تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




لمینت دندان، از صفر تا صد ماجرا!

لمینت دندان

دندان‌های طبیعی ممکن است با افزایش سن بشکنند، کدر شوند و حتی مینای خود را از دست بدهند. در چنین شرایطی، روکش‌های دندانی مانند لمینت دندان می‌توانند سطح جلوی دندان‌های شما را بپوشانند و عیوب آن‌ها را مخفی نگه دارند. 

بیشتر بخوانید: چه دندان‌هایی را می‌توان لمینت کرد؟

در این مقاله می‌خوانید:

لمینت دندان چیست؟ انواع لمینت دندان مراحل انجام لمینت دندان کاربرد و مزایای لمینت دندان خطرات و عوارض لمینت دندان مراقبت های بعد از لمینت دندان عمر لمینت دندان قیمت لمینت دندان لمینت دندان چیست؟

لمینت‌ دندان که به آن روکش نیز می‌گویند، پوسته نازکی از جنس پرسلن یا رزین کامپوزیت است که برای بهبود ظاهر دندان‌ها به سطح جلویی آن‌ها چسبانده می‌شود و همان‌طور که گفتیم، عیوب آن‌ها را می‌پوشاند.
از لمینت دندان برای تغییر رنگ، شکل و اندازه دندان‌ها استفاده می‌شود و حتی می‌تواند شکاف یا ترک‌های دندانی را نیز اصلاح کند. لمینت یکی از محبوب‌ترین روش‌های دندانپزشکی زیبایی است که به کمک آن می‌توانید یک لبخند زیبای هالیوودی داشته باشید. خوبی لمینت این است که نسبت به روکش‌ها کم تهاجمی‌تر است و با مراقبت مناسب می‌تواند تا سال‌ها دوام بیاورد.

عوارض لمینت دندان

بیشتر بخوانید: لمینت دندان چیست؟ چگونه انجام می شود؟

انواع لمینت دندان

لمینت‌ها انواع مختلفی دارند:

لمینت سرامیکی یا پرسلن از چندین لایه چینی نازک تشکیل شده است که با مینای طبیعی دندان و یک پوشش چسبنده جایگزین می‌شود. البته برخلاف تصور رایج، در ساخت این لمینت‌ها نیازی به تراشیدن کل دندان‌ها نیست و اگر پیش یک دندانپزشک حرفه‌ای بروید، تنها با یک آماده سازی نسبتاً محدود می‌توانید دندان‌های خود را لمینت کنید.  نوع دیگر لمینت، ونیر کامپوزیت است. رزین کامپوزیت از کم هزینه‌ترین نوع روکش‌ها محسوب می‌شود و اتصال آن به دندان‌ها نیز زحمت کمتری دارد. با این حال، دوام آن نیز کمتر است و باید هر چند سال یک بار ترمیم شود.

 لمینت دندان چیست

بیشتر بخوانید: انتخاب لمینیت یا کامپوزیت

مراحل انجام لمینت دندان

مراحل انجام لمینت دندان معمولاً موارد زیر را شامل می‌شود:

مشاوره: دندانپزشک دندان‌های شما را معاینه می‌کند و اهداف و انتظارات شما را مورد بررسی قرار می‌دهد تا تشخیص دهد که آیا لمینت‌ دندان بهترین گزینه برای شما هست یا خیر. سپس از دندان‌های شما قالب می‌گیرد تا آن را به آزمایشگاه بفرستد. آماده سازی: دندانپزشک مقدار کمی از مینای دندان شما را جدا می‌کند تا جا برای لمینت باز شود.  باندینگ: پس از دریافت لمینت از آزمایشگاه، دندانپزشک تناسب و رنگ لمینت را بررسی کرده و تنظیمات لازم را انجام می‌دهد. سپس قبل از اتصال، سطح دندان‌های شما را تمیز و صاف می‌کند. در نهایت نیز کار لمینت روی دندان‌های شما را انجام می‌دهد. پولیش: در آخرین مرحله، پس از تکمیل فرآیند باندینگ، لمینت را صیقل می‌دهد تا طبیعی و صاف به نظر برسد.

انواع لمینت دندان

بیشتر بخوانید: کامپوزیت ونیر و لمینت طبیعی، تفاوت‌ها و مزایا و معایب

کاربرد و مزایای لمینت دندان

مزایا و کاربرد لمینت دندان به موارد گفته شده خلاصه نمی‌شود و خیلی بیشتر است. پس باید اضافه کنیم:

می‌توان از لمینت دندان برای تغییر رنگ، شکل، اندازه یا طول دندان استفاده کرد. می‌توان با لمینت دندان ظاهر دندان‌های لکه‌ دار، ترک خورده یا فاصله دار را بهبود بخشید. می‌توان دندان‌ها را متقارن‌تر و یکدست‌تر نشان داد. لمینت حتی می‌تواند برای بعضی از مراجعین، یک جایگزین خوب برای ارتودنسی سنتی باشد. در نهایت، لمینت دندان بادوام است و با مراقبت مناسب می‌تواند تا سال‌ها دوام بیاورد. 

البته یادتان باشد که لمینت دندان برای همه افراد مناسب نیست و فقط دندانپزشک است که می‌تواند شما را در این زمینه راهنمایی کند.

مزایای لمینت دندان

بیشتر بخوانید: تفاوت روش انجام کامپوزیت ونیر و لمینت، کدام بهتر است؟

خطرات و عوارض لمینت دندان

برخی از خطرات و عوارض لمینت دندان که بهتر است قبل از تصمیم گیری نهایی با آن‌ها آشنا شوید عبارتند از:

تهاجمی بودن: روش قرار دادن ونیر نسبت به سایر روش‌های دندانپزشکی زیبایی تهاجمی‌تر است، زیرا برای این کار باید کمی از مینای دندان برداشته شود تا فضا برای قرارگیری روکش باز شود. این می‌تواند دندان‌های شما را به گرما و سرما حسا‌س‌تر کند و هم‌چنین، با خطر استعداد بیشتر برای پوسیدگی یا آسیب دیدگی همراه باشد.  هزینه زیاد: روکش دندان ممکن است گران باشد. البته این مورد به تعداد روکش‌های مورد نیاز، دندانپزشکی که برای لمینت به او مراجعه می‌کنید و نوع مواد استفاده شده برای ساخت روکش‌ها بستگی دارد. غیر قابل برگشت بودن: وقتی مینای دندان برداشته شود، دیگر نمی‌توان آن را به عقب بازگرداند و اگر روکش‌ها از کار بیفتند یا آسیب ببینند، نیاز به تعویض دارند که این خودش می‌تواند باعث افزایش هزینه‌های کلی شود.  مناسب نبودن برای همه: روکش‌های دندانی ممکن است برای همه مناسب نباشند. به خصوص برای بیمارانی که پوسیدگی دندان، بیماری لثه یا سابقه دندان قروچه دارند، باید این مسائل را قبل از اقدام به لمینت دندان بررسی کنند. عدم تطبیق رنگ: روکش‌های چینی به اندازه دندان‌های طبیعی شفاف نیستند و تطابق رنگ ممکن است به اندازه کافی راضی کننده نباشد. در واقع، گاهی اوقات ممکن است که روکش‌ها خیلی سفید یا خیلی مات به نظر برسند.

در نهایت، فراموش نکنید که روکش‌های دندانی یک راه حل یکباره برای همه مشکلات دندانی شما نیستند و معاینات منظم دندانپزشکی، برای مراقبت از وضعیت روکش‌ها و دریافت بهترین نتیجه ممکن، باید جدی گرفته شوند.

قیمت لمینت دندان

بیشتر بخوانید: تفاوت میان لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر دندان

مراقبت های بعد از لمینت دندان

مراقبت های بعد از لمینت دندان که به شما کمک می‌کند عمر لمنیت‌های خود را طولانی کنید، عبارتند از:

رعایت بهداشت دهان و دندان: دندان‌های خود را حداقل دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید و حداقل یک بار در روز از نخ دندان و دهان شویه‌های ضد عفونی کننده استفاده کنید. این به حذف پلاک و باکتری‌هایی که ممکن است باعث پوسیدگی دندان و بیماری لثه شوند، کمک می‌کند. ترک عادت‌های مخرب: از گاز گرفتن یا جویدن اجسام سخت مانند یخ و سیب و شکلات خودداری کنید. هم‌چنین، عادت‌هایی مانند جویدن ناخن و دندان قروچه کردن را نیز کنار بگذارید. احتیاط برای لکه دار نشدن: مراقب غذاها و نوشیدنی‌هایی که می‌توانند لمینت‌های شما را لکه دار کنند باشید. به عنوان مثال، مصرف قهوه، چای و تنباکوی خود را تا حد امکان محدود کنید یا بلافاصله پس از مصرف آن‌ها دندان‌های خود را مسواک بزنید. مراجعه منظم به دندانپزشک: به طور منظم دندانپزشک خود را ببینید تا مطمئن شوید که لمینت‌های شما سالم هستند و هر مشکلی قبل از جدی شدن، تشخیص داده شده و تحت درمان قرار می‌گیرد. استفاده از از محافظ دهان هنگام خواب: دندان قروچه می‌تواند باعث ساییدگی یا حتی شکستن لمینت‌ها شود. پس اگر شب‌ها دندان قروچه می‌کنید، استفاده از محافظ دهان را در نظر بگیرید.

با رعایت این نکات می‌توانید لمینت‌های دندان خود را تا حد ممکن سالم نگه دارید، اما یادتان باشد که در نهایت، باید آن‌ها را یک روزی تعویض کنید. 

عمر لمینت دندان

بیشتر بخوانید: مراقبت های ضروری بعد از لمینت دندان

عمر لمینت دندان

لمینت‌ دندان هر چند که طول عمر بالایی دارد، اما دائمی نیست.

لمینت‌ دندان هر چند که طول عمر بالایی دارد، اما دائمی نیست. طول عمر لمینت‌ دندان بسته به بهداشت دهان و دندان افراد و کیفیت لمینت‌ها می‌تواند متفاوت باشد. در واقع، با مراقبت و نگهداری مناسب، لمینت‌ دندان می‌تواند بین ۵ تا ۱۵ سال دوام بیاورد.
با این حال، لمینت دندان می تواند مانند دندان‌های طبیعی به مرور زمان آسیب دیده یا فرسوده شود. احتمال ترک خوردن، شکستن یا شل شدن نیز وجود دارد. حتی می‌تواند لکه دار شده یا تغییر رنگ نیز بدهد و در چنین شرایطی، نیاز به تعویض دارد.

بیشتر بخوانید: تفاوت کامپوزیت ونیر و لمینت

قیمت لمینت دندان

هزینه لمینت دندان بر اساس مواد سازنده آن متفاوت است.

هزینه لمینت دندان بر اساس مواد سازنده آن متفاوت است. در واقع، روکش‌های کامپوزیتی از همه ارزان‌تر هستند، اما روکش‌های پرسلنی و چینی هزینه بیشتری دارند.
با این حال، می‌توان گفت که دامنه هزینه لمینت دندان چیزی بین ۱ تا ۷ میلیون تومان است که البته باز هم باید تعداد دندان‌هایی که قصد دارید لمینت کنید را در نظر گرفت.  

بیشتر بخوانید: میزان تراش لمینت های سرامیکی

کلام آخر

لمینت دندان یک پوسته نازک است که از دو ماده مختلف کامپوزیت و سرامیک ساخته می‌شود. هزینه ونیرهای سرامیکی یا پرسلنی از ونیرهای کامپوزیتی بیشتر است. ونیرهای کامپوزیتی زودتر آسیب می‌بینند، اما به راحتی نیز قابل ترمیم هستند. در مقابل، روکش‌های چینی شاید دوام بیشتری داشته باشند، اما قابل تعمیر نیستند. بنابراین در صورت شکستگی یا خرابی باید کاملاً تعویض شوند.

به کلینیک نی نی بان سر بزنید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «لمینت دندان، از صفر تا صد ماجرا!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..