تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




هشدار؛ «سونامی استخوانی» در پی مصرف نادرست این ویتامین

دکتر فرناز مشیری با بیان اینکه کمبود ویتامین "دی" در میان زنان و مردان کشور شیوع دارد و می تواند آسیب های فراوانی برای سلامت ایجاد کند، افزود: کمبود ویتامین "دی" باعث برخی اختلالات باروری و تخریب یا کاهش تعداد اسپرم در آقایان و بروز ناباروری می شود.

این متخصص زنان، زایمان و نازایی کشورمان، گفت: ویتامین "دی" محلول در چربی است و بیماری های دیابت، ام.اس، آلزایمر و بروز برخی موارد سقط جنین نیز با کمبود این ویتامین در بدن ارتباط مستقیم دارد.

عضو هیات درمانی دانشگاه علوم پزشکی با ابراز نگرانی از ابتلا به بیماری آلزایمر به دلیل کمبود ویتامین "دی" در بدن سالمندان، افزود: میزان دقیق این ویتامین در بدن باید بوسیله آزمایش خون سنجیده شود ولی اگر آلزایمر بر اثر کمبود این ویتامین بروز کند، تقریبا غیر قابل درمان و کنترل خواهد.

دکتر فرناز مشیری تاکید کرد: خوردن یک دوز واحد از ویتامین "دی" مثلا دوز پنجاه هزار در طول ماه یا هر دو هفته یکبار اشتباه است و پیامدهای خاص خود را دارد.

این متخصص زنان، زایمان و نازایی با بیان اینکه مصرف تزریقی و یا دوز بالای خوراکی برای افراد دچار کمبود ویتامین "دی" یا سوء جذب باید طبق دستور پزشک تجویز شود، گفت: البته آمپولهای خوراکی نیز در دنیا وجود دارد که بهتر است.

وی افزود: خوردن قرص یا کپسول ژله ای ویتامین "دی" با دوز پنجاه هزار در فواصل زمانی طولانی(ماهانه یا هفتگی) موجب افزایش حجم ناگهانی این ویتامین در خون شده و سپس سریع کاهش پیدا می کند.

دکتر مشیری با بیان اینکه مصرف قرص خوراکی هزار واحدی ویتامین "دی" برای افرادی که کمبود آنرا دارند بطور مستمر هر شب قبل از خواب توصیه می شود، گفت: خوردن ویتامین "دی" در طول صبح یا ظهر توصیه نمی شود ولی عده ای از مردم آنرا اشتباه مصرف می کنند؛ باید دانست که موثرترین زمان خوردن آن شب است.

این فلوشیپ جراحی لاپاراسکوپی و زیبایی زنان با تاکید بر مصرف میزان مناسبی از این ویتامین، گفت: هورمون پاراتیروئید بطور شبانه از غده کوچکی پشت غده تیروئید ترشح می شود که وظیفه آن افزایش کلسیم خون است؛ بدین ترتیب مواد معدنی استخوان نیز همراه با کلسیم طی همین فرآیند جدا می شود(سونامی استخوان)؛ در نهایت کمبود کلسیم و املاح معدنی در استخوان یکی از علل مهم پوکی استخوان است.

عضو انجمن متخصصین زنان ایران تصریح کرد: وقتی قرص ویتامین دی با دوز هزار واحد یا طبق تجویز پزشک هر شب بطور ثابت مصرف می شود جلوی تاثیر بد هورمون پاراتیروئید روی استخوان های بدن را می گیرد.

مشیری تاکید کرد: مصرف انواع داروی تقویتی، مکمل یا ویتامین ها مانند شمشیر دو لبه است، ولی اگر درست و در جایگاه خود استفاده شود اثرات سودمندی خواهند داشت؛ مصرف زیاد و یا کمبود آن در بدن آسیب های جبران ناپذیر مربوط به خود دارد.

وی در پایان یاد آور شد: ویتامین "دی" باید به مقدار مناسب، هر شب مصرف شود تا جلوی تاثیر "سوء" هورمون پاراتیروئید بر روی استخوان ها گرفته شود.

بیشتر بخوانید: هشدار به فست فودخورها/ کشنده‌ترین سرطان را بشناسید

۲۳۳۲۳۶




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «هشدار؛ «سونامی استخوانی» در پی مصرف نادرست این ویتامین»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..