تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




حذف تابلوی فقیه عربستانی از خیابان کنسولگری عربستان در مشهد؛ شیخ نمر که بود؟

تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی از حذف تابلوی خیابان کنسولگری عربستان در مشهد که پس از اعدام شهید آیت الله شیخ نمر ، فقیه عربستانی در سال ۹۴ به نام وی نامگذاری شده بود، حکایت دارد. هنوز هیچ مسئولی به این خبر واکنش نشان نداده است. روز ۱۲ دی سال ۱۳۹۴ وزارت کشور عربستان در بیانیه‌ ای رسمی اعلام کرد که شیخ نمر را به جرم ارتباط با تروریسم و عمدتاً گروه القاعده به همراه ۴۶ تن دیگر اعدام کرده است.

شیخ نمر کیست

برخی کاربران شبکه های اجتماعی مدعی شده اند حذف این تابلو به دنبال توافقات اخیر میان ایران و عربستان برای از سرگیری روابط صورت گرفته است.

ایران و عربستان ۱۹ اسفند سال گذشته با میانجی‌ گری چین توافق کردند روابط سیاسی خود را از سر گیرند و سفارتخانه‌ ها و نمایندگی‌ های دیپلماتیک خود را بازگشایی کنند.

شیخ نمر کیست

دیروز شنبه ۱۹ فروردین ماه، خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری واس ِ عربستان از ورود تیم فنی عربستان به تهران برای بررسی مکانیسم‌ های بازگشایی سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد خبر داد.

به دنبال ماجرای حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در ایران در سال ۹۴ پس از اعدام شیخ نمر، فعالیت سفارت عربستان در تهران و کنسولگری آن در مشهد متوقف شده بود.

ماجرای حمله به سفارت عربستان چه بود؟

روز شنبه ۱۲ دی ماه ۹۴ پس از انتشار خبر اعدام شیخ نمر، روحانی منتقد آل سعود به دست دولت عربستان، گروهی در مشهد به ساختمان کنسولگری عربستان حمله بردند، پرچم عربستان را از ساختمان کنسولگری پایین کشیدند و برخی نیز مواد آتش‌زا به داخل ساختمان پرتاب کردند.

شیخ نمر کیست

شیخ نمر کیست

شیخ نمر کیست

شیخ نمر کیست

شیخ نمر کیست

در تهران نیز از ساعت ۲۲ شب تجمعی در برابر سفارت انجام شد که تعدادی از تجمع کنندگان وارد ساختمان سفارت شدند، پرچم عربستان را به زیر کشیدند و پس از تخریب اموال داخل ساختمان بنای داخلی سفارت را به آتش کشیدند. سردار ساجدی نیا، فرمانده وقت نیروی انتظامی تهران بزرگ و اسکندر مؤمنی، جانشین وقت فرمانده نیروی انتظامی برای آرام کردن تجمع کنندگان در محل سفارت عربستان حضور پیدا کردند. به گفته ی خبرگزاری‌ های دولتی، حمله‌ کنندگان به سفارت عربستان «عده‌ ای خودسر» بودند.

شیخ نمر کیست

شیخ نمر کیست

شیخ نمر کیست

شیخ نمر کیست

شیخ نمر کیست

در همان روز حمله به سفارت و کنسولگری عربستان، دادستانی های تهران و مشهد از دستگیری افرادی در رابطه با این اتفاق خبر دادند.

با وجود اعلام غیرقانونی و خودسرانه بودن این تجمعات از سوی مسئولان، روز بعد، یکشنبه ۱۳ دی ماه نیز عده ای برای دومین بار در تهران و مشهد در برابر سفارت و کنسولگری عربستان تجمع کردند.

همان روز، اعضای شورای شهر در تهران و مشهد اقدام به نامگذاری خیابان های سفارت و کنسولگری عربستان به نام شیخ نمر کردند، امری که با اعتراض وزارت خارجه ی دولت حسن روحانی مواجه شد.

شیخ نمر کیست

در سال ۱۳۹۶ قوه قضاییه اعلام کرد که دستگیرشدگان ماجرای حمله به سفارت و کنسولگری عربستان ۲۰ نفر بودند که برای ۱۰ نفر آن ها حکم صادر شد و ۱۰ نفر دیگر تبرئه شدند.

هویت عوامل این حادثه هرگز مشخص نشد.

شیخ نمر کیست؟

شیخ نمر کیست

آیت الله نمر باقر النمر معروف به شیخ نمر، فقیه شیعه ی عربستانی و منتقد حکومت آل سعود بود که در پی اعتراضات شیعیان عربستان در سال ۲۰۱۲ بازداشت و از سوی دادگاه عربستان به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و محاربه به اعدام با شمشیر محکوم شد. روز ۱۲ دی سال ۱۳۹۴ وزارت کشور عربستان در بیانیه‌ ای رسمی اعلام کرد که شیخ نمر را به جرم ارتباط با تروریسم و عمدتاً گروه القاعده به همراه ۴۶ تن دیگر گردن زده است.

شیخ نمر پس از به پایان رساندن تحصیلات اولیه ی خود در عربستان، در سال ۱۹۸۹ به ایران مهاجرت کرد تا در حوزه علمیه ی تهران تحصیلات خود را ادامه دهد. وی بعدها به یکی از معروف‌ ترین مدرسان علوم مذهبی و دینی در حوزه‌ های علمیه ی کشورهای مختلف بدل شد. او سابقه ی تدریس در حوزه علمیه ایران را نیز داشت و چند سالی نیز عهده دار مسئولیت اداره ی یکی از مدارس حوزه علمیه تهران به نام «حضرت قائم (ع)» بود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «حذف تابلوی فقیه عربستانی از خیابان کنسولگری عربستان در مشهد؛ شیخ نمر که بود؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..