تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دعا‌های سفارش شده در ماه مبارک رمضان

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا قاسمی نیا با اشاره به توصیه مؤکد متون دینی به دعا و مناجات خوانی در ماه مبارک رمضان، بیان کرد: یکی از دعا‌های مورد تاکید در ایام قدر دعای شریف «اللَّهُمَ کُنْ لِوَلِیکَ» است، این دعا جزو اعمال شب قدر (۲۳ رمضان) نقل شده؛ اما در همه زمان‌ها می‌توان آن را قرائت کرد و دارای ارزش و اهمیت بالایی است.

او  گفت: در روایت آمده که ادب قرائت این دعا اینگونه است : بسم الله الرحمن الرحیم،  الحمدلله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد اللَّهُمَ کُنْ لِوَلِیکَ تا آخر دعا. این دعا جزو اعمال مهم شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان نامبرده شده است.

معاون سازمان نعضت سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم ادامه داد: یکی دیگر از دعا‌های سفارش شده در این ماه، دعای افتتاح است که خواندن آن مورد تاکید و توصیه حضرت ولی عصر عجل الله است، این دعا دارای مضامین و معانی بلندی است؛ و مخصوصاً اطلاعات ارزشمندی در ارتباط با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در اختیار ما می‌گذارد که شایسته است در شب‌های ماه میهمانی خدا قرائت شود.

او از دعای سحر به عنوان یکی دیگر از ادعیه مهم و مورد سفارش جهت قرائت در ماه شریف رمضان یاد کرد و گفت: مشهورترین دعا در بین دعا‌های سحر، دعایی است که امام رضا (ع) از امام باقر (ع) نقل کرده است که نسبت به قرائت آن در قبل از طلوع آفتاب توصیه شده است.

کارشناس مذهبی قم همچنین بیان کرد: دعای اَبوحمزه ثمالی از امام سجاد (ع) که شامل صفات خداوند، اسم اعظم و همچنین دربردارنده مفاهیمی مانند دشواری‌های قبر و قیامت وغیره است هم در طول ماه مبارک رمضان مورد اهتمام است. این دعا را ابوحمزه ثمالی از امام سجاد (ع) نقل کرده و به‌همین دلیل به این نام مشهور شده است. دعای ابوحمزه بیشتر در سحر‌های ماه رمضان خوانده می‌شود.

او اظهار کرد: جوشن کبیر از ادعیه دیگری است که بسیار بر خواندن آن در شب اول ماه مبارک رمضان سفارش شده و در متون دینی بر قرائت حداقل سه مرتبه آن در طول ماه رمضان تاکید شده که در برخی روایات نقل است که این دعا در شب‌های قدر، ۱۹، ۲۱ و شب بیست و سوم رمضان خوانده شود. جوشن کبیر دعایی منقول از پیامبر اکرم (ص) در ۱۰۰ بند، حاوی ۱۰۰۱ نام و صفت خداوند است.

معاون سازمان نعضت سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم در ادامه با اشاره به اهمیت مسئله دعا بیان کرد: در کتاب اصول کافی مرحوم کلینی به نقل از امام محمدباقر علیه الاسلام با اشاره به آیه سوره ۶۰ سوره مؤمن آمده است: کسانی که از عبادت من تکبّر می‌ورزند به زودی با ذلّت وارد دوزخ می‌شوند!» در این آیه منظور از عبادت دعا است و بهترین عبادت دعا کردن زیاد است.

او ادامه داد: همچنین در حدیثی از امام صادق علیه الاسلام آمده که حضرت فرموند: خداوند متعال می‌داند بنده‌اش چه می‌خواهد وقتی به درگاهش دعا می‌کند، لکن دوست دارد حاجات به درگاهش شرح داده شود، پس هرگاه دعا کردی حاجت را شرح بده.

قاسمی نیا گفت: درحدیث دیگری از امام صادق علیه الاسلام اینگونه بیان شده که خداوند عزوجل حاجات قلبی بنده را می‌داند، اما دوست دارد آن حاجات‌ها به زبان آورده شود، همچنین این امام همام در حدیثی دیگری فرموده است که دعا بعد از نماز وتر، بعد از سپیده دم، بعد از ظهر و بعد از مغرب به اجابت نزدیک‌تر است.

او بیان کرد: امام صادق علیه الاسلام در حدیثی به نقل از پیامبرگرامی اسلام فرموده است: پیامبر گرامی اسلام با اشاره به آیه ۹۸ سوره مبارکه یوسف قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ رَبِّی ۖ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ، تاکید داشتند که بهترین زمان برای دعا و استجابت آن وقت سحر است.

قاسمی نیا با اشاره به جایگاه اشک و راز و نیاز در برابر خداوند متعال گفت: امام صادق در حدیث دیگری فرموده است که هیچ چیزی نیست که قدر و اندازه داشته دارد الا اشک که یک قطره آن می‌تواند آتش سوزان جهنم را سرد و خاموش کند.

او بیان کرد: همچنین امام سجاد در حدیث کلُّ عینٍ باکیةٌ یومَ القیامَةِ إلاّ ثلاثَ عُیُونٍ: عَینٌ سَهَرَت فی سبیلِ الله، ِ وَ عَینٌ غَضَّت عَن محارِم ِاللهِ، و عَینٌ فاضَت مِن خَشیةِ اللهِ؛ بیان می‌کند که هر چشمی در روز قیامت گریان است، مگر سه چشم: چشمی که در راه خدا بیدار مانده (و نگهبانی داده) است، چشمی که از حرام‌های الهی بسته باشد، و چشمی که از ترس خدا گریسته است.

قاسمی نیا حلقه وصل عاشق و معشوق را دعا یاد کرد و گفت: اشک مروارید عشق ورزی، سلاح مومن و مغز عبادت است و امید می‌رود در فرصت های باقی مانده ماه مبارک رمضان با راز و نیاز مانوس باشیم، دعا خاصیت امیدواری، پیشرفت، پیشبرندگی، انس، پشتوانه، حمایت گری و اموری از این دست برای انسان دارد.

او در پایان بیان کرد: دعا از همه لذت بخش است، اما از جوانان لذت بخش‌تر است مخصوصا اگر این دعا برای همه مردم و پیشرفت تمام امت باشد، دعا برای انسان فرح، شادی و نشاط بخشیده و عامل پیشرفت فرد می‌شود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دعا‌های سفارش شده در ماه مبارک رمضان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..