تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




امروز در فضا: یوری گاگارین تبدیل به اولین انسان در فضا شد

۱۲ آوریل ۱۹۶۱، یک انسان برای اولین‌بار به فضا رفت! یوری گاگارین اولین فضانورد شوروی و اولین کسی بود که به دور زمین چرخید.

مأموریت‌ وستوک-۱

وستوک-۱ را می‌توان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های انجام‌شده‌ تاریخ بشر قلمداد کرد. این برنامه، حرکت بزرگ بعدی اتحاد جماهیر شوروی در مسابقه فضایی پس از پرتاب اولین ماهواره اسپوتنیک در سال ۱۹۵۷ بود.

کپسول وستوک-۱ در معرض نمایش عموم، نمایشگاه آرکاکا

فضاپیمای مدارگرد وستوک در بامداد ۱۲ آوریل ۱۹۶۱ از پایگاه فضایی بایکونور به مدار زمین پرتاب شد و یوری گاگارین را به فضا برد. این پرواز آغازگر عصر سفرهای فضایی انسان شد.

در ۱۰۸ دقیقه‌ای که پرواز به طول انجامید، وستوک یک‌‌بار به دور زمین چرخید و به ارتفاع ۳۲۷ کیلومتری رسید. فضاپیمای وستوک-۱ هیچ موتوری برای کاهش سرعت نداشت و بنابراین نمی‌توانست در امنیت فرود آید. بنابراین گاگارین خود را از فضاپیما بیرون انداخت و با چتر نجات به زمین فرود آمد.

برای اینکه این مأموریت‌ به‌عنوان یک پرواز فضایی رسمی تلقی شود، رگولاتور دولتی گفته بود که خلبان باید همراه با فضاپیما به زمین آید. به همین دلیل هم رهبران شوروی ادعا کردند که گاگارین همراه با وستوک-۱ به زمین آمد و تا پیش از سال ۱۹۷۱ این موضوع را از همگان پنهان نگه‌ داشتند.

گاگارین پس از پرواز

هنگامی که اولین فضانورد بر زمین فرود آمد‌، یک جنگل‌بان به‌همراه نوه‌ شش ساله‌اش شاهد فرودش بودند. اندکی پس از فرود، او توانست با دفتر نیروی هوایی تماس بگیرد و اعلام وضعیت کند.

یوری گاگارین پس از بازگشت به زمین، بلافاصله تبدیل به ستاره‌ای جهانی شد. او به کشورهای گوناگونی سفر کرد و در همه آن‌ها مورد استقبال هوادارنش قرار گرفت.

مجسمه یوری گاگارین در رصدخانه سلطنتی گرینویچ، لندن

گاگارین باقی عمر خود را در مرکز فضانوردی و با طراحی فضاپیماها گذراند تا اینکه در سال ۱۹۶۸ بر اثر سانحه‌ای هوایی درگذشت.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «امروز در فضا: یوری گاگارین تبدیل به اولین انسان در فضا شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..