تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سازمان هواشناسی هشدار قرمز صادر کرد

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح قرمز کاهش دما از احتمال خسارت به کشاورازن ۲۲ استان خبر داد و توصیه‌های مهمی را برای مقابله با این خسارت‌ها ارائه کرد.سازمان هواشناسی هشدار قرمز صادر کرد؛ کاهش دمای ۱۵ درجه‌ای در استان‌های ساحلی خزر / احتمال خسارت شدید به کشاورزان ۲۲ استانسازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح قرمز کاهش دما از احتمال خسارت به کشاورازن ۲۲ استان خبر داد و توصیه‌های مهمی را برای مقابله با این خسارت‌ها ارائه کرد.

پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز سامانه بارشی به‌تدریج از شمال غرب وارد کشور شده و در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب،‌ جنوب غرب،‌ استان‌های ساحلی دریای خزر، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی باعث بارش برف و باران،‌رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد بارش تگرگ می‌شود.

فردا شنبه در شمال غرب،‌ سواحل شمالی، شمال شرق، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی بارش‌ها ادامه دارد. یکشنبه هفته آینده در ارتفاعات البرز،‌سواحل دریای خزر، شمال شرق و دوشنبه در شمال شرق کشور بارش‌های پراکنده پیش‌بینی شده است.

برای روز سه‌شنبه جو آرامی در اکثر مناطق کشور پیش بینی شده است. طی 2 روز آینده در شمال غرب،‌غرب، استان‌های ساحلی دریای خزر، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و مناطق مرکزی کشور و شنبه و یکشنبه علاوه بر این مناطق در شمال شرق و شرق کشور کاهش محسوس دما روی می‌دهد و بارش‌ها در شمال غرب، برخی مناطق غرب و ارتفاعات البرز به‌صورت برف و کولاک خواهد بود.

بیشترین کاهش دما در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل بین 10 تا 15 درجه خواهد بود و سایر مناطق ذکر شده نیز کاهش 4 تا 9 درجه‌ای دما را خواهند داشت.

توصیف سامانه: نفوذ توده هوای سرد و تنش دمایی و کاهش 10 تا 15 درجه دما در استانهای ساحلی دریای خزر و اردبیل در صبح جمعه مورخ 1402/01/11 و تداوم کاهش دما از 8 تا 10 درجه در شمال غرب کشور و دامنه های جنوبی البرز و به‌تدریج در شمال شرق کشور در صبح شنبه مورخ 1402/01/12، تداوم کاهش دما از 5 تا 7 درجه در شمال شرق و شرق کشور در صبح یک شنبه مورخ 1402/01/13 رخ می دهد

زمان پایان: یک‌شنبه 1402/01/13

نوع مخاطره: خسارت به محصولات کشاورزی

منطقه اثر:

جمعه 1402/01/11: گیلان، گلستان، مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، همدان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، لرستان.

شنبه 1402/01/12: کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، اصفهان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، قزوین، البرز، تهران، قم، گلستان، گیلان، مازندران، سمنان، خراسان رضوی، خراسان شمالی.

یک‌شنبه 1402/01/13: سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، اصفهان.

اثر مخاطره: خسارت به شکوفه‌های درختان و سرمازدگی جوانه‌ها

توصیه: استفاده از محلول های ضد سرمازدگی جهت مقابله با باکتری های مولد هسته یخ در گیاه، مصرف کودهای اسید آمینه و پتاسه و ترکیبات بُر و روی به صورت غیر مستقیم در بالای تاج درختان، جهت مقاوم‌ سازی درختان به سرما، تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری خارج از نوبت، ایجاد پوشش بر روی نهال‌های جوان و درختان آسیب پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون)، تامین سوخت، سرویس و راه‌اندازی وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌، مرغداری و دامداری‌ها با توجه به کاهش محسوس دما، محافظت از تأسیسات و سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین، خودداری از انجام هرس درختان، روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات (در ساعات نزدیک صبح و بامداد)، عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که دما به زیر صفر می‌رسد.

توصیف سامانه: بارش برف و وزش باد شدید و کولاک برف

زمان شروع: جمعه 1402/01/11

زمان پایان: شنبه 1402/01/12

نوع مخاطره: بارش برف و وزش باد شدید و کولاک برف

منطقه اثر:

جمعه 1402/01/11: اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، کردستان، ارتفاعات در استان‌های قزوین، البرز، گیلان، مازندران، تهران، چهارمحال و بختیاری، لرستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی و ارتفاعات شمال شرق خوزستان.

شنبه 1402/01/12: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، خراسان شمالی و ارتفاعات استان‌های زنجان، کردستان، البرز، قزوین، تهران، سمنان، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، در نواحی کوهستانی کولاک برف و ریزش سنگ ، خسارت به سازه‌های موقت به‌ویژه چادرهای مسافرتی و خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: اجتناب از سفرهای غیر ضروری، همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی هنگام سفر با خودرو، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، اطمینان از استحکام سازه های موقت بویژه چادرهای مسافرتی، در نواحی سردسیر آمادگی برای برف روبی توسط دستگاه‌های مربوطه.

توصیف سامانه: کاهش 10 تا 15 درجه ای دما

زمان شروع: صبح جمعه 1402/01/11

زمان پایان: صبح یک‌شنبه 1402/01/13

نوع مخاطره: کاهش محسوس دما

منطقه اثر:

جمعه 1402/01/11: شمال غرب و گیلان.

شنبه 1402/01/12: شمال غرب غرب و استان‌های همدان، مرکزی و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران.

یکشنبه 1402/01/13: شمال شرق و سمنان.

اثر مخاطره: خسارت به محصولات کشاورزی، یخزدگی و لغزندگی سطح معابر و جاده هاو افزایش مصرف حامل‌های انرژی.

توصیه: همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی هنگام سفر با خودرو ، بکارگیری تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به محصولات کشاورزی

توصیف سامانه: بارش برف و باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در نقاط مستعد بارش تگرگ

زمان شروع: جمعه 1402/01/11

زمان پایان: شنبه 1402/01/12

نوع مخاطره: بارش برف و باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در نقاط مستعد بارش تگرگ

منطقه اثر:

جمعه 1402/01/11: گیلان، مازندران، کرمانشاه، لرستان، شمال و شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، همدان، قزوین، البرز، تهران.

شنبه 1402/01/12: مازندران

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی صاعقه، رانش زمین و ریزش سنگ، خسارت به سازه‌های موقت بویژه چادرهای مسافرتی.

توصیه: هنگام سفر با خودرو همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه های موقت بویژه چادرهای مسافرتی، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها

توصیف سامانه: وزش باد شدید در برخی نقاط همراه با گردوخاک

زمان شروع: جمعه 1402/01/11

زمان پایان: شنبه 1402/01/12

نوع مخاطره: وزش باد شدید در نواحی مستعد همراه با خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

جمعه 1402/01/11: خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، اصفهان، کرمان، قم، مرکزی، تهران، البرز، قزوین،

شنبه 1402/01/12: تهران، قم، قزوین، البرز، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، اصفهان، مرکزی، کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان

اثر مخاطره: خیزش گردوخاک توام با کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و اختلال در ناوگان حمل و نقل، خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنرها و تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت و سقوط اشیا از ارتفاعات

توصیه: در نواحی مستعد گردوخاک اجتناب از حضور در فضای باز و سفر ، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، تعطیل کردن فعالیت‌های عمرانی و عدم عبور و مرور و پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال.

توصیف سامانه: تقویت توده هوای سرد کاهش شدید دما 12 تا 15 درجه

زمان شروع: اوایل وقت جمعه 1402/01/11

زمان پایان: صبح یک‌شنبه 1402/01/13

نوع مخاطره: خسارت شدید به صنعت کشاورزی

منطقه اثر:

جمعه 1402/01/11: اردبیل.

شنبه 1402/01/12: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان.

یک‌شنبه 1402/01/13: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان.

اثر مخاطره: صدمه به شکوفه‌ها و جوانه‌های درختان

توصیه: استفاده از کودهای ضد سرمازدگی در باغ، ایجاد پوشش (پلاستیک، کاه، مالچ و غیره) در باغات برای کاهش اتلاف حرارت از سطح خاک، استفاده از ماشین‌های مولد باد در باغات به منظور ایجاد وارونگی دمایی و جایگزین کردن لایه هوای سرد سطحی با هوای گرم بالایی، مه پاشی در باغ به منظور جلوگیری از آسیب یخ زدگی، انجام آبیاری به منظور افزایش ظرفیت خاک برای ذخیره گرما و بهبود هدایت گرما به سطح خاک، استفاده از بخاری‌های باغی برای ایجاد گرما در لایه هوای اطراف درخت.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج

زمان شروع: شنبه 1402/01/12

زمان پایان: سه‌شنبه 1402/01/15

نوع مخاطره:

شنبه: افزایش سرعت وزش باد در خلیج فارس(باد شمال غربی تا 30 نات)افزایش ارتفاع امواج تا 1.5 متر در سواحل استان خوزستان ، درسواحل استان های هرمزگان و بوشهر تا 3 متر و در فراساحل تا 4 متر.

یکشنبه و دوشنبه: افزایش سرعت وزش باد (حداکثر 30 نات)در خلیج فارس و تنگه هرمز ، افزایش ارتفاع امواج درسواحل استان خوزستان تا 1.5 متر، در سواحل استان های هرمزگان و بوشهر تا 3 متر و در فراساحل تا 4 متر.

سه شنبه: افزایش سرعت وزش باد (حداکثر 25 نات)در خلیج فارس و تنگه هرمز ، افزایش ارتفاع امواج درسواحل استان خوزستان تا 1 متر، در سواحل استان های هرمزگان و بوشهر تا 2 متر و در فراساحل تا 3 متر.

منطقه اثر:

شنبه 1402/01/12: خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان، بوشهر و هرمزگان.

یکشنبه 1402/01/13: خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان، بوشهر و هرمزگان.

دوشنبه 1402/01/14: خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان، بوشهر و هرمزگان.

و سه‌شنبه 1402/01/15: خلیج فارس و تنگه هرمز، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان، بوشهر و هرمزگان.

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های صیادی، احتمال خسارت به شناورهای سبک، صیادی، مسافربری، تفریحی، نیمه‌سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها و احتمال آسیب به تأسیسات دریایی در سواحل و فراسواحل.

توصیه: اجتناب از عملیات تفریحی، بویژه غواصی و شنا، محدودیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه سنگین و قایق‌های صیادی ، مسافربری و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت، جمع‌آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در سواحل و دور از سواحل باشند




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سازمان هواشناسی هشدار قرمز صادر کرد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..