تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




هواوی با ادعای پیشرفت می‌گوید صنعت تراشه چین تحت تحریم‌های آمریکا دوباره متولد می‌شود

در چند سال گذشته، واشنگتن تلاش کرده از طریق تحریم‌ها، ارتباط چین و شرکت‌های چینی را قطع کند؛ اما هواوی همچنان به تلاشش ادامه می‌‌دهد.

به‌گزارش CNBC، یکی از مدیران ارشد هواوی اعلام کرد صنعت تراشه‌ی چین در نتیجه‌ی تحریم‌های آمریکا دوباره متولد خواهد شد؛ چراکه غول مخابراتی چین مدعی پیشرفت در فناوری طراحی نیمه‌هادی است.

اریک ژو، رئیس دوره‌ای هواوی، سخنان ضد و نقیضی علیه محدودیت‌های صادرات فناوری واشنگتن به چین منتشر کرد. به‌گفته‌ی ژو، صنعت نیمه‌هادی چین بیکار نخواهد نشست، بلکه تلاش‌هایی را برای تقویت و اتکا به خود انجام می‌دهد. برای هواوی، ما از تمام تلاش‌های خودتقویت‌کننده و خوداتکایی صنعت نیمه‌‌هادی چین حمایت خواهیم کرد.

نیمه‌هادی‌ها نقطه عطفی در نبرد گسترده‌تر آمریکا و چین برای برتری فناوری بوده‌اند. در طول چند سال گذشته، واشنگتن تلاش کرده است تا از طریق تحریم‌ها و محدودیت‌های صادراتی، چین و شرکت‌های چینی را از هم جدا کند.

در سال ۲۰۱۹، هواوی در فهرست سیاه آمریکا موسوم به Entity List قرار گرفت که شرکت‌های آمریکایی را از فروش فناوری به این شرکت چینی منع می‌کرد. این محدودیت‌ها شامل تراشه‌هایی برای محصولات 5G می‌شود. محدودیت‌های تراشه علیه هواوی در سال ۲۰۲۰ تشدید شد و به‌طور مؤثری آن را از جدیدترین تراشه‌های پیشرفته‌ی مورد نیاز برای گوشی‌های هوشمندش جدا کرد.

واشنگتن سپس سال گذشته محدودیت‌های تراشه گسترده‌تری را باهدف محروم‌کردن شرکت‌های چینی از نیمه‌هادی‌های حیاتی که می‌توانند به هوش مصنوعی و کاربردهای پیشرفته‌تر کمک کنند، معرفی کرد.

آمریکا نگران است که چین بتواند از نیمه‌هادی‌های پیشرفته برای اهداف نظامی استفاده کند. هواوی می‌گوید این پیشرفت‌ها می‌تواند به‌جای ایجاد مانع در صنعت نیمه‌‌هادی داخلی چین، تقویت شود.

ژو گفت: من معتقدم که صنعت نیمه‌هادی چین باوجود چنین تحریم‌هایی دوباره متولد خواهد شد و صنعتی بسیار قوی و خودکفا را محقق خواهد کرد.

کارشناسان پیش‌تر به رسانه‌ی CNBC گفته بودند که دور اخیر محدودیت‌های آمریکا احتمالاً به صنعت نیمه هادی چین آسیب می‌زند. براساس قوانین فعلی، ابزارها یا تراشه‌های خاصی که با استفاده از فناوری آمریکایی ساخته می‌شوند، اجازه‌ی صادرات به چین را ندارند.

صنعت تراشه‌ی داخلی چین وابستگی زیادی به فناوری خارجی دارد و فاقد شرکت‌هایی است که بتوانند با شرکت‌های ایالات متحده، تایوان، ژاپن و کره جنوبی رقابت کنند.

چین در بحبوحه‌ی نبرد فناوری با آمریکا، خودکفایی را به اولویتی بزرگ تبدیل کرده است؛ اما کارشناسان معتقدند که این کار بسیار دشوار خواهد بود.

شرکت‌های چینی اکنون در تلاش هستند تا ابزارهای مورد نیاز برای نیمه‌هادی‌ها را در داخل کشور توسعه دهند.

هفته‌ی گذشته، رسانه‌های چینی گزارش دادند ژو در سخنرانی‌ای گفت که هواوی و دیگر شرکت‌های داخلی به‌طور مشترک ابزارهای طراحی تراشه الکترونیکی مورد نیاز برای ساخت نیمه‌هادی‌هایی با ابعاد ۱۴ نانومتر و بالاتر را ایجاد کرده‌اند. ژو گفت که این ابزارها امسال تأیید خواهند شد و اجازه استفاده از آن‌ها را می‌دهند.

۱۴ نانومتر به اندازه‌ی هر ترانزیستور منفرد روی یک تراشه اشاره دارد. هرچه ترانزیستور کوچک‌تر باشد، می‌توان تعداد بیشتری از آن‌ها را روی یک نیمه‌هادی واحد قرار داد. به‌طور معمول، کاهش اندازه‌ی نانومتر می‌تواند تراشه‌های قدرتمندتر و کارآمدتری را به همراه داشته باشد.

به‌طور کلی، هواوی درحالت ایده‌آل به تراشه‌هایی با اندازه نانومتر کوچک‌تر برای برنامه‌های پیشرفته‌تر نیاز دارد، که اکنون دستیابی به آن‌ها دشوار است. این شرکت هنوز هم از اثرات تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۲۲ رنج می‌برد و اعلام کرده که سود خالص آن در سال ۲۰۲۲، ۶۹ درصد کاهش یافته که بزرگ‌ترین کاهش ثبت‌شده در تاریخ هواوی محسوب می‌شود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «هواوی با ادعای پیشرفت می‌گوید صنعت تراشه چین تحت تحریم‌های آمریکا دوباره متولد می‌شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..