تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ارزش‌ گذاری دارایی‌های نامشهود استارتاپ‌ها با کارشناسان مالی و تحلیلگران رتیبا

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومیت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد

تعیین ارزش و ارزش گذاری دارایی‌های نامشهود کسب‌وکارها به دلیل قابل لمس و مشاهده نبودن این دارایی‌ها کمی دشوار است.

دارایی‌های نامشهود محرک ارزش شرکت و استارتاپ‌های نوآورانه است. نرم‌ افزارها، نمادهای تجاری یا سرقفلی همگی جزئی از دارایی‌های نامشهود برای استارتاپ‌ها محسوب می‌شوند که با توجه به طول عمر خود پس از مدتی مستهلک می‌شوند. امروزه نوآورترین شرکت‌ها آن‌هایی هستند که مهم‌ترین دارایی‌های نامشهود یا intangible assets را در اختیار خواهند داشت. قوانین کشورها نقش مهمی در ارزیابی دارایی نامشهود و تعیین ارزش آن دارد. برای مثال کشور فرانسه یکی از سختگیرانه‌ترین قواعد را در ارتباط با تعیین ارزش دارایی‌های نامشهود اجرا می‌کند. ارزش گذاری دارایی‌های نامشهود استارتاپ‌ها دشوارتر از دارایی‌های مشهود است و انجام آن به کارشناس‌هایی احتیاج دارد که بتوانند ارزش دارایی‌های نامشهود را به درستی تخمین بزنند. کارشناسان ارزش گذاری رتیبا با تمرکز بر دارایی‌هایی که ماهیت فیزیکی ندارن به ارزیابی و تعیین ارزش صحیح کسب‌وکارها می‌پردازند.

کپی لینک

دارایی نامشهود چیست؟

دارایی نامشهود به تمام دارایی‌هایی گفته می‌شود که ماهیت فیزیکی ندارند اما برای رشد و ادامه حیات کسب‌وکارها ضروری هستند. تمام موارد لیست شده در زیر جزئی از دارایی نامشهود استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا محسوب می‌شوند.

اختراع‌ها وب سایت شرکت علامت تجاری (برند) مجوزهای کسب شده حق انتشار (کپی رایت) فهرست مشتریان کسب‌وکار

دارایی‌های نامشهودی که در سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند بسیار ارزشمند هستند و نقشی مهمی در ارزیابی استارتاپ‌ها برای تعیین ارزش سهام آن‌ها ایفا می‌کنند. از نام برند و علامت تجاری‌ای که کسب‌وکار به وسیله آن شناخته می‌شود گرفته تا مالکیتی که در ازای حق اختراع و نوآوری یک محصول به استارتاپی داده شده همگی در ارزش گذاری نهایی انجام شده توسط ارزش‌گذاران نقش دارند. مجوزهای رسمی و غیر رسمی، گواهی‌نامه‌ها، سند، پلاک و برچسب‌ها مجموعه مدارک مهمی است که در تعیین ارزش یک کسب‌وکار نقشی تعیین‌کننده ایفا می‌کنند. فهرست و لیست مشتریان نیز فاکتور مهم دیگری است که در ارزش گذاری دارایی‌های نامشهود استارتاپ‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

کپی لینک

ارزش گذاری دارایی‌های نامشهود

ارزش گذاری دارایی‌های نامشهود استارتاپ‌ها به تخصص و دانش بیشتر احتیاج دارد. در مورد مالکیت معنوی دارایی‌های نامشهود قوانین خاصی وجود ندارد و نمی‌توان آن‌ها را طبق قاعده و قانون خاصی طبقه‌بندی کرد. شاید بتوان گفت تنها مشخصه برای دارایی‌های نامشهود استارتاپ‌ها ویژگی منحصر به فرد بودن آن است. با این وجود از آن جایی که همه چیز پذیرفتنی است تعریف موارد قابل مقایسه ممکن است دشوارتر باشد.

توجه نکردن به دارایی‌های نامشهود استارتاپ‌ها ارزش گذاری و تعیین ارزش را با کمی مشکل مواجه می‌کند. فعل ارزش گذاری به دقت پیش‌بینی وابسته است به همین دلیل ممکن است در پروسه پیش‌بینی و تعیین ارزش کسب‌وکار دچار مشکل شود. به طور کلی معیارهای عینی کمتری برای ارزش گذاری دارایی‌های نامشهود وجود دارد و این سختی زمانی بیشتر می‌شود که دارایی‌‌ها به تازگی آماده و ثبت شده باشند. دارایی‌های نامشهود منابع حیاتی و تقریبا پنهان شرکت‌ها هستند که محرک عملکرد و توسعه ارزش شرکت‌ها محسوب می‌شود.

کپی لینک

جمع‌بندی ارزیابی دارایی‌ نامشهود استارتاپ‌ها

ارزش گذاری دارایی‌های نامشهود استارتاپ‌ها با نگاه همه‌جانبه و کل‌نگر ارزش‌گذار که آن هم از تجربه کاری او نشات گرفته انجام می‌شود. ارزیابی دارایی نامشهود کسب‌وکار دلیل تفاوت در ارزش گذاری دو شرکت به ظاهر مشابه را مشخص می‌کند. دارایی‌های نامشهود همان چیزی است که باعث منحصر به فرد و متمایز شدن کسب‌وکارها از یکدیگر می‌شود و ارزش کسب‌وکار را در مقایسه با رقیب متفاوت می‌کند. با وجود ارزشمندی دارایی‌های نامشهود بسیار پیش می‌آید که صاحبان کسب‌وکارها نسبت به ارزش این دارایی‌ها و نقش آن در تعیین ارزش استارتاپ‌شان بی‌خبر باشند. در برخی از کسب‌وکارها برای سنجش ارزش دارایی‌های نامشهود قوانین محدودی وجود دارد اما ارزیابی دارایی‌های نامشهود یک کار تخصصی است. گروه تحلیلگران رتیبا با در اختیار داشتن کارشناسان ارزش‌گذاری توانمند به ارزش گذاری دارایی‌های نامشهود، پتنت‌ها، مجوزها، سرقفلی‌ها، وب سایت و هر گونه سند و دارایی مربوط به مشتریان کسب‌وکار می‌پردازند. ارائه گزارش ارزش‌گذاری منصفانه بدون ارزش گذاری دارایی‌های نامشهود استارتاپ‌ها امکان‌پذیر نیست و به دیدی کل‌نگر و همه‌جانبه برای انجام این کار نیاز است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ارزش‌ گذاری دارایی‌های نامشهود استارتاپ‌ها با کارشناسان مالی و تحلیلگران رتیبا»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..