تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تذهیب حدیث «اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی» نقطه جهش بانوی تذهیب‌کار افغانستانی

شکیلا عالمی، بانوی هنرمند تذهیب‌کار افغانستانی در حاشیه سی‌امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در تهران به طور اجمالی از هنر و آثار خود گفت. وی با بیان اینکه در حال حاضر در بخش مصحف جمهوری اسلامی ایران در رشته تذهیب کتاب‌ها و قرآن‌های خطی مشغول فعالیت است، گفت که در نمایشگاه امسال به عنوان مُذّهب از افغانستان در غرفه این کشور حضور دارد.

وی با بیان اینکه آثار خود را برای فروش به سایر شهرها و کشورها از جمله دبی در امارات و ایتالیا صادر کرده است، اظهار کرد که در داخل ایران هم نمایشگاه‌های متعددی داشته است و همچنین سرپرست گروه دختران «شه‌ مامه»، جمعی از هنرجویان ایرانی و مهاجر افغانستانی است و سالانه نمایشگاه تذهیب برپا می‌کند.

عالمی با بیان اینکه تذهیب هنری است که همواره آمیخته با قرآن کریم و روایات است، گفت: در بخش بین‌الملل غرفه افغانستان چهار اثر تذهیب و همچنین خوشنویسی‌های همسرم که تذهیب آنها هم کار من است، به نمایش گذاشته شده و برخی آثار تذهیب با طلای ۲۴ عیار کار شده است.

وی نقطه عطف خود در جهش و پیشرفت هنری را با تذهیب‌کاری یک حدیث دانست و بیان کرد: من بعد از تذهیب حدیث «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاة: همانا حسین(ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است» معروف شدم و از آن به بعد کشورهای مختلفی آثار من را به شکل بنر یا پوستر خریداری کرده و در خانه‌های خود نصب کردند.

عالمی با بیان اینکه نمونه‌ای از اثر او در امامزاده صالح تجریش نصب شده است، گفت: آثار ما در تذهیب آیات قرآن عمدتا به شکل چاپی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این بانوی هنرمند افغانستانی ضمن عالی توصیف کردن نمایشگاه قرآن امسال تأکید کرد: چه خوب بود اگر نمایشگاه از ابتدای ماه رمضان دایر می‌شد تا فرصت بیشتری برای معرفی ما و هنرمان ایجاد شود.

وی با بیان اینکه مراجعه‌کنندگان زیادی از کشورهای ژاپن، پاکستان و هند در نمایشگاه امسال داشته است، اظهار کرد: آنها علاقه‌مند به یادگیری هنر تذهیب به عنوان هنر اصیل ایرانی هستند و مدت دایر بودن نمایشگاه برای آشنایی بازدیدکنندگان کافی نیست.

عالمی در ادامه تذهیب را به معنای زرکاری و ظریف‌کاری خواند و گفت: بین ما مسلمانان رنگ طلایی رنگی مقدس است و از همین رو ما چیزهایی نظیر مساجد، امامزاده‌ها و اماکن متبرکه و قرآن کریم را که کتابی گرانسنگ است، با طلا زیباتر می‌کنیم.

این هنرمند افغانستانی در پایان ابراز امیدواری کرد که در مقاطع مختلف سال چنین نمایشگاه‌هایی برپا شود و محدود به ایام ماه رمضان نباشد.

یادآور می‌شود، سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۱۲ تا ٢۶ فروردین‌ با شعار «میخوانمت» در مصلی امام خمینی (ره) تهران برپا می‌شود. زمان بازدید از این نمایشگاه به غیر از شبهای قدر از ساعت ۱۷ تا ٢۴ خواهد بود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تذهیب حدیث «اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی» نقطه جهش بانوی تذهیب‌کار افغانستانی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..