تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تصویر روز ناسا؛ چرا به پلاریس ستاره شمال می‌گویند؟!

پلاریس نزدیک‌ترین ستاره درخشان به قطب شمال سماوی است.

سطح پلاریس که یک متغیر قیفاووسی است به‌آرامی می‌تپد و باعث تغییر چند‌درصدی در درخشندگی این ستاره در طول چند روز می‌شود.

پلاریس (Polaris) نزدیک‌ترین ستاره درخشان به قطب شمال سماوی در راستای محور چرخش زمین است؛ بنابراین با چرخش زمین به‌نظر می‌رسد که ستاره‌ها به دور پلاریس می‌گردند، اما خود پلاریس همیشه در همان جهت شمالی باقی می‌ماند. به همین دلیل آن را ستاره شمال یا قطبی می‌نامند. هیچ ستاره درخشانی در نزدیکی قطب جنوب سماوی وجود ندارد. به عبارت دیگر، درحال‌حاضر ستاره درخشانی به نام ستاره جنوب جنوب نداریم.

هزاران سال پیش محور چرخش زمین متفاوت بود و با انحراف کمی به وگا به‌عنوان ستاره شمال اشاره می‌کرد. پلاریس درخشان‌ترین ستاره آسمان نیست، اما به‌راحتی می‌توان آن را پیدا کرد؛ زیرا با دو ستاره صورتواره ملاقه بزرگ واقع در دب اکبر تقریباً هم‌راستا است.

ستاره شمال

این تصویر با وسعت هشت درجه ترکیبی از صد‌ها نوردهی، در مرکز تصویر پلاریس قرار دارد که از میان گازوغبار کم‌نور سحابی یکپارچه فلاکس (Integrated Flux Nebula (IFN)) که در سراسر قاب دیده می‌شود، ظاهر شده است. همچنین خوشه ستاره‌ای کروی NGC ۱۸۸ در سمت چپ تصویر مشخص است.

منبع: دیجیاتو




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تصویر روز ناسا؛ چرا به پلاریس ستاره شمال می‌گویند؟!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..