تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ایران مجوز مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای را نداده است / شرکت نیروگاه‌های اتمی ایران - مکران و ایران - هرمز را فعال کردیم

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از همشهری، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت و گویی تلویزیونی اظهار کرد: ما یک نیروگاه هزار مگاواتی داریم که تا الان بیش از حدود ۵۸ میلیارد کیلووات ساعت به شبکه برق تزریق کرده است و این امر موجب شده خودمان صاحب یک نیروگاه اتمی باشیم که به دست ایرانی‌ها بهره‌برداری و نگه‌داری می‌شود و تعمیرات آن هم در دست انجام است.

وی ادامه داد: نیروگاه‌هایی که در دست ساخت داریم در بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان در سواحل مکران یا در هرمزگان در سواحل دریای عمان هستند که گام مهم توسعه‌ای ما هستند. ما تلاش داریم نیروگاه‌های اتمی را به جایی برسانیم که حداقل ۱۵ درصد از انرژی کشور از مسیر هسته‌ای تامین شود. این گام نیاز به یک نقشه راه داشته است تا بدون همکاری خارجی‌ها با ظرفیت ملی انجام دهیم و اگر هم خارجی‌ها همکاری کردند که چه بهتر.

اسلامی گفت: یکی از روش‌های آب شیرین کردن استفاده از راکتور‌های هسته‌ای است، اما برای آب با دوام از راکتور استفاده نمی‌کنند، چون نیروگاه‌ها در سال دو تا سه ماه از مدار برای تعویض سوخت و تعمیرات خارج می‌شود و یک شهر و منطقه را نمی‌توان به نیروگاه وابسته کرد. اما از آنجایی که مطالبه دیرینه مردم بوشهر بود، الان سرمایه گذاری برای ۷۰ هزار مترمکعب آب در بوشهر را شروع کردیم و قول دادیم که دو ساله تحویل دهیم البته کمی مقدماتش زمان برد، اما الان در دست اجراست و این تعهد را ما به مردم بوشهر ادا می‌کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به اینکه وضعیت ساخت نیروگاه در سیستان و بلوچستان و هرمزگان در چه مرحله‌ای است گفت: ما الان شرکت نیروگاه‌های اتمی ایران ـ مکران و ایران ـ هرمز را فعال کردیم زمینه‌ها و سایت‌ها فراهم و انتخاب است و در فرایند دریافت زمین و مطالعات میدانی و انتخاب سیستم و اقدامات فنی مهندسی هستیم که در یک زمان بندی فشرده با الگوی تامین مالی متفاوتی که برایش تعریف کردیم داشته باشیم که دچار افت مالی نشوند. آب شیرین کن هم برای هر دو استان مورد اشاره در نظر گرفته شده است.

محمد اسلامی در خصوص سوالی درباره تفاسیر پیش آمده بعد از آخرین سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر این که ایران مجوز مصاحبه با دانشمندان هسته‌ایش را صادر کرده، گفت: این امر صحت ندارد و کذب است. چنین موضوعی اصولا مطرح نبوده است.

وی در توضیح جزئیات بیشتر از این امر گفت: این مسئله به صورت یک سوال از سوی یکی از خبرنگاران یکی از رسانه‌های صهیونیستی و به صورت سوالی از آقای گروسی پرسیده شد و باوجود پاسخ آقای گروسی به سوالات این خبرنگار، خود این سوال مدیریت شده و حساب شده بیش از پاسخ مدیرکل آژانس بازتاب پیدا کرد. این سوال برای ایجاد تشویش در اذهان مطرح شده بود.

وی ادامه داد: آنچه که ما با آژانس تفاهم کردیم این است که آژانس ما را بر اساس ضوابط برجام اندازه‌گیری نکند. ما متعهد به پادمان ان‌پی‌تی هستیم. برای ما مهم است که اعتماد اژانس برقرار باشد و تعامل آژانس با سازمان انرژی اتمی برقرار باشد.

اسلامی تاکید کرد: تداوم دانش آژانس (از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران) برای ما مهم است. چرا که ما متعهد به ان‌پی تی و پادمان هستیم.

این مقام هسته‌ای ایران گفت: این مسئله بر اساس پاراگراف سوم بیانیه تهران است و مورد تفاهم قرار گرفته است. قرار شد که یک الگوی نظارتی بر خلاء‌هایی که آژانس حس می‌کند و اعتبار آن نیز مبتنی بر ان‌پی‌تی است تعریف بشود.

اسلامی گفت: در این ارتباط ملاقات‌ها و رفت و آمد‌ها و مذاکراتی میان دو طرف صورت گرفت و الگوی مورد نظر در حال تدوین است تا ما بر اساس یک الگو، خلاء دانش آژانس را بتوانیم پر کنیم.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ایران مجوز مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای را نداده است / شرکت نیروگاه‌های اتمی ایران - مکران و ایران - هرمز را فعال کردیم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..