک M2 Ultra می‌تواند پردازش کند توسط هیچ گرافیک مجزای دیگری قابل پردازش نخواهد بود!

قیمت پایه مک استودیو با تراشه M2 Max معادل ۱۹۹۹ دلار خواهد بود.

کپی لینک

iOS 17

به‌روزرسانی سیستم‌عامل آیفون، آن هم با تغییرات نه‌چندان چمشگیر، تاحدود زیادی زیر سایه‌ی رونمایی از هدست واقعیت ترکیبی Apple Vision Pro قرار گرفت، اما باتوجه‌ به روندی که هر سال شاهدش هستیم، اکثر کاربران به‌هرحال آیفون‌های خود را به iOS 17 ارتقا خواهند داد.

اولین ویژگی بزرگی که برای iOS 17 معرفی شد، ساخت «پوستر»‌های جداگانه و خوش‌رنگ‌ولعاب برای لیست مخاطبان است. قابلیت جدیدی به‌نام Check In نیز کمک می‌کند تا در صورت تأخیر در رسیدن به مقصد، پیامی حاوی موقعیت مکانی، میزان شارژ باتری و وضعیت آنتن‌دهی گوشی به‌طور خودکار به دوستان و خانواده ارسال شود.

اپل با به‌روزرسانی iOS 17 اپلیکیشن جدیدی با نام Journal را برای خاطره‌نویسی منتشر کرده که به‌طور خودکار، به‌کمک یادگیری ماشین و باتوجه به داده‌های آیفون، لحظه‌هایی را که شاید دوست داشته باشید به صورت خاطره ثبت کنید، به شما پیشنهاد می‌دهد.

سیستم‌عامل جدید آیفون شامل حالت جدیدی برای لاک‌اسکرین خواهد بود که در حالت افقی و زمانی‌که آیفون در حال شارژ با استند مگ‌سیف است، فعال می‌شود و صفحه‌نمایش آیفون برای نشان دادن تاریخ، ساعت، فعالیت‌های زنده و انواع ویجت‌ها برای نمایش آ‌ب‌وهوا، قرارهای تقویم و غیره تبدیل می‌کند.

در iOS 17 قابلیت جدیدی به ایردراپ به‌ نام NameDrop اضافه شده که امکان ارسال اطلاعات تماس شامل آدرس ایمیل، شماره تلفن و «پوستر» را تنها با نزدیک کردن دو آیفون به هم فراهم می‌کند. اپل سرانجام کلمه‌ی «Hey» را از پرامپت «Hey Siri» برای فعال کردن دستیار صوتی آیفون حذف کرد تا کاربران صرفاً با گفتن Siri آن را فعال کنند.

کپی لینک

iPadOS 17

نسخه جدید آیپداواس بهبودهای ویژه‌ای در Stage Manager و همچنین شخصی‌سازی لاک‌اسکرین و ویجت‌های تعاملی پیشکش می‌کند. به طور کلی، بخش اعظمی از ویژگی‌های سیستم عامل iOS 17 را ازجمله قابلیت‌های Messages، توسعه ظرفیت AirDrop و ویرایش خودکار هوشمندتر در آیپداواس ۱۷ نیز دردسترس قرار می‌گیرند.

قابلیت Stage Manager که در سال گذشته با آیپداواس ۱۶ معرفی شد در تمام مدل‌های آپید دردسترس قرار نگرفت و محدود به مدل‌هایی بود که مجهز به تراشه M1 بودند. اکنون با آیپداواس ۱۷ اپل قصد دارد توانایی‌های قابلیت Stage Manager را فراتر ببرد.

علاوه‌براین، آیپداواس ۱۷ در بخش شخصی‌سازی لاک‌اسکرین نیز قابلیت‌های ارائه‌شده در iOS را به ارث می‌برد و کاربری آن به‌شدت شبیه به آیفون خواهد بود. ویجت‌ها در آیپداواس ۱۷ تعاملی می‌شوند و به لمس کاربر واکنش نشان خواهند داد. برنامه Messages راه‌های جدیدی برای برقراری ارتباط ازجمله ایموجی استیکر و امکان ساخت Live Stickers با عکس‌های شخصی و برش پس‌زمینه فراهم می‌کند.

کپی لینک

macOS Sonoma

پشتیبانی از ویجت‌ها، بزرگترین تغییر نسخه جدید مک او اس موسوم به macOS Sonoma محسوب می‌شود و سیستم‌عامل دسکتاپ کوپرتینویی‌ها را بیش‌از پیش شبیه پلتفرم موبایل این شرکت خواهد کرد.

اپل می‌گوید زمانی که کاربران روی برنامه یا پنجره‌ای سوییچ کنند، ویجت‌ها محو‌ شده و با تصویر زمینه یکپارچه می‌شوند تا کاربر تمرکز خود را روی پنجره باز حفظ کند و نمایش ویجت‌ها باعث حواس‌پرتی نشود. ساختار ویجت‌ها در macOS 14 همانند ویجت‌های iOS زنده و تعاملی خواهند بود و کاربران می‌توانند از طریق آن‌ها پخش موسیقی،‌ کنترل دستگاه‌های هوشمند و اموری چون تنظیم یادآوری‌ها، هشدارها و موارد مشابه را برعهده بگیرند و بهره‌وری خود را افزایش دهند.

دومین ویژگی پربحت به اضافه‌شدن حالت بازی یا Game Mode برمی‌گردد. به‌کمک این قابلیت، بازی‌ها می‌توانند حداکثر توان CPU و GPU را برای فریم‌ریت‌های بالاتر به‌کار بگیرند. انتشار عناوینی چون Death Stranding و Resident Evil Village: Winters’ Expansion درکنار چند عنوان محبوب دیگر در آینده‌ای نزدیک خبر خوشی برای خوره‌های گیم علاقمند به سیستم‌عامل مک خواهد بود.

تجربه جلسات غیرحضوری با قابلیت‌های جدید مک او اس سونوما در زمینه ویدئو کنفرانس بهبود یافته است. در نهایت نسخه جدید مک او اس یکی دیگر از بزرگترین تغییراتش را در مرورگر خود یعنی سافاری تجربه می‌کند. اکنون سافاری به قابلیت اشتراک‌گذاری رمزهای عبور و Passkeyها مجهز شده و سرانجام پشتیبانی از پروفایل‌های کاربری به‌آن اضافه‌شده است.

کپی لینک

tvOS 17

در tvOS 17 که برای Apple TV 4K و Apple TV HD منتشر خواهد شد، شاهد Control Center بازطراحی‌شده‌، راهی برای پیدا کردن ریموت کنترل اپل تی‌وی به کمک آیفون و همچنین برخی گزینه‌های جدید برای اسکرین‌سیور (screensaver) هستیم.

اهالی کوپرتینو همچنین اپ FaceTime را به Apple TV می‌آورند. تماس تصویری در اپل تی‌وی به کمک Continuity Camera امکان‌پذیر می‌شود. درواقع، آیفون یا آیپد کاربر به عنوان دوربین و میکروفون تلویزیون به کار گرفته می‌شود.

همچنین اواخر امسال، برنامه‌های کنفرانس ویدیویی مانند Webex و Zoom در tvOS راه‌اندازی می‌شوند و قابلیت‌های ارتباطی خود را به Apple TV 4K می‌آورند.

کپی لینک

watchOS 10

اپل در حال به‌روزرسانی نرم افزار اپل واچ با ویجت‌های جدید و اپ‌های بازطراحی‌شده برای نمایش اطلاعات بیشتر در یک نگاه است. ویجت‌ها می‌توانند اطلاعات متنی را در طول روز، مانند یادآوری‌های دارو یا هشدارهای تقویم، مشابه نحوه عملکردشان در آیفون نشان دهند. همچنین راه‌های جدیدی برای پیمایش و دسترسی سریع به محتوا وجود دارد.

اکنون Control Center با دکمه کناری قابل دسترسی است و می‌توان به سرعت آن را هر زمان که دوست داشتید اجرا کنید. همچنین با دوبار کلیک روی Digital Crown به برنامه‌هایی که اخیراً استفاده شده‌اند برمی‌گردید.

واچ‌اواس ۱۰ در ویژگی‌های مربوط به حوزه سلامتی نیز پیشرفت‌هایی کرده؛ ازجمله بهبودهایی برای دوچرخه سواری و پیاده‌روی، اضافه شدن اپلیکیشن Mindfulness برای سلامت روان، NameDrop برای اشتراک اطلاعات تماس با نزدیک کردن واچ به آیفون دیگران، نقشه‌های آفلاین و پخش پیام ویدیویی FaceTime.

کپی لینک

visionOS

اپل در WWDC 2023 سیستم‌عامل کاملاً جدیدی به‌نام ویژن او اس (visionOS) معرفی کرد که در هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو استفاده می‌شود و دست‌یابی به Spatial Computing را امکان‌پذیر می‌کند.

سیستم‌عامل انقلابی جدید اپل بر نمایش المان‌های دیجیتالی روی تصویر دنیای واقعی متمرکز است و قابلیت‌های هیجان‌انگیز فراوانی دارد. کاربران هدست اپل ازطریق چشم، دست و صدا می‌توانند با این محصول تعامل برقرار کنند. برای نمونه می‌توانید صرفاً با نگاه به یک باکس جست‌و‌جو و حرف زدن، متن موردنظر را تایپ و جست‌و‌جو کنید. می‌توانید برای انتخاب آیتم‌ها دو انگشت خود را به هم بچسانید یا ازطریق دست شروع‌ به اسکرول کنید.

اپل می‌گوید هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو ازطریق قابلیت EyeSight در سیستم‌عامل visionOS چشم‌های شما را به افرادی که دور و برتان هستند نمایش می‌دهد.

شما درباره‌ی کنفرانس WWDC 2023 چه نظری دارید؟ آیا اپل توانست با رونمایی‌های امسال خود انتظارات شما را برآورده کند؟ آینده‌ی هدست ویژن پرو را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «WWDC 2023 و ویژن پرو؛ ورود به دنیای پسا-آیفون؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..