تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اکنون که سلطان عمان قرار است به ایران بیاید، احساس می‌کنم مذاکرات ایران و امریکا به نقاط مشخصی رسیده / رابرت مالی هیچ نکته منفی ای در دو ماه اخیر نگفته؛ فشار را کم کرده اند که نشان می‌دهد تحولاتی در جریان است

اکنون که سلطان عمان قرار است به ایران بیاید، احساس می‌کنم مذاکرات ایران و امریکا به نقاط مشخصی رسیده / رابرت مالی هیچ نکته منفی ای در دو ماه اخیر نگفته؛ فشار را کم کرده اند که نشان می‌دهد تحولاتی در جریان است

عبدالرضا فرجی راد، سفیر پیشین ایران در نروژ، درباره اهمیت سفر سلطان عمان به گفت: این سفر قبلا هم قرار بود انجام شود، اما عقب افتاد. عقب افتادگی اش به این علت بود که مذاکراتی که با واسطه گری عمان بین ایران وآمریکا در جریان بود نتیجه بخشی نداشت که پادشاه به ایران سفر کند.

 سفر پادشاه عمان به ایران جنبه‌های جدیدی دارد که در کنار اهمیت همیشگی سفر عمانی‌ها به ایران، نکات جدید تری در دل خود جا داده است، نخست اینکه با پادشاهی جدید مواجه هستیم، دوم بحث مذاکرات ایران و آمریکا و سوم بحث مذاکرات ایران با مصر و کشور‌های عربی که عمان در این بین نقش قابل توجهی ایفا کرده است.

عبدالرضا فرجی راد، استاد ژئوپلوتیک و سفیر پیشین ایران در نروژ، درباره اهمیت سفر سلطان عمان به «انتخاب» گفت: این سفر قبلا هم قرار بود انجام شود، اما عقب افتاد. عقب افتادگی اش به این علت بود که مذاکراتی که با واسطه گری عمان بین ایران وآمریکا در جریان بود نتیجه بخشی نداشت که پادشاه به ایران سفر کند. الان که ایشان به ایران سفر کردند من حس می‌کنم که مذاکرات به نقاط مشخصی رسیده است و باید تصمیمات مهم تری گرفته شود، بنابراین سفر به نظر من در ارتباط با گفتگو هاییست که در ارتباط با مسئله هسته‌ای با وساطت همان در سه ماه گذشته در حال انجام است و عمان وساطت‌هایی را نیز میان ایران و مصر دارد که نتیجه آن به ایران می‌رسد. احتمالا مسئله صلح یمن و چند مسئله دیگر نیز مطرح است. شاید در ارتباط با مسئله ایران و عربستان نیز صحبت شود.

وی درباره دسته بندی‌های جدید در عمان و تاثیر آن بر روابط با ایران افزود: خیر، ما با عمان جدیدی مواجه نیستیم، البته از نظر افراد با چهره‌های جدیدی مواجه هستیم، اما هیچ کم و کسری نسبت به گذشته وجود ندارد، اتفاقا اگر بررسی دقیق شود فعال‌تر شدن بین دو کشور را می‌بینیم. قبلا ارتباطات بیشتر در ارتباط با ایران و آمریکا و آزادسازی زندانی‌ها بود، اما الان کار گسترده شده است و در ابعاد دیگری نیز صحبت می‌شود. یک گزارشی نیز چند ماه پیش آمد که کارشناسان ایران و اوکراین در عمان دیدار داشته اند که احتمالا این دیدار‌ها ادامه پیدا نکرده است.

سفیر پیشین ایران در نروژ درباره اشتراکات راهبردی ایران و عمان اشاره کرد: ایران و عمان هر دو تنگه هرمز را کنترل می‌کنند و ۴۰ درصد نفت دنیا از این منطقه عبور می‌کند، بخشی از درآمد این ۴۰ درصد به همین منطقه برمی گردد نتیجتا اهمیت خلیج فارس هر روز بیشتر می‌شود، نقش عمان به عنوان یک کشور ثبات زا اهمیت دارد و از این طرف هم ایران است که تنش‌هایی با آمریکا دارد، نتیجتا اگر عمان هم بخواهد رابطه اش با ایران خوب نباشد، در مسئله ژئوپلوتیکی تنگه هرمز اثر می‌گذارد. یکی از دلایلی که عمان در حال ایجاد ثبات و صلح است برای ثبات در تنگه هرمز است.

فرجی راد درباره احتمال گشایش‌های بین المللی میان ایران و آمریکا در نتیجه این سفر گفت: از نگاه من یک مذاکراتی انجام شده است، اگر بخواهیم صحبت‌های وزارت خارجه و سخنگو کاخ سفید را ارزیابی کنیم که می‌گفتند دنبال توافق دراز مدت با ایران هستیم و در مقابل آن صحبت‌های وزیرخارجه جمهوری اسلامی که چند روز قبل اشاره داشت ما مذاکراتی داریم، اما نمی‌خواهیم تکرار کنیم که ذهن مردم درگیر شود و در نهایت از یک طرف هم رابرت مالی هیچ نکته منفی در دو ماه اخیر نگفته است و فشار را کم کرده اند، نشان می‌دهد که تحولاتی در جریان است. آقای رابرت مالی حدودا دو ماه است که گم شده است و من فکر می‌کنم وقت اش بیشتر در مسقط گذشته است، لذا به همین دلیل من تصور می‌کنم اگر همه این پازل‌ها را سرجمع کنیم اتفاقات مثبتی می‌افتد و به همین دلیل سفر پادشاه عمان برگزار می‌شود. پادشاه عمان برای آزادسازی دو زندانی به ایران سفر نمی‌کند و صرفا با یک گفتگو عادی هم حل می‌شد، نتیجتا یک نکته مهم تری در جریان است که به ایران سفر می‌کند. من فکر می‌کنم مذاکرات به یک حدی پیش رفته است و نیاز به توضیحات بیشتر دارد. باید این سفر را با خوشبینی نگاه کرد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اکنون که سلطان عمان قرار است به ایران بیاید، احساس می‌کنم مذاکرات ایران و امریکا به نقاط مشخصی رسیده / رابرت مالی هیچ نکته منفی ای در دو ماه اخیر نگفته؛ فشار را کم کرده اند که نشان می‌دهد تحولاتی در جریان است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..