تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




عجیب‌ترین حقه‌ها و ترفندهای روانشناسی که باید بلد باشید

آخرین باری را که نتوانستید در مقابل خواسته‌ی طرف مقابلتان مقاومت کنید به‌ خاطر می‌آورید؟ زمانی که حتی خودتان هم از تصمیمی که گرفتید شگفت‌زده شدید و هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای آن پیدا نکردید. در چنین مواقعی احتمالاً طرف مقابلتان به‌طور آگاهانه یا ناخودآگاه از ترفندهای روانشناسی استفاده کرده و شما را تحت‌تأثیر قرار داده است.

شاید کمی عجیب به‌نظر برسد؛ اما ترفندهایی در دنیای روانشناسی وجود دارند که به‌سادگی شما را قادر می‌سازند تا طرف مقابل خود را وادار به کاری کنید که مطابق میل شما باشد. در این مقاله قرار است با برخی از عجیب‌ترین ترفندهای روانشناسی آشنا شویم؛ ترفندهایی که واقعاً جواب می‌دهند و کمتر کسی می‌تواند در مقابل آن‌ها مقاومت کند.

کپی لینک

۲۹ ترفند روانشناسی جالب که روی همه جواب می‌دهند

دنیای روانشناسی، دنیای عجیب و البته جذابی است. ترفندها و حقه‌هایی در این دنیا وجود دارند که شاید با شنیدن آن‌ها ابتدا به کارکردشان شک کنید؛ اما وقتی آن‌ها را به‌کار ببرید، از نتیجه‌ای که می‌گیرید قطعاً شگفت‌زده خواهید شد. در ادامه به معرفی برخی از عجیب‌ترین حقه‌ها و ترفندهای روانشناسی خواهیم پرداخت:

کپی لینک

بدون هیچ اصراری، موافقت طرف مقابل را بگیرید

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که برای صرف شام به یک رستوران رفته باشید و پس از صرف غذا، بدون هیچ اشتیاقی برای صرف دسر، ناخودآگاه در پاسخ پیشخدمت برای سفارش یک دسر خاص، تسلیم شده باشید. اگر با یادآوری چنین خاطره‌ای شروع به سرزنش خود و اراده‌تان کردید، دست نگه دارید؛ چراکه احتمالاً پیشخدمت رستوران برای راضی‌کردن و گرفتن سفارش دسر از شما، از یک ترفند روانشناسی ساده ولی تأثیرگذار استفاده کرده است.

ترفندی که در چنین مواقعی بیشتر افراد از آن استفاده می‌کنند بسیار ساده است: تکان‌دادن سر به بالا و پایین. بله، دقیقاً به همین سادگی است و شما می‌توانید با انجام همین کار ساده، موافقت طرف مقابل‌تان را بگیرید؛ بنابراین اگر در موقعیتی قرار گرفتید که نمی‌دانستید چطور می‌توانید نظر موافق طرف مقابل را جلب کنید، کافی است هنگام مطرح‌کردن پیشنهادتان به‌آرامی سرتان را به‌طرف بالا و پایین تکان دهید تا طرف مقابل تحت‌تأثیر شما و خواسته‌تان قرار گیرد.

کپی لینک

مچ کسی را که به شما خیره شده است به‌راحتی بگیرید

گاهی اوقات وقتی در جمعی حضور دارید، ممکن است احساس کنید که فردی به شما خیره شده است و به‌اصطلاح سنگینی نگاه او را حس کنید؛ اما دلیلی برای این حس خود نداشته باشید و حتی به احساس خود شک کنید. در چنین مواقعی نیاز نیست از ترفندهای پلیسی استفاده کنید یا از دیگران بخواهید که به شما کمک کنند؛ کافی است یک ترفند روان‌شناسی ساده را به‌ کار بگیرید تا از درستی احساس خود مطمئن شوید.

حتماً می‌دانید که خمیازه‌کشیدن مسری است و اگر شخصی در حضور ما خمیازه بکشد، ما هم بعد از او شروع به خمیازه‌کشیدن خواهیم کرد. با توجه به این واقعیت، وقتی احساس کردید کسی به شما خیره شده، خمیازه بکشید و سپس به طرف آن شخص برگردید و او را نگاه کنید. اگر وقتی به سمت شخص موردنظر برگشتید، متوجه شدید که او هم درحال خمیازه‌کشیدن است، می‌توانید مطمئن شوید که احساستان درست بوده و آن شخص در حال نگاه‌کردن به شما بوده است.

کپی لینک

کلمه‌ی مورد علاقه‌تان را بارها از زبان طرف مقابل‌ بشنوید

ترفندی که قصد معرفی آن را داریم، بیشتر شبیه یک آزمایش کوچک و بسیار جذاب است که قطعاً ارزش امتحان‌کردن را دارد. برای انجام این آزمایش جالب، کافی است یک کلمه‌ی خاص را در صحبت‌های طرف مقابل خود انتخاب کنید و هربار آن کلمه را می‌شنوید، سر خود را تکان دهید یا یک واکنش مثبت دیگر نشان دهید.

با انجام همین ترفند ساده متوجه خواهید شد که طرف مقابل بیشتر از قبل این کلمه را در جملات خود به‌کار می‌برد. دفعه‌ی بعد که با کسی درحال مکالمه بودید، اگر دوست داشتید کلمه‌ای را بیشتر از زبان او بشنوید، حتماً از این ترفند جذاب استفاده کنید.

کپی لینک

اطلاعات مورد نظرتان را به‌راحتی به‌دست آورید

گاهی اوقات ممکن است به اطلاعات خاصی نیاز داشته باشید و طرف مقابل از ارائه‌ی این اطلاعات به شما خودداری کند. در چنین مواقعی هم می‌توانید با یک ترفند روانشناسی بسیار ساده طرف مقابل را وادار کنید تا اطلاعات مورد نظر شما را در اختیارتان قرار دهد.

برای استفاده از این ترفند کاربردی کافی است در چنین شرایطی، اطلاعاتی غیرواقعی و کاملاً متناقض با واقعیت به زبان بیاورید. وقتی طرف مقابل که اطلاعات کامل و درستی هم در این زمینه دارد، شاهد اظهارنظرهای غیرواقعی و البته اعصاب‌خردکن شما باشد، به‌سرعت تحت تأثیر قرار می‌گیرد و تلاش می‌کند تا با ارائه‌ی اطلاعات درست، ثابت کند که شما اشتباه می‌کنید.

کپی لینک

طرف مقابل را به‌سادگی تحت‌تأثیر قرار دهید

گاهی اوقات ممکن است بخواهید طرف مقابل را تحت‌تأثیر قرار دهید و هیچ ایده‌ای برای این‌ کار نداشته باشید. اینجا است که یک ترفند روانشناسی ساده به شما کمک خواهد کرد تا به این هدف خود برسید و طرف مقابل، شما را فرد جذاب‌تری ببیند.

ترفندی که در این شرایط می‌توانید به‌کار ببرید بسیار ساده است و نیاز به زحمت خاصی ندارد؛ فقط کافی است در جملات خود بیشتر از نام طرف مقابلتان استفاده کنید. وقتی این شخص نام خود را چندین بار از زبان شما می‌شنود، این احساس در او ایجاد می‌شود که شخصاً مورد خطاب قرار می‌گیرد و همین موضوع نیز باعث جلب توجه او خواهد شد؛ البته باید توجه داشته باشید که در این‌ کار زیاده‌روی نکنید و باعث ایجاد احساس بد در طرف مقابل نشوید.

کپی لینک

به‌سادگی رقیبتان را شکست دهید

تحت‌تأثیر قراردادن رقیب از نظر روانی، یکی از تکنیک‌هایی است که به شما کمک می‌کند تا به‌راحتی رقیب خود را مغلوب کنید؛ البته استفاده از این ترفند، به شما و چارچوب‌هایی که در رقابت دارید بستگی دارد. ممکن است جنگ روانی با رقیب به‌نظر شما غیراخلاقی باشد و ترجیح دهید که از این‌ ترفند استفاده نکنید؛ اما اگر تصمیم به انجام این‌ کار گرفتید، کار بسیار راحتی در پیش خواهید داشت.

در شرایط رقابتی، اگر متوجه استرس رقیب یا مبتدی‌بودن او شدید، کافی است در نهایت آرامش از او بپرسید که آیا عصبی است یا نه؟ همین سؤال ساده، اگر با واکنشی مانند خمیازه‌کشیدن هم همراه باشد، به‌راحتی خواهد توانست روحیه‌ی رقیب را به‌شدت تخریب کند؛ البته به‌شرطی که رقیب شما از نظر ذهنی قوی نباشد و آمادگی چنین شرایطی را نیز نداشته باشد.

کپی لینک

از قدرت سکوت به‌ نفع خودتان استفاده کنید

همیشه شنیده‌ایم که سکوت علامت رضا است؛ اما علم روانشناسی ثابت کرده که سکوت، یک ترفند بسیار کاربردی برای تأثیر روی افراد هم به‌شمار می‌رود. این ترفند زمانی به‌ کار شما می‌آید که بخواهید چیزی را به‌ کسی تلقین کنید و او را تحت‌تأثیر قرار دهید.

اگر با کسی در حال صحبت‌کردن هستید و دوست دارید اطلاعات خاصی از او بگیرید، کافی است سؤال خود را مطرح کرده و سپس سکوت کنید. طرف مقابل برای پرکردن این سکوت شروع به صحبت می‌کند و اتفاقاً این سکوت را دقیقاً با همان اطلاعاتی پر خواهد کرد که شما به آن‌ها نیاز دارید؛ بنابراین دفعه‌ی بعد که سؤال خاصی از کسی داشتید، بعد از پرسیدن سؤال خود سکوت کنید و از نتیجه‌‌ی سکوتتان شگفت‌زده شوید!

کپی لینک

بی‌ادب‌ها را خلع سلاح کنید

یکی از اتفاقاتی که می‌تواند روزتان را خراب کرده و تمام انرژی شما را بگیرد، برخورد با افراد بی‌ادبی است که هیچ حد و مرزی برای خود ندارند. گاهی اوقات هیچ راه فراری از دست این افراد ندارید و مجبور هستید آن‌ها را تحمل کنید؛ بنابراین نیاز دارید آن‌ها را با یک حقه‌ی روانشناسی خلع سلاح کرده و آرامش را به زندگی خود برگردانید.

شاید کمی عجیب و حتی مسخره به‌نظر برسد؛ اما ترفندی که در برخورد با یک شخص بی‌ادب باید آن‌ را به‌ کار بگیرید، سکوت و خیره‌شدن به فرد مقابل است. همین کار ساده باعث می‌شود طرف مقابل شما احساس بسیار بدی را تجربه کند و معمولاً بعد از گذشت چند ثانیه دست از بی‌ادبی و توهین به شما برمی‌دارد؛ البته به‌ شرطی که با یک انسان عادی سروکار داشته باشید، نه یک مورد خاص.

کپی لینک

راحت‌تر یاد بگیرید

همه‌ی ما تمرین و تکرار را به‌عنوان کلید یادگیری می‌شناسیم و برای یادگیری مطالب جدید از این روش استفاده می‌کنیم؛ اما روش بسیار مؤثر دیگری هم وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا بسیار ساده‌تر از همیشه مطالب جدید را یاد بگیرید. این روش مؤثر، توضیح‌دادن مطالب جدید به دیگران است. وقتی مطلب جدیدی را یاد می‌گیرید، سعی کنید آن را برای دیگران هم توضیح دهید. این‌ کار ساده، سرعت یادگیری شما را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد.

مؤثر بودن این روش، یک دلیل بسیار ساده دارد و آن‌ هم این است که وقتی مطلبی را برای دیگران توضیح می‌دهید، تلاش می‌کنید که مطالب را تا حد ممکن ساده بیان کنید. همین موضوع باعث می‌شود تا هنگام یادگیری هم روی مهم‌ترین مطالبی تمرکز کنید که می‌خواهید آن‌ها را به‌ خاطر بسپارید.

کپی لینک

از ترفند ۱۰ دقیقه‌ استفاده کنید

گاهی اوقات هیچ انگیزه و اشتیاقی برای انجام یک کار مشخص نداریم؛ اما باید آن کار را انجام دهیم و هیچ راه فراری هم وجود ندارد. در چنین موقعیت‌هایی استفاده از ترفند ۱۰ دقیقه‌ واقعاً کارساز است و کمک بسیار بزرگی به ما خواهد کرد.

این ترفند به ما می‌گوید که حتی اگر کوچک‌ترین اشتیاقی برای انجام یک کار نداشتید، خودتان را مجبور کنید تا آن کار را به‌مدت ۱۰ دقیقه انجام دهید. در پایان این دقیقه به احتمال زیاد انگیزه‌ی کافی را برای ادامه‌دادن این کار به‌ دست خواهید آورد؛ حتی اگر این اتفاق هم نیفتد، ۱۰ دقیقه کار کردن خیلی بهتر هیچ کاری نکردن است.

کپی لینک

از شر انسان‌‌های فضول خلاص شوید

اگر از سؤالات بی‌جا و اعصاب‌خردکن همکار فضول خود به تنگ آمده‌اید و همیشه به‌دنبال راه فرار می‌گردید، می‌توانید از یک ترفند روانشناسی بسیار ساده استفاده کنید و برای همیشه از شر دخالت‌های این فرد خلاص شوید. برای در امان‌ماندن از شر فضولی‌های چنین شخصی، کافی است قبل از اینکه طرف مقابلتان فرصت سؤال‌پرسیدن پیدا کند، شما رشته کلام را در دست بگیرید و شروع به سؤال‌کردن کنید.

با وجود ساده‌بودن این ترفند، نتیجه‌ای که از آن می‌گیرید حتماً شما را شگفت‌زده خواهد کرد. معمولاً افراد فضول عاشق صحبت‌کردن در خصوص زندگی شخصی خود هستند. وقتی شما از آن‌ها سؤال بپرسید و خودتان را به دانستن جواب این سؤالات علاقه‌مند نشان دهید، مسیر گفت‌وگو از شما و زندگی شخصی‌تان، به سمت زندگی شخص مقابل منحرف خواهد شد.

کپی لینک

توهم انتخاب ایجاد کنید

این ترفند روانشناسی به شما کمک می‌کند تا بدون کوچک‌ترین تنش یا چالشی، طرف مقابل خود را وادار به کاری کنید که او در حالت عادی هیچ تمایلی به انجام آن ندارد. راز موفقیت‌آمیز‌ بودن این ترفند، حق انتخابی است که شما در ظاهر به فرد مقابل می‌دهید و همین موضوع نیز باعث می‌شود تا طرف مقابل کوچک‌ترین مقاومتی از خود نشان ندهد.

یکی از کاربردهای بسیار مفید این ترفند برای والدینی است که کودک خردسال آن‌ها بدغذا است و به‌راحتی راضی به خوردن خوراکی‌های مفیدی مانند میوه‌ها نمی‌شود. اگر شما هم با چنین مشکلی مواجه هستید، کافی است در چنین مواقعی از کودک خود بپرسید که یک تکه میوه می‌خورد یا دو تکه؟ اینجا است که فرزند شما به‌دلیل حق انتخابی که در ظاهر به او داده‌اید، احتمالاً راضی به خوردن میوه شده و یکی از گزینه‌های پیشنهادی شما را قبول خواهد کرد.

کپی لینک

به مرگ بگیرید تا به تب راضی شوند

این ضرب‌المثل فارسی که بارها هم به گوشمان خورده، در اصل یک تکنیک روان‌شناسی بسیار کارآمد است که برای متقاعد‌کردن طرف مقابل می‌توانید از آن استفاده کنید. برای استفاده از این تکنیک فقط باید قبل از مطرح‌کردن خواسته اصلی خودتان، خواسته‌ای بزرگ‌تر و سخت‌تر را مطرح کنید و به اصطلاح طرف مقابل را به مرگ بگیرید تا به درخواست اصلی شما یا همان تب راضی شود.

استفاده از این تکنیک، احتمال موافقت طرف مقابل را با خواسته‌ی شما افزایش می‌دهد؛ چراکه در ابتدا خواسته‌ای نسبتاً غیرمنطقی و نامقعولی مطرح می‌کنید و پس از برانگیختن احساسات فرد مقابل خود، بلافاصله به سراغ مطرح‌کردن درخواست منطقی خود می‌روید. با انجام این‌ کار فرد مقابل را مجاب می‌کنید که با خواسته‌ی دوم و معقول‌تر شما موافقت کند.

کپی لینک

اما و اگر را کنار بگذارید

یکی دیگر از ترفندهای روانشناسی جذاب و تأثیرگذار این است که در جمله‌های خود، به‌جای استفاده از «اما» از کلمه‌ی «و» استفاده کنید. همین تغییر کوچک در جمله‌بندی باعث خواهد شد تا طرف مقابل حس بهتری نسبت به نظر و درخواست شما داشته باشد و احتمال مخالفت او نیز کمتر شود؛ مثلا به‌جای اینکه بگویید: «بله حرف شما درست است، اما به‌نظر من باید زمان انجام این‌کار را کمی به عقب بیندازیم»، از این جمله استفاده کنید: «بله حرف شما کاملاُ درست است و به‌نظر من اگر نظر شما را چند روز دیگر اجرایی کنیم حتماً نتیجه‌ی خوبی خواهیم گرفت.»

استفاده از علم روانشناسی و تکنیک‌های این علم در زندگی روزمره، به ما کمک می‌کنند تا چالش‌های کمتری در زندگی خود داشته باشیم. شاید بد نباشد که در گفت‌وگوی بعدی خود با یک مشتری یا حتی یک دوست، یکی از ترفندهای روانشناسی معرفی‌شده در این مقاله را به‌ کار بگیرید و از ساده‌ترشدن روند مکالمه و بحثتان لذت ببرید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «عجیب‌ترین حقه‌ها و ترفندهای روانشناسی که باید بلد باشید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..