تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سرطان فرج یا سرطان پرینه چیست و چه علائمی دارد؟ 

سرطان فرج یا سرطان پرینه چیست و چه علائمی دارد؟ 

سرطان فرج یا سرطان پرینه، یکی از انواع سرطان است که ممکن است خانم‌ها را درگیر کند. در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا دقیقا متوجه شوید سرطان فرج یا سرطان پرینه چیست و چه علائمی دارد.

سرطان فرج یا سرطان پرینه چیست؟

سرطان فرج که به نام سرطان پرینه هم شناخته می‌شود، سرطانی است که در هر قسمت از اندام تناسلی خارجی زنان رخ می‌دهد. سرطان فرج بیشتر در لابیا مینور (لب‌های داخلی)، لب‌های بزرگ (لب‌های خارجی) و پرینه (پوست بین واژن و مقعد) ایجاد می‌شود.

سرطان فرج که به نام سرطان پرینه هم شناخته می‌شود، سرطانی است که در هر قسمت از اندام تناسلی خارجی زنان رخ می‌دهد. سرطان فرج بیشتر در لابیا مینور (لب‌های داخلی)، لب‌های بزرگ (لب‌های خارجی) و پرینه (پوست بین واژن و مقعد) ایجاد می‌شود.

انواع مختلف سرطان فرج 

در ادامه با برخی از انواع مختلف سرطان فرج آشنا می‌شوید: 
1- کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC): شایع‌ترین نوع سرطان فرج است. این نوع سرطان، از سلول‌های نازک و مسطح پوشاننده فرج شروع می‌شود.
2- ملانوم ولوو (مخاطی): بین 2 تا 4درصد از سرطان‌های فرج را تشکیل می‌دهد. این نوع، از سلول‌هایی که به پوست رنگ می‌دهند که در پوشش فرج هم وجود دارند، شروع می‌شود. 
3- سارکوم: یک نوع نادر سرطان فرج است که از سلول‌های چربی ماهیچه‌ای و سایر بافت‌های زیر پوست شروع می‌شود.
4- آدنوکارسینوم: یکی دیگر از انواع نادر سرطان فرج است که از سلول‌های غده‌ای در غدد فرج ایجاد می‌شود.
سرطان فرج، شایع نیست. این بیماری بیشتر زنانی را که یائسگی را پشت سر گذاشته‌اند، تحت تاثیر قرار می‌دهد، با این حال ممکن است سرطان فرج در زنان جوان‌تر هم رخ بدهد.
تخمین زده می‌شود که بیش از 400نفر در سال 2022 به سرطان فرج مبتلا شدند. میانگین سنی در هنگام تشخیص 69سال بود.

بیشتر بخوانید: ویروس HPV و سرطان دستگاه تناسلی

سرطان فرج یا سرطان پرینه چیست و چه علائمی دارد؟ 


علائم سرطان فرج یا سرطان پرینه

علائم سرطان فرج یا پرینه ممکن است شامل این موارد باشد:

خارش، سوزش، یا درد در ناحیه فرج یک توده، زخم، تورم یا زگیل روی فرج لکه‌های پوستی ضخیم و برجسته در فرج که ممکن است قرمز، سفید یا قهوه‌ای تیره باشند خال روی فرج که تغییر شکل، یا تغییر رنگ می‌دهد خون، چرک، یا سایر ترشحات ناشی از ضایعه یا درد در فرج غدد لنفاوی سفت یا متورم در ناحیه کشاله ران

معاینه فرج دشوار است، بنابراین اگر در ناحیه تناسلی خود احساس درد دارید، یا هر یک از علائمی را که نام بردیم مشاهده کردید، ابتدا به پزشک عمومی مراجعه کنید.

معاینه فرج دشوار است، بنابراین اگر در ناحیه تناسلی خود احساس درد دارید، یا هر یک از علائمی را که نام بردیم مشاهده کردید، ابتدا به پزشک عمومی مراجعه کنید.

علل سرطان فرج

برخی از عواملی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان فرج را افزایش دهند، عبارتند از:

یک وضعیت پیش‌سرطانی به نام «نئوپلازی داخل اپیتلیال واژن» که اغلب هیچ علامتی ندارد ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) تغییرات غیر طبیعی سلولی در آزمایش غربالگری دهانه رحم بیماری‌های پوستی مانند «لیکن اسکلروزوس وولو» و «لیکن پلان ولوو» ابتلا به سرطان دهانه رحم، یا سرطان واژن سیگار کشیدن پیوند عضو، یا ابتلا به ویروس نقص ایمنی انسانی (اچ آی وی)

بیشتر بخوانید: توده در ناحیه تناسلی زنان، میوم چیست؟

سرطان فرج یا سرطان پرینه چیست و چه علائمی دارد؟ 


تشخیص سرطان فرج چگونه است؟ 

آزمایش‌های اصلی که برای تشخیص سرطان فرج استفاده می‌شوند، معاینه فیزیکی، کولپوسکوپی و بیوپسی بافت هستند. این آزمایش‌ها معمولا به صورت همزمان انجام می‌شوند. به این دلیل که سرطان فرج گاهی با سرطان دهانه رحم همراه است، پزشک ممکن است سلول‌های غیرطبیعی در واژن و دهانه رحم را هم مورد بررسی قرار بدهد.

1- معاینه جسمی

معاینه کشاله ران و ناحیه لگن و اندام تناسلی، یک روش استاندارد برای تشخیص است. شما می‌توانید از یکی از اعضای خانواده بخواهید که در اتاق معاینه همراهتان باشد.
همچنین ممکن است پزشک به صورت همزمان برای بررسی واژن و دهانه رحم، معاینه داخلی هم انجام دهد. این روش شامل استفاده از ابزاری به نام «اسپکولوم» برای باز نگه داشتن دهانه واژن است که به پزشک اجازه می‌دهد واژن و دهانه رحم شما را معاینه کند.

بیشتر بخوانید: زگیل تناسلی در زنان باردار، خطرناک است؟

سرطان فرج یا سرطان پرینه چیست و چه علائمی دارد؟ 


2- کولپوسکوپی

پزشک ممکن است از ابزاری به نام کولپوسکوپ برای بررسی دقیق ولوو و واژن شما استفاده کند. کولپوسکوپ وارد واژن نمی‌شود، بلکه پزشک با استفاده از آن از بیرون به واژن نگاه می‌کند. پزشک مایعی را داخل فرج و واژن می‌ریزد تا دیدن سلول‌های غیرطبیعی از طریق کولپوسکوپ آسان‌تر شود. این روش ممکن است باعث گزش یا سوزش شود و امکان دارد پس از کولپوسکوپی، ترشحات قهوه‌ای داشته باشید.

3- بیوپسی

پزشک در طول کولپوسکوپی، یک نمونه بافت کوچک را از فرج برمی‌دارد. این روش، بهترین راه برای تشخیص سرطان فرج است.
نمونه‌های بافت به آزمایشگاه فرستاده و سلول‌ها توسط آسیب‌شناس در زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود. آسیب‌شناس می‌تواند سرطانی بودن یا نبودن سلول‌ها و نوع سرطان فرج را تایید کند.

بیشتر بخوانید: علت زخم دهانه رحم، روش درمان

سرطان فرج یا سرطان پرینه چیست و چه علائمی دارد؟ 


4- تست غربالگری دهانه رحم

پزشک ممکن است آزمایش غربالگری دهانه رحم انجام دهد. این تست، جایگزین تست پاپ‌اسمیر شده و انواع سرطان‌زای اچ پی وی را در نمونه‌ای از سلول‌های دهانه رحم یا واژن تشخیص می‌دهد.

5- انجام آزمایش‌های بیشتر

ممکن است برای تعیین اندازه و موقعیت سرطان و اینکه آیا سرطان گسترش یافته است، آزمایش‌های بیشتری لازم باشد. این آزمایش‌ها ممکن است آزمایش خون، اشعه ایکس، سیستوسکوپی، پروکتوسکوپی و اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) را شامل شود. 

پس از تشخیص سرطان فرج

ابتلا به بیماری، دشوار است و اگر این بیماری، یکی از انواع سرطان باشد، شرایط دشوارتر می‌شود. پس از تشخیص سرطان فرج ممکن است با حس‌هایی مثل ناباوری، اندوه، شوک و اضطراب مواجه شوید. صحبت کردن با خانواده و دوستان در مورد حس‌هایتان ممکن است در مدیریت آن‌ها موثر باشد. 
روزها و هفته‌های پس از تشخیص سرطان فرج می‌تواند برایتان بسیار استرس‌زا باشد و ممکن است حس کنید همه چیز یا خیلی سریع، یا خیلی کند پیش می‌رود. از پزشک خود بخواهید که گزینه‌های درمانی در دسترس، جدول زمانی و عوارض جانبی احتمالی بیماری را برایتان توضیح دهد. 

بیشتر بخوانید: سلامت دهانه رحم، درمان زخم دهانه رحم

سرطان فرج یا سرطان پرینه چیست و چه علائمی دارد؟ 


درمان سرطان فرج

بر اساس نتایج آزمایش، پزشک می‌تواند به شما بگوید که سرطان در چه مرحله‌ای قرار دارد تا متوجه شوید سرطان چقدر گسترش یافته است.
همچنین ممکن است پزشک درباره درجه سلول‌های سرطانی و این‌که سرطان با چه سرعتی ممکن است ادامه یابد، به شما اطلاعاتی را ارائه می‌دهد. 
دانستن مرحله و درجه سرطان به پزشک کمک می‌کند تا مناسب‌ترین درمان را به شما توصیه کند.
درمان سرطان فرج ممکن است شامل جراحی، رادیوتراپی و شیمی‌درمانی باشد. شاید لازم باشد یکی از این درمان‌ها یا ترکیبی از آن‌ها را انجام دهید.

1- عمل جراحی

جراحی، درمان اصلی سرطان فرج است. نوع جراحی، بستگی به مرحله سرطان دارد. جراح سعی می‌کند تمام سرطان را به همراه برخی از بافت‌های سالم اطراف از بین ببرد. این کار به کاهش خطر بازگشت سرطان کمک می‌کند. ممکن است برخی از غدد لنفاوی در لگن هم برداشته شوند.

بیشتر بخوانید: فیستول واژن چیست؟

سرطان فرج یا سرطان پرینه چیست و چه علائمی دارد؟ 


2- پرتودرمانی (رادیوتراپی)

پرتودرمانی که از آن با نام رادیوتراپی هم نام می‌برند، از پرتوهایی مانند اشعه ایکس برای آسیب رساندن به سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. لزوم پرتودرمانی به مرحله سرطان، اندازه آن، گسترش آن به غدد لنفاوی و تعداد غدد تحت تاثیر بستگی دارد. ممکن است قبل، بعد یا به جای جراحی، پرتودرمانی داشته باشید.

3- شیمی درمانی

در شیمی‌درمانی از داروها برای از بین بردن، یا کند کردن رشد سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. برای زنان مبتلا به سرطان فرج، شیمی‌درمانی ممکن است شامل این موارد باشد:

در طول پرتودرمانی برای موثرتر کردن پرتودرمانی برای کنترل سرطان که به سایر نقاط بدن گسترش یافته  به عنوان درمان تسکینی و برای تسکین علائم سرطان شیمی‌درمانی ممکن است به صورت قرص، به شکل پماد که باید روی فرج استفاده کنید، یا به شکل تزریق در ورید انجام شود.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص زنان و زایمان

سرطان فرج یا سرطان پرینه چیست و چه علائمی دارد؟ 


4- مراقبت تسکینی

در برخی موارد ممکن است تیم پزشکی در مورد مراقبت تسکینی با شما صحبت کند. هدف مراقبت تسکینی، بهبود کیفیت زندگی شما با کاهش علائم سرطان است.
درمان تسکینی، هم سرعت گسترش سرطان فرج را کاهش می‌دهد، هم می‌تواند درد را تسکین بدهد و به مدیریت سایر علائم کمک کند. درمان ممکن است شامل پرتودرمانی، شیمی‌درمانی، یا سایر درمان‌های دارویی باشد.

پیشگیری از سرطان فرج

هیچ شیوه‌ای برای پیشگیری از سرطان فرج وجود ندارد، با این حال سیگار نکشیدن ممکن است خطر ابتلا به آن را کاهش دهد. ایمن‌سازی در برابر اچ پی وی هم خطر ابتلا به سرطان فرج را کاهش می‌دهد.

سرطان فرج یا سرطان پرینه چیست و چه علائمی دارد؟ 


خلاصه

سرطان فرج یا سرطان پرینه، سرطانی است که در هر قسمت از اندام تناسلی خارجی زنان رخ می‌دهد. روشی برای پیشگیری از این سرطان وجود ندارد، اما ایمن‌سازی در برابر اچ پی وی و سیگار نکشیدن ممکن است خطر ابتلا را کاهش دهد. شیمی‌درمانی، جراحی و پرتودرمانی، از روش‌های درمان سرطان فرج یا سرطان پرینه است. 

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید. 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سرطان فرج یا سرطان پرینه چیست و چه علائمی دارد؟ »اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..