تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نماینده مجلس: اینترنت ایران باید مانند چین شود

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اینترنت چین را الگوی مناسبی برای ما دانسته و معتقد است برای جلوگیری از نفوذ دشمنان باید اینترنتی مانند چین داشته باشیم.

حسین جلالی، نماینده مجلس، در گفت‌وگو با سایت دیدبان ایران مهم‌ترین مسئله‌ و چالشی را که در خصوص اینترنت در کشور وجود دارد، موضوع نفوذ سایبری سایر کشورها به سازمان‌ها می‌داند. او اعتقاد دارد موضوعاتی مانند تحریم شرکت‌ ابرآروان از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا چندان حائز اهمیت نیست چراکه به زعم او این تحریم‌ها تأثیری ندارد و کار بیهوده‌ای است. به اعتقاد او آنچه مهم است، دستبردی است که دشمنان از طریق اینترنت به اطلاعات کشور می‌زنند:

«امروزه هکرها وارد سیستم‌ها می‌شوند و بر روند سیستم‌ها تأثیر می‌گذارند، به اطلاعات دستبرد می‌زنند و باعث تخریب‌هایی در بعضی از مراکز مثل کارخانه‌ها و سازمان‌ها و پتروشیمی می‌شوند و آن را به آتش می‌کشند. در این شرایط تحریم یک شرکت مثل ابرآروان، در مقایسه با هکرهای بین‌المللی مسئله‌ای نیست. فقط ممکن است فضای توسعه آن را در منطقه جغرافیایی محدود کنند.»

راهکاری که عضو کمیسیون فرهنگی مجلس برای مقابله با این معضل ارائه می‌کند این است که اینترنت کشور مانند اینترنت در چین شود که هکرها تا امروز نتوانسته به آن نفوذ کند: «باید توجه کنیم که هکرها در هر سازمانی بتوانند ورود می‌کنند؛ پس باید ببینیم کشورهایی که مورد حمله هکرها قرار نمی‌گیرند چه کار می‌کنند. هکرها تا به حال موفق به نفوذ به سیستم‌های چین نشده‌اند؛ چرا؟ چون چین اینترنت ملی دارد. باید اینترنت ایران مانند چین شود.»

بنابراین، جلالی اعتقاد دارد آنچه که می‌تواند ما را از هک و نفوذ سایبری در امان نگه دارد شبکه ملی اطلاعات است. تعبیر این نماینده مجلس از شبکه ملی اطلاعات مخزنی از اطلاعات است که صرفاً در دسترس خود ما خواهد بود و دیگر کشورها نمی‌توانند به آن دسترسی داشته باشند: «باید مخزنی داشته باشیم که تمام اطلاعاتمان داخل آن باشد و از آن مخزن گزینش کنیم. آن مخزنی که حوزه مشترک جمع‌‌آوری داده‌ها باشد، هنوز شکل نگرفته است. هکرها به آن مخزن که تحت عنوان اینترنت ملی از آن یاد می‌کنیم، ورود می‌کنند؛ آن‌وقت ما هستیم که دوست و دشمن یا ویروس و غیرویروس را تشخیص می‌دهیم و شناسایی می‌کنیم.»

به گفته او، کشور در حوزه اینترنت و توسعه شبکه ملی اطلاعات پیشرفت‌هایی داشته اما هنوز توسعه این شبکه کامل نشده و هنوز تا رسیدن به اینترنت صددرصد ملی فاصله داریم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران و برخی شرکت‌های ایرانی نیز اشاره کرده و عموم این تحریم‌ها را بیهوده و بی‌اثر دانست و توضیح داد: «آن‌ها خروجی نمی‌گیرند که مثلاً تحریم این شرکت یا تحریمی که علیه آقای نوباوه یا راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی یا آقای یزدی‌خواه نایب رییس کمیسیون چه نتیجه و خروجی مهمی برایشان داشت؟ اگر نتیجه خارجی ندارد و بود و نبود آن فرقی نداشته باشد، پس کار بیهوده‌ای است.»

به گفته او، نه همه تحریم‌های آمریکا اما بود و نبود بسیاری از تحریم‌های اعمال‌شده از سوی آمریکا تفاوتی نداشته و اثری بر مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ندارد و همچنین، اگر تحریمی مؤثر نباشد و هیچ آسیب و محدودیتی برای ما نداشته باشد، ارزش ندارد درباره آن بحث کنیم.

این نماینده مجلس موضوع تحریم ابرآروان از جانب وزارت خزانه‌داری آمریکا را هم یک نمونه از همین تحریم‌های بی‌اثر دانسته و علت آن را این‌طور توضیح داد: «آمریکا با این تحریم‌ها دنبال فضاسازی است یعنی می‌خواهد شعاری داده باشد که من هنوز نفس می‌کشم هنوز هستم و می‌توانم کاری کنم. مثل گرگی که در حال احتضار و مرگ است هر دم یک زوزه‌ای می‌کشد که بگوید من حیات دارم که کسی کاری با او نداشته باشد. تحریم‌های آمریکا در همین حد هستند و فقط شعارند، نتیجه عملی ندارند.»

او در ادامه به فیلترینگ شبکه اجتماعی چینی تیک‌تاک در آمریکا هم اشاره کرده و گفت: «آن‌ها وقتی به تیک‌تاک که برای خودشان است و درصد بالایی از کاربرانش آمریکایی هستند و سرورهایش در آمریکا هستند رحم نمی‌کنند توقع دارید به شرکت ابرآروان ما رحم کنند؟ آن‌ها هیچ‌وقت از ما و عملکرد ما راضی نیستند، از ما خوششان نمی‌آید و به هر نحوی که بتوانند ولو در فضای شعاری و در فضای مجاز یاعلام می‌کنند که شرکت‌های ما را تحریم می‌کنند.»

کپی لینک

با وجود فیلترینگ نیازی به طرح صیانت نداریم

جلالی که از مدافعان طرح صیانت هم هست، در توضیح این که این طرح در چه وضعیتی قرار دارد توضیح داده است که با وجود اعمال فیلترینگ برخی پلتفرم‌های بین‌المللی دیگر در دستور کار مجلس نیست. او در این خصوص تصریح کرد:

«طرح صیانت یا بهتر است بگوییم طرح ساماندهی فضای مجازی در دستور کار ما نیست و مجلس برنامه‌ای برای اعمال این طرح ندارد. با توجه به اینکه پیش از این وزارت ارتباطات بسیاری از اپلیکیشن‌های خارجی را محدود کرد طرح ساماندهی دیگر موضوعیت ندارد چون نتیجه‌ای برای ما ندارد.»

نماینده مردم رفسنجان به موضوع راه‌اندازی نمایندگی این پلتفرم‌ها در ایران، که شرط برداشته شدن فیلترینگ آن‌ها اعلام شده است، هم اشاره کرده و گفت: «یکی از برنامه‌های ما این بود که با اپلیکیشن‌های خارجی صحبت کنیم که فعالیت آن‌ها مشروط به وجود دفتر نمایندگی و سرور در داخل کشور باشد؛ اما وقتی قابلیت دسترس به اینستاگرام و سایر موارد وجود ندارد موضوع بحث ما دیگر این موضوع نیست.»




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نماینده مجلس: اینترنت ایران باید مانند چین شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..