تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دعای چه کسانی مستجاب نمی‌شود؟

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از ایکنا، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین، در ششمین جلسه سخنرانی ویژه ماه مبارک رمضان که در رواق امام‌ خمینی(ره) حرم امام‌ رضا(ع) برگزار شد، گفت: خداوند در آیه ۶۰ سوره غافر می‌فرماید «وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ»، خدا در این آیه ما را به دعا دعوت می‌کند و به اجابت وعده می‌دهد.

وی ادامه داد: در آیه ۱۸۶ سوره بقره به پیامبر(ص) آمده است: «وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْیَسْتَجِیبُوا لِی وَلْیُؤْمِنُوا بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ»، یعنی هنگامی که بندگانم از تو درباره من بپرسند، بگو یقیناً من نزدیکم، دعای دعا کننده را زمانی که مرا بخواند اجابت می‌کنم، پس باید دعوتم را بپذیرند و به من ایمان آورند، تا به حقّ و حقیقت راه یابند و به مقصد اعلی برسد.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: این آیه به ما امید می‌دهد و برای ما دلخوشی ایجاد می‌کند، خداوند در این آیه به پیغمبر فرمود به مردم بگو از من درخواست کنند و به من اعتماد کنند، هیچ دعایی بی‌اثر نیست، اما گاهی چیزی را از خدا می‌خواهیم، چند روز بعد متوجه می‌شویم که اشتباه کرده‌ایم و خواستار چیز دیگری می‌شویم.


آثار ایمان در زندگی شخصی و اجتماعی
وی بیان کرد: آن دعایی که به صلاح ما نباشد، خدا چنین دعایی را می‌گیرد و به جای آن یک چیزی را به ما می‌دهد که صلاح ماست، این همان است که ما گاهی تصور می‌کنیم دعایمان مستجاب نشده است، آن چیزی که به مصلحت ماست مستجاب می‌شود، خدا خیر من و شما را بهتر از خودمان می‌داند، بنابراین دعایی وجود ندارد که مستجاب نشود. گاهی کارهایی می‌کنیم که دعایمان مستجاب نشود، در چنین مواقعی خدا می‌گوید اول مشکلت را برطرف کن تا دعای تو بالا برود، اگر مشکلت برطرف شود حتماً دعایت اجابت می‌شود.

دعا سلاح مؤمن است
وی گفت: امام رضا(ع) فرمودند: ای مردم، خود را به سلاح انبیاء که همان دعاست مجهز کنید، نور آسمان‌ها و زمین دعاست، پیامبر(ص) فرمودند دعا سلاح مؤمن و ستون دین است، یعنی همان‌طور که نماز ستون دین است، دعا هم ستون دین است.

دعا سلاح انبیاء بود، حضرت موسی(ع) پس از کمک به دختران شعیب در آب دادن به گوسفندان، با یک جمله دعایی هم به مسکن و شغل رسید، هم ازدواج کرد، بنابراین دعا سلاح مؤمن و سلاح انبیاء است. وقتی خدا به موسی(ع) فرمود به سوی فرعون که طغیان کرده برو، موسی(ع) در چنین شرایطی نگفت خدایا من که کسی را ندارم که مرا همراهی کند، بلکه فوراً از خدا درخواست کرد و گفت خدایا حالا که می‌گویی برو وسایلش را هم به من بده.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: مطابق آیات ۲۵ تا ۲۸ سوره طه، موسی(ع) در این شرایط به خدا گفت «رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی، وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی، وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِی، یَفْقَهُوا قَوْلِی»، یعنی پروردگارا سینه‌ام را گشاده گردان، کارم را برای من آسان ساز، از زبانم گره بگشای تا سخنم را بفهمند.

وی بیان کرد: موسی(ع) به خدا گفت خدایا به من شرح صدر بده، آدم تنگ‌نظر گرفتار است، تنگ‌نظر یعنی کسی که فقط یک چیز برایش مهم است و به همه شئونات خانواده و زندگی توجه نمی‌کند، تنگ‌نظر کسی است که در دنیا فقط منافع شخص خود را می‌بیند و منافع ملی و مسائل دینی برایش اهمیت ندارد، تنگ‌نظر کسی است که مستضعفان عالم و مسلمانان جهان را نمی‌بیند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ادامه داد: بنابراین موسی(ع) به خدا گفت به من شرح صدر بده و کار مرا آسان کن، کاری کن زبانم رسانه‌ام باشد، کاری کن اطلاعاتم به همه جا برسد، آن‌هایی که حرف‌های مرا می‌فهمند متوجه شوند می‌خواهم چه بگویم، خدا نیز در پاسخ موسی(ع) فرمود همه دعاهایی که کردی اجابت شد، این یعنی دعا سلاح انبیاء و مؤمنین است. در جای دیگری هم موسی(ع) با یارانش از دست فرعون می‌گریختند، وقتی به نیل رسیدند یاران موسی(ع) نگران و مضطرب شدند، موسی گفت خدا از ما حفاظت می‌کند، بنابراین با عصا به دریا زد، دریا شکافته شد و راه باز شد.

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: وقتی فرعونیان از راه رسیدند، به شکاف دریا وارد شدند، وقتی به وسط آب رسیدند غرق شدند، اما موسی و یارانش نجات یافتند، این‌ها نمونه‌ای از این بود که گفته می‌شود دعا سلاح انبیاء و سلاح مؤمن است.

نتیجه بی‌اعتنایی به دعا
وی خاطرنشان کرد: نتیجه بی‌اعتنایی به دعا این است که خدا هم به بنده بی‌اعتنا باشد، خداوند فرموده اگر دعا نکنید، در این صورت خدا هم به شما اهمیتی نمی‌دهد. اگر به درگاه خدا اشک نریزیم و التماس نکنیم، خدا با ما کاری ندارد و به ما اهمیتی نمی‌دهد، در این صورت نیازمند می‌مانیم و باید در ظلمات و تاریکی روزگار خویش را بگذرانیم.

این مسئول یادآور شد: امام صادق(ع) فرمودند بلای قطعی که می‌خواهد نازل شود، با دعا دور می‌شود، برای مثال اگر خدای ناخواسته تصادف یا زلزله‌ای قرار است رخ دهد، با دعای ما خدا کاری می‌کند که بلا دور شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: امام صادق(ع) در ادامه فرمود زیاد دعا کنید، هر رحمتی می‌خواهد برای شما بیاید باید برای آن دعا کنید و هر نیازی که دارید و می‌خواهید پیروز شوید، با دعا به سراغ آن بروید، هیچ چیزی از طرف خدا روزی انسان نمی‌شود، مگر اینکه دعا کند، هیچ دری نیست که زیاد آن را بزنید اما به روی شما باز نشود.

وی ادامه داد: وقتی می‌خواهیم دعا کنیم باید نگاهی هم به خود کنیم، برای مثال اگر خدای ناخواسته یک عمر مال حرام خوردیم، دعایمان مستجاب نمی‌شود، یا اگر قلبمان غافل باشد دعایمان مستجاب نمی‌شود.

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: امیرالمؤمنین(ع) فرمود بهترین دعا آن است که از یک سینه پاک بیرون بیاید، سینه‌ای که پر از کینه، دشمنی و عداوت بندگان خدا باشد، سینه‌ای که شرک و قصد گناه در آن باشد، دعایش به جایی نمی‌رسد، با سینه پاک و قلب باتقوا دعا کنید تا به اجابت برسد.

وی افزود: امام باقر(ع) فرمودند ۵ دعاست که خدا این‌ها را حتماً اجابت می‌کند، نخست دعای پیشوای عادل است که حتماً به اجابت می‌رسد، دوم اگر به کسی ظلم شود و او نفرین کند، از نفرین این شخص باید ترسید، سوم اگر فرزند صالحی برای پدر و مادرش دعا کند، چهارم اگر پدر و مادر مؤمن برای فرزندشان دعا کنند، پنجم اگر مؤمنی برای مؤمن دیگر دعا کند اجابت می‌شود.

امام جمعه قزوین بیان کرد: مهم‌ترین دعایی که باید کنیم «اهدنا الصراط المستقیم» است، یعنی دعا کنیم خدایا ما را به راه راست هدایت کن، راه راست راه ولایت علی (ع) و اولاد اوست، این بهترین دعاست.

وی در پایان یادآور شد: یکی از فرصت‌های دعا شب‌های جمعه است، یکی دیگر از فرصت‌های دعا بعد از هر نماز است، یکی دیگر از زمان‌های استجابت دعا نیز بعد از نمازهای ماه مبارک رمضان است، رسول خدا (ص) فرمودند دستتان را به دعا بلند کنید تا خدا جواب دعای شما را بدهد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دعای چه کسانی مستجاب نمی‌شود؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..