تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




درک کامل سلامت جنسی زنان

مهاجرت به فنلاند در مقطع دبیرستان

رابطه جنسی همانقدر که برای ادامه زندگی مهم است، به ویژه در بسیاری از فرهنگ ها تابو محسوب می شود. مردم از موضوعات جنسی دوری می کنند و دانش بسیار کمی در مورد سلامت جنسی در بسیاری از کشورها وجود دارد. به همین دلیل، این مقاله را در مورد سلامت جنسی زنان برای شما آورده ایم.

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، زندگی جنسی سالم چیزی بیش از عدم وجود بیماری جنسی است. این به معنای لذت بردن از رفاه جسمی، عاطفی، روانی و اجتماعی درباره با رابطه جنسی است. این بر رویکرد مثبت به رابطه جنسی با در نظر گرفتن ایمنی برای دنبال کردن هر چیزی که لذت بخش است تأکید می کند.

این یک باور رایج است که میل فیزیکی بدن به رابطه جنسی، فعالیت جنسی را تحریک می کند که منجر به برانگیختگی جنسی و سپس ارگاسم می شود. با این حال، این همیشه مورد درک نیست، به خصوص برای زنان. عوامل متعددی در کنار هم در ایجاد احساس تحریک و تمایل به رابطه جنسی نقش دارند. سلامت جنسی همچنین به معنای درک بدن و نحوه عملکرد آن است. زنانی که بدن خود را درک می کنند، می توانند انتخاب های بهتری در مورد زندگی جنسی و شخصی خود داشته باشند. با این اوصاف، باورهای نادرست در مورد سلامت جنسی، به ویژه در مورد زنان فراوان است. بیایید برخی از آنها را از بین ببریم.

سلامت جنسی زنان

شایعاتی در مورد سلامت جنسی زنان شایعه 1 – دوش واژن برای بهداشت واژن ضروری است

قطعاً اینطور نیست. در واقع، پزشکان توصیه می کنند که از آن جلوگیری کنید. دوش یا شستن واژن با مایعاتی مانند سرکه برای تمیز کردن آن یا از بین بردن بو، تعادل pH آن را مختل می کند که می تواند منجر به تعدادی از عفونت ها و بیماری ها شود. این موارد از خشکی واژن و عفونت و بیماری التهابی لگن تا سرطان دهانه رحم و HIV را شامل می شود.

شایعه 2 – روش “کشیدن بیرون” یا “جلوگیری طبیعی” برای جلوگیری از بارداری بی خطر است

روش بیرون کشیدن یا خروج زمانی است که آلت تناسلی قبل از انزال بیرون کشیده یا از واژن خارج می شود. این یکی از بدنام ترین دلایل بارداری ناخواسته است. اولاً، با توجه به شرایط لحظه نمی توان به دقت آن اعتماد کرد. دوم و مهمتر اینکه در یک مطالعه ثابت شده است که “پیش آب” آزاد شده توسط آلت تناسلی قبل از انزال می تواند حاوی اسپرم باشد و شما را باردار کند.

شایعه 3 – رابطه جنسی محافظت نشده در طول قاعدگی نمی تواند باعث بارداری شود

این یکی دیگر از دلایل بدنام حاملگی ناخواسته است. بسیاری از زوج‌ ها با درک این موضوع که بدن زن برای بارور کردن تخمک‌ ها در دوران قاعدگی امکان ناپذیر است، در رابطه جنسی محافظت نشده در این دوران افراط می‌ کنند. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که اسپرم می تواند تا 5 روز در داخل بدن زن زندگی کند و حتی تخمک را پس از آزاد شدن در تخمک گذاری بارور کند. این در میان زنان با چرخه های قاعدگی کوتاه تر شایع تر است.

شایعه 4 – کاندوم دوبل برابر است با محافظت مضاعف

این را به عنوان استفاده نادرست از کاندوم حساب کنید. استفاده از دو کاندوم در واقع می تواند خطر بارداری شما را افزایش دهد. این باعث اصطکاک می شود که می تواند باعث ضعیف شدن مواد و در نتیجه پاره شدن کاندوم در حین مقاربت شود.

شایعه 5 – کاندوم فقط برای مردان است

کاندوم های زنانه نیز وجود دارند و به اندازه کاندوم های مردانه قابل اعتماد هستند. آنها نیز به همین منظور عمل می کنند، یعنی از ورود مایع منی به واژن جلوگیری می کنند.

واقعیت جالب: کاندوم‌ های زنانه را می‌ توان ساعت‌ ها قبل از مقاربت وارد واژن کرد و حتی در صورت استفاده صحیح، مشخص نیست.

رابطه جنسی نیازمند ارتباط سالم بین اندام ها، غدد تولید کننده هورمون و مغز است. حتی اگر یکی از آنها هماهنگ نباشد، کل تجربه به خطر افتاده است. علاوه بر این، سلامت جنسی یک موضوع پیچیده است که تحت تأثیر طیف وسیعی از عوامل قرار می گیرد که در بخش بعدی در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

رابطه جنسی

عوامل موثر بر سلامت جنسی

درک این نکته مهم است که سلامت جنسی یک جنبه مستقل از زندگی فرد نیست، بلکه با چندین جنبه مانند وجود ذهنی و فیزیکی، وضعیت فعلی ذهن، احساسات و حتی سبک زندگی شما مرتبط است. تجربیات و روابط گذشته شما به همراه باورهای فرهنگی شما می تواند بر احساس شما در مورد رابطه جنسی تأثیر بگذارد. علاوه بر این، رضایت جنسی یک اصطلاح ذهنی است و ممکن است برای هر فردی معانی و سطوح متفاوتی داشته باشد. پاسخ جنسی مجدداً تحت تأثیر احساسات شما نسبت به شریک زندگی و خودتان است.

انتخاب های غذایی نیز در اینجا نقش دارند. آنها تولید، آزادسازی و تعامل هورمون ها از جمله هورمون های جنسی، استروژن و تستوسترون را تنظیم می کنند. در حالی که برخی از غذاها میل جنسی را در زنان تقویت می کنند، برخی دیگر ممکن است تأثیر منفی داشته باشند. طبق یک مطالعه، مصرف روزانه یک سیب منجر به سلامت جنسی بهتر در زنان جوان می شود. مطالعه دیگری استفاده از شنبلیله را برای بهبود سلامت جنسی زنان پیشنهاد کرد.

استرس، بر بسیاری از جنبه های سلامتی شما تأثیر می گذارد از جمله میل جنسی شما. تحقیقات ارتباط مستقیمی بین استرس و نارضایتی جنسی زنان دانسته است. بنابراین، افزایش استرس می تواند تأثیر منفی بر تجربه جنسی شما داشته باشد.

به طور خلاصه، آنچه واقعاً مهم است این است که چه احساسی دارید. اگر احساس خوشحالی می کنید و از زندگی جنسی خود راضی هستید، پس سالم است اما اگر رابطه جنسی باعث ناراحتی شما می شود یا شما را مضطرب یا غمگین می کند، احتمالاً یک مشکل سلامت جنسی دارید که باید برطرف شود. مسائل پایدار با “لذت” در طول پاسخ جنسی از نظر پزشکی اختلال عملکرد زنانه نامیده می شود. این یک اختلال شایع است و به راحتی قابل اصلاح می باشد.

درک اختلال عملکرد جنسی

اختلال عملکرد جنسی اصطلاحیست که برای تعریف مسائل ثابتی که ممکن است در طول چرخه پاسخ جنسی با آن مواجه شوید استفاده می شود. چرخه پاسخ جنسی دنباله ای از تغییرات فیزیکی و عاطفی است که فرد در هنگام تحریک جنسی و شرکت در فعالیت های تحریک آمیز جنسی، از خودارضایی تا مقاربت، متحمل آن می شود. چهار مرحله چرخه پاسخ جنسی عبارتند از: میل، برانگیختگی، ارگاسم و وضوح. دانستن اینکه بدن شما در طی مراحل این چرخه چگونه پاسخ می دهد، می تواند تجربه شما را افزایش دهد و به شما کمک کند تا علت اختلال عملکرد جنسی را مشخص کنید.

حدود 30 تا 40 درصد از زنان دچار اختلال عملکرد جنسی هستند. می تواند موقت یا مزمن باشد.

شایع ترین مشکلات مربوط به اختلال عملکرد جنسی زنان عبارتند از:

اختلال میل جنسی کم‌ فعال – داشتن میل جنسی کم یا عدم علاقه و تمایل به درگیر شدن در فعالیت‌ های جنسی.

آنورگاسمی – مشکل یا ناتوانی در رسیدن به ارگاسم حتی پس از تحریک یا تحریک جنسی کافی. این اغلب با احساسات منفی مانند غم و اندوه، ناامیدی و نگرانی همراه است.

اختلال برانگیختگی جنسی – مشکل در برانگیختن یا برانگیختگی در طول فعالیت های جنسی.

درد تناسلی-لگنی/اختلال دخول – داشتن مشکل یا درد همراه با تحریک جنسی یا تماس واژن. این بیشتر به دو اختلال جداگانه طبقه بندی می شود.

دیسپارونی – درد هنگام رابطه جنسی

واژینیسم – اسپاسم عضلانی که در رابطه جنسی اختلال ایجاد می کند.

دلایل مختلفی پشت این اختلالات وجود دارد. بیایید آنها را بررسی کنیم.

علل اختلال عملکرد جنسی زنان مشکلات جریان خون

برخی شرایط ممکن است از جریان خون مناسب به بخش‌ هایی از بدن از جمله اندام‌ های تولید مثلی جلوگیری کند. قسمت های تناسلی زنانه مانند کلیتوریس، لابیا و واژن به افزایش جریان خون برای برانگیختگی جنسی و ارگاسم نیاز دارند.

عدم تعادل هورمونی

عدم تعادل هورمون های جنسی در بدن می تواند باعث مشکلاتی مانند خشکی واژن و آتروفی واژن (نازک شدن و خشک شدن دیواره واژن) شود. چنین شرایطی باعث سوزش، خارش، لکه بینی و درد در داخل واژن و اطراف آن می شود که باعث می شود رابطه جنسی برای خانم ها کمتر لذت بخش باشد. بارداری و یائسگی همچنین باعث تغییر در سطوح هورمونی بدن می شود که بر زندگی جنسی زنان تأثیر می گذارد.

سطح استروژن در بدن در طول یائسگی و پس از آن در نوسان است که تأثیر مستقیمی بر میل جنسی زنان دارد. کاهش شدید استروژن ممکن است برانگیختگی شما را دشوار کند. علاوه بر این، بسیاری از زنان پس از یائسگی در حین رابطه جنسی احساس ناراحتی یا درد می کنند. این به دلیل خشکی واژن ناشی از از دست دادن ترشحات طبیعی و روانکاری، کاهش خاصیت ارتجاعی و سفت شدن واژن است. تغییرات واژن یائسگی به طور کلی شدیدتر است اگر مقاربت (یا سایر فعالیت هایی که شامل دخول واژن است) کمتر باشد.

شرایط زنان و زایمان

درد هنگام رابطه جنسی می تواند به دلیل اختلالاتی مانند PCOS، اندومتریوز، فیبروز رحم و غیره باشد. علاوه بر این، نقاط عطف مانند زایمان ممکن است تأثیر موقتی بر سلامت جنسی شما داشته باشد.

زایمان ممکن است به دلیل خستگی جسمانی در روزهای اولیه، میل جنسی شما را کاهش دهد. سطوح پایین استروژن پس از زایمان و آسیب های جزئی به ناحیه تناسلی یا دیواره شکم در حین زایمان ممکن است باعث ایجاد درد در هنگام رابطه جنسی شود. با این حال، این باید پس از چند روز بهبود یابد.

مسائل مربوط به سلامت روان

مسائل مربوط به سلامت روان مانند افسردگی به طرق مختلف بر سلامت شما تأثیر می گذارد که یکی از آنها می تواند باعث عدم علاقه به صمیمیت فیزیکی شود. همچنین می تواند شما را از لذت بردن از چیزهایی که قبلاً از آن لذت می بردید، از جمله رابطه جنسی، ناتوان کند. عزت نفس پایین و ناامیدی ناشی از افسردگی نیز به اختلال عملکرد جنسی کمک می کند.

دارو

کاهش میل جنسی یا تاخیر در پاسخ جنسی نیز می تواند از عوارض جانبی داروهای مختلف باشد. این داروی ضد افسردگی میل جنسی را کاهش می دهد. درمان های دیگر مانند شیمی درمانی نیز باعث تغییرات هورمونی می شود و می تواند بر نگرش فرد نسبت به رابطه جنسی تأثیر بگذارد.

سایر مسائل روانشناختی

مسائل روانی زمینه ای مانند آسیب های گذشته، سوء استفاده جنسی یا مسائل مربوط به روابط می تواند ترس و اضطراب را در برخی از زنان ایجاد کند و منجر به اختلال عملکرد جنسی شود.

درمان اختلال عملکرد جنسی

تجربه گاه به گاه مسائل جنسی طبیعی است. با این حال، اگر از سلامت جنسی خود ناراحت هستید یا احساس می کنید از اختلال عملکرد جنسی رنج می برید، بهتر است برای تشخیص پزشکی با پزشک خود مشورت کنید. پزشک یک ارزیابی کامل از وضعیت فیزیکی و عوامل روانشناختی مرتبط با رابطه جنسی خواهد داشت و در صورت نیاز دارو، تکنیک های اصلاحی یا درمان را توصیه می کند.

به یاد داشته باشید که اختلال عملکرد جنسی می تواند ناامید کننده باشد اما مطلقاً چیزی برای خجالت یا شرم وجود ندارد. ما می‌ دانیم که صحبت کردن در مورد نیازها و خواسته‌ های جنسی شما ممکن است آسان نباشد اما بهتر است به شریک زندگی‌ تان اطلاع دهید و با هم به آنها دسترسی داشته باشید.

کلام آخر

سلامت جنسی زنان عمیقاً با مسائل فیزیکی و روانی در هم تنیده است. رابطه جنسی بخشی از زندگی هر زنی است. برخی از زنان ممکن است انتخاب کنند که هرگز از نظر جنسی فعال نباشند اما بیشتر آنها در مقطعی از زندگی خود به یک روش یا روش دیگر تمایلات جنسی خود را کشف می کنند. در اینجا است که دانش صحیح در مورد سلامت جنسی محوری می شود. باید به درستی مطلع شوید تا بدانید چه چیزی برای شما بهتر است. همه بدن ما پتانسیل احساس هیجان و لذت فیزیکی را دارد. به یاد داشته باشید که تمایلات جنسی یکی از ابعاد توانایی ما برای زندگی پرشور است. قطع کردن آن ممکن است قدرت کلی ما را برای تصدیق و درک احساسات کاهش دهد.

منبع:

healthifyme

تقویم فارسی اندروید



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «درک کامل سلامت جنسی زنان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..