تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مرد مورد علاقه فیدل کاسترو به این دلیل عجیب توسط ارتش سرخ عازکم فضا شد!/عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یوری گاگارین ، خلبان جوانمرگ روس نخستین بشری است که توانست از جو زمین بگذرد. سازمان فضایی شوروی برای تبدیل ساختن گاگارین به اولین فضانورد تاریخ بازه زمانی کوتاهی داشت. جاسوسان کا گ ب گمان برده بودند که ۲۰ آپریل ۱۹۶۱ روزی است که آمریکایی ها با مرکوری قصد دارند به فضا برسند و در دل جنگ سرد این یک شکست بزرگ برای ارتش سرخ محسوب می شد پس یکی از بهترین خلبانان ارتش که ده سالی بود از نیروی هوایی به سازمان فضایی روسیه منتقل شده بود به یک دلیل عجیب به عنوان گزینه نهایی پرواز به فضا انتخاب شد. قد کوتاه ! یوری تنها ۱۵۷ سانتی متر قد داشت.

دلیل عجیب و غریب روس ها برای انتخاب یوری گاگارین به عنوان اولین مسافر فضا! / عکس

موشکی که قرار بود نخستین فضانورد را به فضا ببرد بر اساس موشک نظامی قاره‌پیمای دوربرد آر-۷ ساخته شده بود، که آن هم در اصل برای پرتاب کلاهک هسته‌ای در مسافت‌های طولانی طراحی شده بود. برای همین فضاپیمای وستوک-۱ سوار بر آن نمی‌توانست بزرگتر از کپسول کلاهک هسته‌ای باشد.

تا روزهای پیش از پرواز، هر شش عضو منتخب در گروه مورد آزمایش‌های دشواری قرار گرفتند تا استقامت جسمی و روانی آن‌ها محرز شود. روز ۱۷ مارس سال ۱۹۶۱ فضانوردان منتخب، تیم بزرگ پشتیبانی و گروهی از مقامات رسمی وارد پایگاه فضایی بایکونور شدند.

روز ۸ آوریل یعنی تنها چند روز پیش از پرواز فضایی، یوری گاگارین به عنوان نامزد اصلی پرواز گزینش شد. گرمان تیتوف به عنوان فضانورد ذخیره تعیین شد تا در صورت بروز هرگونه مشکلی برای گاگارین، بتواند به جای او پرواز کند. در مورد دلایل انتخاب گاگارین حدس و گمان‌های گوناگونی وجود دارد؛ برخی معتقدند که پیشینه کارگری خانواده او، نام خانوادگی یا حتی محل تولد او باعث شده‌بود که حزب کمونیست شوروی او را به گرمان تیتوف ترجیح دهد. شکی نیست که شخصیت گرم و اجتماعی و رسانه پسند او از دلایل مهم گزینشش بوده‌است و دلیل دیگر این انتخاب را هم جثه مناسب گاگارین برای سفر با فضاپیمای کوچک اعلام کرده اند.

یوری گاگارین در ساعت شش و هفت دقیقه صبح روز چهارشنبه ۱۲ آوریل ۱۹۶۱ به وقت مسکو، از پایگاه فضایی بایکونور با فضاپیمای وستوک- به عنوان نخستین فضانورد جهان به مدار زمین پرواز کرد.

نخستین جمله‌هایی که گاگارین به زمین مخابره کرد این بود: «پرواز به خوبی ادامه دارد، دید خوبی دارم، من زمین را می‌بینم، خیلی زیبا است»

دلیل عجیب و غریب روس ها برای انتخاب یوری گاگارین به عنوان اولین مسافر فضا! / عکس

مشهور است که گاگارین در حال اوج گرفتن به مدار زمین، آهنگ یک سرود میهن‌پرستانه روسی را زمزمه می‌کرده. این سرود «مام میهن می‌شنود» نام دارد.

بر اساس اطلاعات نوشته شده در دانش نامه ویکی پدیا ، در حالی که گاگارین در مدار زمین پرواز می‌کرد، درجه نظامی او به افتخار موفقیتش از ستوانی به سرهنگی ارتقاء پیدا کرد.

دلیل عجیب و غریب روس ها برای انتخاب یوری گاگارین به عنوان اولین مسافر فضا! / عکس

مدارگرد حامل یوری گاگارین پس از آنکه ۱۰۸ دقیقه با سرعت ۲۷٬۴۰۰ کیلومتر در ساعت، یکبار زمین را دور زد، اولین فضانورد جهان را به سلامت به زمین برگرداند و بدین سان افتخاری بی‌نظیر برای یوری گاگارین و کشورش، اتحاد جماهیر شوروی سابق به ارمغان آورد.

بیشتر بخوانید:

کشف باورنکردنی یک قاره‌ گم شده / عکس ورود غول ایتالیایی به دنیای آفرود/ عکس ساختمان چوبی یا بتنی، کدام زلزله بزرگ را تاب می‌آورند؟

گاگارین پس از ۱۰۸ دقیقه پرواز و یک دور گردش کامل در مدار زمین، در ۲۶ کیلومتری جنوب غربی شهر انگلس در منطقه ساراتوف فرود آمد. این نقطه از منطقه پیش‌بینی شده برای فرود فاصله زیادی داشت و کسی برای استقبال از او حاضر نبود. آنا آکیمووا تاتارووا، همسر جنگلبان محلی و نوه ۶ ساله‌اش اولین کسانی بودند که گاگارین را پس از فرود دیدند. یوری گاگارین ماجرا را این‌گونه تعریف می‌کند:«آنها وقتی مرا با لباس و کلاه فضایی و چتر نجاتم دیدند، ترسیدند و عقب رفتند. من به آن‌ها گفتم نگران نباشید من هم مثل شما شهروند شوروی هستم، همین الان از فضا برگشتم و دنبال تلفن می‌گردم که به مسکو زنگ بزنم.»

گاگارین پس از تماس تلفنی با دفتر نیروی هوایی، پیامی به این مضمون فرستاد :« پیامی برای نیروی هوایی، مأموریت با موفقیت انجام شد، در این موقعیت (...) فرود آمدم، حالم خوب است، ضرب‌دیدگی و شکستگی هم ندارم. گاگارین

۴۱۴۱




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مرد مورد علاقه فیدل کاسترو به این دلیل عجیب توسط ارتش سرخ عازکم فضا شد!/عکس»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..