تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




جیمز وب تصویری خیره‌کننده از نوار داخلی یک کهکشان مارپیچی میله‌ای منتشر کرد

تلسکوپ فضایی جیمز وب با جدیدترین تصویر خود، نمایش خیره‌کننده‌ای از غبار و ستارگان را نشان می‌دهد که نوار کهکشان مارپیچی میله‌ای NCG 5068 در فاصله 17 میلیون سال نوری از ما را تشکیل می‌دهند.

این تصویر که در ادامه می‌توانید آن را مشاهده کنید، با استفاده از دو ابزار جیمز وب به نام‌های Mid-Infrared Instrument (MIRI) و Near Infrared Camera (NIRCam) گرفته شده است. تلسکوپ فضایی با مشاهده طول موج میانی و نزدیک به مادون قرمز، می‌تواند ویژگی‌هایی مانند چرخش غبار و گاز و همچنین ستارگان این منطقه را شناسایی کند و نوار کهشکان در سمت چپ بالای تصویر به‌صورت درخشانی دیده می‌شود.

تصویر جیمز وب از نوار داخلی کهکشان مارپیچی میله‌ای NCG 5068

نوار یک کهکشان مارپیچی میله‌ای معمولاً منطقه‌ای است که ستارگان زیادی در آن شکل می‌گیرند، بنابراین این تصویر به‌عنوان بخشی از مطالعه دانشمندان در مورد تشکیل ستاره در کهکشان‌های مجاور گرفته شده است.

دانشمندان در پروژه PHANGS با کمک تلسکوپ فضایی جیمز وب و هابل به همراه تلسکوپ‌های زمینی مانند «تلسکوپ بسیار بزرگ» در رصدخانه پارانال شیلی و «آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما» در مناطق بیابانی آتاکاما شیلی تصاویر با وضوحی از مناطق تشکیل ستارگان می‌گیرند.

به گفته دانشمندان، جیمز وب برای این پروژه، تصاویری از 19 کهکشان ستاره‌ساز مجاور را جمع‌آوری کرده که ستاره‌شناسان می‌توانند آن‌ها را با مجموعه عظیمی از تصاویر 10 هزار خوشه ستاره‌ای که توسط هابل گرفته شده و نقشه‌برداری‌های طیف‌سنجی مربوط به 20 هزار سحابی تشکیل دهنده ستاره از تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT) ترکیب کنند. این مشاهدات، فرصتی بی‌سابقه را در اختیار اخترشناسان قرار می‌دهد تا بتوانند جزئیات شکل‌گیری ستاره‌ها را کنار یکدیگر بگذارند.

جیمز وب به‌ویژه در زمینه مطالعه تشکیل ستاره کاربرد زیادی دارد، زیرا می‌تواند از طریق طول موج‌های فروسرخ به آن‌ها نگاه کند. این امر به ابزارهای آن اجازه می‌دهد تا مشاهدات خود را از میان ابرهای غباری انجام دهد که در طول‌موج نور مرئی مات می‌شوند.

اخیراً تلسکوپ فضایی جیمز وب موفق شده بود تا برای اولین‌بار شواهدی از بخار آب در اطراف یک دنباله‌دار را کشف کند که درباره منبع اصلی آب روی زمین اطلاعات جدیدی به دانشمندان ارائه می‌کند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «جیمز وب تصویری خیره‌کننده از نوار داخلی یک کهکشان مارپیچی میله‌ای منتشر کرد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..