تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




معایب خودروهای دوگانه سوز

در سال‌های اخیر بسیاری از افراد به دلایل مزایای قابل توجه سوخت CNG به سمت دوگانه‌سوز کردن خودروی خود یا خرید خودروهای دوگانه‌سوز رفته‌اند، طبق آمارهای مختلف و گزارش‌های فرایند کارشناسی خودرو ایران بیشترین تعداد خودروهای دوگانه‌سوز گازی را دارد، با این حال بسیاری هنوز از معایب و خطرات این ماشین‌ها مطلع نیستند. در این مطلب قصد داریم به برخی از این چالش‌ها اشاره کنیم اما قبل از آن لازم است در مورد تفاوت خودروهایی که از کارخانه به صورت دوگانه‌سوز تولید می‌شوند با خودروهایی که بعداً دوگانه‌سوز می‌شوند بیشتر بدانیم.

تفاوت خودرو دوگانه سوز دستی با کارخانه‌ای(شرکتی)

بسیاری از مشکلات و معایبی که برای ماشین‌های دوگانه‌سوز در ادامه ذکر خواهیم کرد، مربوط به خودروهایی است که بعداً دوگانه‌سوز شده‌اند. اما تفاوت خودروی دوگانه سوز شرکتی با دوگانه‌سوزهای دستی چیست؟ زمانی که یک خودرو را دوگانه سوز می‌کنیم، تغییر مداوم ECU به شکل دستی باعث مشکلات فراوانی در عملکرد خودرو و آسیب به قطعات آن می‌شود که در ادامه برخی از آن‌ها را مطرح خواهیم کرد و خطرات خودروهای گازسوز بیشتر ناشی از نوع است.

تفاوت خودرو دوگانه سوز دستی با کارخانه‌ای(شرکتی)

اما اگر خودرو از ابتدا به صورت دوگانه سوز تولید شود، زمان تغییر سوخت به صورت اتوماتیک توسط خودرو تشخیص داده می‌شود، در نتیجه شاهد افت عملکرد خودرو نخواهیم بود. همچنین به خاطر متناسب ساخته شدن قطعات موتور با سیستم گازسوز، کمتر شاهد استهلاک شدید قطعات خواهیم بود.

مهم‌‌ترین معایب خودروهای دوگانه‌سوز

فرقی نمی‌کند ماشین شما ماشین پژو پارس دوگانه سوز یا هر مدل دیگر بعضی از معایب این خودروها به خاطر استاندارد نبودن فرایند دوگانه‌سوزکردن است که مشکلات زیادی را برای صاحبان آن ایجاد می‌کند. برخی از این مشکلات نیز به خاطر خود سوخت CNG و تفاوت‌های آن با بنزین است.

این موارد عبارتند از:

1-مشکلات ایمنی

2-کاهش فضا

3-کاهش قدرت و کارایی

4-استهلاک

5-خرابی‌های مکانیکی

در ادامه توضیحاتی در خصوص این موارد ارائه خواهد شد که می‌تواند به شناخت بهتر و تصمیم‌گیری دقیق‌تر شما کمک کند.

1-مشکلات ایمنی خطرات خودروی دوگانه سوز غیر استاندار

به دلیل دوگانه‌سوز کردن‌های غیراستاندارد، این خودروها تبدیل به بمب‌های ساعتی شده‌اند و آمار انفجار آن‌ها در تصادفات جاده‌ای زنگ خطری است برای کسانی که دنبال خودروی دوگانه‌سوز هستند. با این حال به نظر می‌رسد خودروهایی که به صورت فابریک دوگانه‌سوز هستند از این نظر مشکل کمتری داشته باشند.

2-کاهش فضا

با توجه به قرارگرفتن مخزن CNG در صندوق عقب، فضای بار خودروهای دوگانه‌سوز کاهش می‌یابد که این مورد ممکن است یک عیب بزرگ و دردسرساز برای خودروهای باری و مسافربر باشد. علاوه بر این مخزن CNG وزن خودرو را نیز سنگین‌تر می‌کند و این موضوع اثرات نامطلوبی بر سرعت و عملکرد خودرو دارد.

3-کاهش قدرت و کارایی

سوخت CNG معمولا تا حدود 20 درصد توان کمتری نسبت به بنزین ایجاد می‌کند و همین مسئله باعث کاهش قدرت ماشین‌هایی می‌شود که از این نوع سوخت استفاده می‌کند. این کاهش قدرت باعث می‌شود عملکرد کولر و سیستم تهویه با مشکل روبرو شود. این مشکل در خودروهایی که از ابتدا به صورت دوگانه‌سوز ساخته شده‌اند تا حد زیادی حل شده است.

4-استهلاک

تغییر مدام سوخت خودرو که در خودروهای دوگانه‌سوز اتفاق می‌افتد باعث ریپ زدن بیش از حد موتور و در نتیجه استهلاک و کاهش توان موتور و قطعات می‌شود. ظاهراً برای این مورد هنوز راه حلی شناخته نشده است.

5-خرابی‌های مکانیکی

کاهش توان ناشی از استفاده از CNG که موجب عدم عملکرد صحیح کولر و سیستم تهویه و خاموش‌شدن مکرر در برخی خودروها می‌شود ممکن است باعث خرابی شود که در این صورت خرج زیادی روی دست صاحب خودرو خواهد گذاشت. علاوه بر این، از آنجایی که گاز بر خلاف بنزین به صورت خشک کار می‌کند می‌تواند مشکلاتی را برای قطعاتی از خودرو ایجاد کند که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

1-سایش شدید سیت و سوپاپ

فشار و دمای زیاد احتراق، انتقال حرارت زیاد به سرسیلندر و همچنین خشک بودن گاز باعث وارد شدن آسیب جدی به سوپاپ و سیت می‌شود.

2-سوختن واشر سرسیلندر

به دلیل حرارت بالای احتراق که به آن اشاره شد، واشر سرسیلندر (بخش واسط میان بلوک سیلندر و سرسیلندر) در خودروهای دوگانه‌سوز دائماً در معرض سوختن است که می‌توان باعث وارد شدن آسیب به موتور هم بشود.

3-خوردگی سرسیلندر

دلایل گفته شده، همچنین باعث انتقال حرارت به سرسیلندر و در نتیجه خوردگی آن شوند. خودروسازان در این مورد استفاده از ضدیخ را پیشنهاد می‌کنند.

خودروی دوگانه سوز، خوب یا بد؟

سوالی که بسیاری در این شرایط می‌پرسند این است که در نهایت آیا می‌توان به خودروهای دوگانه‌سوز اطمینان کرد یا نه؟ با توجه به آنچه گفته شد، بسیاری از معایب خودروهای گازسوز در صورت استانداردسازی توسط خودروسازها قابل حل شدن است. در کنار این معایب باید به مزایایی از جمله صرفه اقتصادی و آلودگی کمتر نیز اشاره کرد که قابل توجهند. در نهایت برای تصمیم‌گیری باید معایب و مزایا را در کنار هم قرار داد و بر اساس آن قضاوت کرد. به نظر می‌رسد برای کسانی که بیش‌تر نگران هزینه‌های روزمره استفاده از خودرو هستند، ارزان بودن CNG دلیل مناسبی برای روی آوردن به خودروهای دوگانه‌سوز باشد. اما کسانی که نگران تاثیرات درازمدت این سوخت بر روی موتور و قطعات ماشین هستند، احتمالاً با احتیاط بیشتری به سمت این نوع از خودروها بروند. همچنین نباید وضعیت آلودگی هوا و تاثیر بنزین بر افزایش آن را در این انتخاب نادیده گرفت. به‌نظرتان دلیل لرزش بدنه خودرو می‌تواند ناشی از گازسوز کردن آن باشد؟




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «معایب خودروهای دوگانه سوز»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..