تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نیروی انتظامی باید تبعات برخورد با بی حجابی را بپذیرد/ با برخورد فیزیکی مردم را از دین گریزان نکنیم/ موضوع حجاب به مسائل اقتصادی ارتباط دارد

جواد مرشدی: روز اول هفته فرمانده نیروی انتظامی رفع دغدغه‌های مردم را از وظایف مهم این نیرو برشمرد و با اشاره به شناسایی دغدغه‌هایی هم‌چون سرقت، معتادان متجاهر و قاچاق کالا، مقوله حجاب را نیز در این دایره قرارداد و از پیوند این موضوع اجتماعی با مسائل انتظامی خبر داد. سرداراحمدرضا رادان گفت: «همکاران من در سه حوزه معابر عمومی که کشف حجاب بعضا در آن صورت می‌گیرد، خودرو و اماکن اقدام‌هایی را انجام دادند و به‌صورت جدی با اعلام خبر قبلی از شنبه ۲۶ فروردین به‌صورت جدی در این سه حوزه عمل می‌کنند» این نوع برخورد می‌تواند نشانگرحلقه مفقوده و ناکارآمدی دستگاه‌های فرهنگی در زمینه حجاب باشد، چرا که درکشور بیش از ۳۰ سازمان و نهاد بودجه فرهنگی به آنان تخصیص می‌یابد، که به‌نظر می‌رسد درمورد ترویج حجاب خروجی مثبتی نداشته‌اند. «خبرآنلاین» در گفت‌وگو با شهریار حیدری عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به آثار و تبعات ورود نیروی انتظامی به مقوله حجاب پرداحته است.

فرمانده فراجا سردار رادان گفت قرار است از روز شنبه برخوردهای قانونی با افراد کم حجاب یا بی‌حجاب انجام شود، به‌نظر شما این طرح تا چه حد عملیاتی خواهد شد؟

به‌نظر من بهترین موضوع پیرامون حجاب و عفاف دیدارمسئولین ومقامات کشوری با مقام معظم رهبری بود که ایشان فرمودند حجاب یک امر شرعی و قانونی است اما در برخورد قاعده خودش را دارد. نکته مهم همین قاعده است؛ آیا کسانی که می‌خواهند امر به‌معروف و نهی از منکر کنند و یا قانون حجاب را اجرایی کنند، آیا می‌توانند متولی امور باشند یا نه؟ ما در گذشته نیز گفته‌ایم حدود ۳۰ دستگاه متولی امر فرهنگ هستند و بودجه اینکار را از جمهوری اسلامی می‌گیرن ولی با کمال تاسف وضعیت فرهنگی متناسب با این بودجه خروجی چندانی ندارد یا اصلا خروجی خاصی ندارد. این شده که امروز نیروی انتظامی می‌خواهد وارد عرصه شود و ما باید با ابزار پلیس، حجاب و عفاف را رعایت کنیم. در حقیقت پلیس باید در مرحله آخر وارد مسئله امر به‌معروف و نهی از منکر شود. از این جهت به‌نظر من بهتر است طبق همان تعبیر مقام معظم رهبری که فرمودند حجاب قاعده خود را می‌خواهد، باید اجازه دهند که این قاعده با کارکردهای فرهنگی و نرم‌افزاری حل شود و نه با کارکردها و برخوردهای خشن که اصلا در اسلام هم برخورد خشن با این مسائل را نداریم.

قبول ولی در حال حاضر نیروی انتظامی برای حفظ حجاب وارد مرحله عملیاتی شده است؟

گرچه دغدغه آقای رادان دغدغه همه است اما با برخورد فیزیکی دیگر امر به‌معروف نیست. نمی‌شود امر به‌معروف و نهی از منکر را انجام داد. از این جهت همه دستگاه‌های متولی امر به‌معروف و نهی از منکر باید یک تجدید نظری پیرامون این موضوع و بر اساس رویکرد مقام معظم رهبری داشته باشند. ایشان اشاره کرده‌اند امر به‌معروف و نهی از منکر و حجاب یک امر شرعی و قانونی است اما با قاعده خودش که به نظر من این قاعده مهم‌تر از هر بحثی است. این قاعده مورد توجه مسئولان اجرایی قرار گرفته و به‌دلیل این‌که برنامه ای ندارند و اعتبارات فرهنگی در کشور ما فاقد خروجی هستند، به پلیس متوسل می‌شوند. در مجموع اگر نقدی وجود دارد، این نقد به کارکرد دستکاه‌های فرهنگی است، چون آن‌ها از امور فرهنگ ناتوان هستند. به‌ناچار پلیس به موضوعی که وظیفه آخرش و نه وظیفه اولش است باید به موضوع حجاب ورود کند. در نهایت باید توجه به فرمایش مقام معظم رهبری را جدی بگیرند و به‌عنوان یک موضوع شرعی و قانونی به آن نگاه کنند.

آیا نابسامانی‌ها و شرایط بد اقتصادی نیز در این بین دخیل هستند؟

بله، فراموش نکنیدکه موضوع حجاب به مسائل اقتصادی نیز ارتباط دارد، یعنی اگر معضل بیکاری حل شود، فرد برای رفتن به سر کار، پوشش مناسب‌تری خواهد داشت. امروز درد بزرگ جامعه بیکاری و مسائل معیشتی است. مسئولان فرهنگی باید بنشینند و با هم برای حل موضوع حجاب جلسه بگذارند و ببینند آیا با اجبار کردن مردم به نهی از منکر، مشکلات حل می‌شود. چون دستگاه‌های فرهنگی و متولی امر، ناتوان از این موضوع هستند، به‌ناچار این مشکل امروز ایجاد شده است.

نیروی انتظامی باید تبعات برخورد با بی حجابی را بپذیرد/ با برخورد فیزیکی مردم را از دین گریزان نکنیم/ موضوع حجاب به مسائل اقتصادی ارتباط دارد

پلیس چگونه باید برخورد کند؟

سال گذشته موضوع حجاب و برخورد یک پلیس با یک خانم بهانه‌ای شد برای داخل و خارج، و دشمن تا آن اتفاقات رخ داد. الآن هم اگر مقام معظم رهبری می‌فرمایند قاعده خودش را می‌خواهد، در حقیقت منظورشان همین موضوع است که کاری نکنند دوباره فضای جامعه دچار تنش شود.

اگر خدای ناکرده اتفاقی بیفتد و تنشی ایجاد شود مسئولیت آن برعهده کیست؟

به‌نظر من همان دستگاهی که این‌کار را انجام داده، مسئول پاسخ‌گویی است، وظیفه اول نیروی انتظامی این‌کار نیست و در برخورد با بحث حجاب، این در مرتبه نخست وظیفه دستگاه‌های فرهنگی است. اگر نیروی انتظامی دارد این‌کار را تقبل می‌کند، تبعات آن‌را نیز قاعدتا باید بپذیرد. ولی به‌نظر من نباید کاری کنند که خدای ناکرده در جامعه مشکلی پیش بیاید و دود آن به‌چشم نظام، انقلاب و کشور برود که این خطرناک است.

بعد از صحبت‌های سردار رادان آیا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جلسه‌ای در خصوص بررسی آثار و تبعات این اقدام داشته است؟

کمیسیون تا حالا در این ارتباط جلسه نگذاشته است و به‌نظرمن تشکیل جلسه یک ضرورت است برای تبیین فرمایشات مقام معظم رهبری و هم‌چنین توجیه دستگاه‌های فرهنگی و پلیس که بتوانند با کمک همدیگر کاری کنند مردم آداب اسلامی را رعایت کنند و هم این‌که جامعه دچار تشنج نشود. ضمن این‌که امر به‌معروف نهی از منکر یک امر لسانی است و ما دراین قسمت لنگ می‌زنیم. امروز باید پلیس از دستکاه‌های فرهنگی طلبکار باشد که چرا کار فرهنگی انجام نداده‌اند که موضوع حجاب موضوع پلیس شود؟ وقتی پدیده‌ای در حوزه اجتماعی کنترل شود، به موضوع سیاسی تبدیل نمی‌شود. اما وقتی درحوزه سیاسی کنترل شوند، آنگاه به مسایل امنیتی تبدیل نمی‌شوند. از آن‌جا که حوزه فرهنگی ما از پایه ضعیف است، هر موضوعی که از ایستگاه سیاست بگذرد، بلافاصله امنیتی می‌شود، از این‌رو اعتقاد دارم این قاعده نیازبه یک تعریف و بازنگری جدی دارد. فراموش نکنیم رهبری فرمودند خیلی از این‌ها که کم حجاب هستند نمازخوان هستند و در عزاداری‌ها شرکت می‌کنند، بادرنظر گرفتن این توصیه طبیعتا نمی‌شود برخورد فیزیکی انجام شود که باعث گریز آنان از فرهنگ و دین شود.

بیشتر بخوانید:

۲۱۶۲۱۲




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نیروی انتظامی باید تبعات برخورد با بی حجابی را بپذیرد/ با برخورد فیزیکی مردم را از دین گریزان نکنیم/ موضوع حجاب به مسائل اقتصادی ارتباط دارد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..